streszczenie: Naukowcy proponują nowy sposób określania, kiedy świadomość pojawia się w dzieciństwie. Ich propozycja, która opiera się na identyfikowaniu oznak świadomości u dorosłych i śledzeniu, kiedy te oznaki pojawiają się u rozwijających się dzieci, oferuje potencjalną ścieżkę do zrozumienia tego od dawna zadawanego pytania.
Podejście to polega na szukaniu konkretnych zachowań lub wzorców aktywacji mózgu, o których wiadomo, że są powiązane ze świadomością u dorosłych, a następnie sprawdzaniu, kiedy te zachowania zaczynają się u niemowląt. Identyfikując i grupując szeroką gamę markerów występujących we wczesnym i późnym rozwoju, badacze dążą do dokładniejszego zdefiniowania pojawienia się świadomości. Metoda ta może zapewnić wgląd w złożony proces świadomości, pomimo wyzwań, takich jak niezdolność niemowląt do przekazywania swoich doświadczeń.
Kluczowe fakty:
- Nowa metoda proponuje identyfikację oznak świadomości u dorosłych i śledzenie ich pojawiania się u niemowląt.
- Celem badaczy jest połączenie szerokiego zakresu markerów rozwojowych, aby określić, kiedy pojawia się świadomość.
- Podejście to odpowiada na wyzwanie, jakim jest badanie świadomości u osób niewerbalnych, takich jak niemowlęta.
źródło: Uniwersytet w Birmingham
Naukowcy proponują nową, ulepszoną metodę, która pomoże badaczom odkryć, kiedy w dzieciństwie człowieka pojawia się świadomość.
Kiedy ludzie stają się świadomi podczas ewolucji? Kiedy krytycy zapytali XVII-wiecznego francuskiego filozofa René Descartesa o świadomość dzieci, w końcu zasugerował, że dzieci mogą mieć myśli, choć prostsze niż dorośli.
Setki lat później kwestia tego, kiedy człowiek staje się świadomy, pozostaje pytaniem, które w dalszym ciągu stanowi wyzwanie zarówno dla psychologów, jak i filozofów.
Ale teraz, w odpowiedzi na niedawny artykuł w… Trendy w kognitywistyceDwóch naukowców z Uniwersytetu w Birmingham zaproponowało ulepszoną metodę, która pomoże naukowcom i badaczom określić, kiedy dzieci uzyskują świadomość.
W liście do redakcji, opublikowanym także w Trendy w kognitywistyceDoktor Henry Taylor, profesor filozofii i Andrew Bremner, profesor psychologii rozwojowej, odkryli i zaproponowali nowe podejście, które polega na identyfikacji wskaźników świadomości u dorosłych, a następnie mierzeniu, kiedy dzieci zaczynają wykazywać większą liczbę tych markerów. W rozwoju.
„Wyobraźmy sobie na przykład, że u dorosłych wiemy, że bardzo specyficzne zachowanie lub określony wzór aktywacji mózgu zawsze wiąże się ze świadomością” – mówi dr Taylor.
„W takim razie, jeśli potrafimy określić, kiedy u dzieci pojawia się to zachowanie lub aktywacja mózgu, mamy uzasadnione powody, aby sądzić, że właśnie wtedy u dzieci pojawia się świadomość. Takie zachowania i aktywacja mózgu nazywamy „oznakami” świadomości. „
Tego typu podejście jest bardzo potrzebne, ponieważ dzieci (w przeciwieństwie do dorosłych) nie potrafią powiedzieć, co postrzegają. „Naprawdę trudno jest określić, kiedy dzieci uzyskują świadomość” – stwierdził profesor Bremner. Dzieje się tak głównie dlatego, że niemowlęta nie potrafią opisać swoich doświadczeń i, jak wie większość rodziców, mogą wykazywać niechęć do współpracy, szczególnie jeśli chodzi o zadania eksperymentalne.
„Ponieważ nie możemy po prostu zapytać dzieci, kiedy odzyskują przytomność, najlepszym podejściem jest próba zidentyfikowania szerokiego zakresu oznak świadomości, które pojawiają się na wczesnym i późnym etapie rozwoju, a następnie zgrupowanie ich razem. To może nam pomóc zidentyfikować kiedy pojawia się świadomość.”
W najnowszym artykule badacze (profesor Tim Paine i współpracownicy) zaproponowali cztery specyficzne markery świadomości, z których niektóre są obecne w późnych stadiach ciąży, a inne we wczesnym dzieciństwie. W związku z tym w badaniu uważa się, że świadomość pojawia się wcześnie (od ostatniej trzeciej przed urodzeniem).
Jednak profesor Bremner i dr Taylor twierdzą, że ignoruje to inne oznaki świadomości. W poprzednich badaniach zidentyfikowano odrębny zestaw markerów. Obejmują one:
• Wskazywanie (zwrócenie na coś uwagi partnera społecznego i sprawdzenie tego).
• Kontrola zamierzona (świadoma koordynacja środków i celu działania – na przykład wycofanie wsparcia w celu odzyskania odległego obiektu).
• Pamięć jawna (odroczona imitacja działań).
„Jedną złożoną kwestią jest to, że nie wszystkie markery wydają się wskazywać na ten sam wiek pojawienia się świadomości” – stwierdził dr Taylor. Objawy zgłoszone przez Payne’a i współpracowników wskazują na okres pomiędzy trzecim trymetrem a wczesnym dzieciństwem, ale inne objawy sugerują, że wiek może wynosić około 1 roku.
„W rzeczywistości, w naprawdę skrajnym przypadku, niektóre oznaki pojawiają się dopiero po około 3-4 latach. Ponieważ istnieje tak wiele różnych oznak świadomości, które pojawiają się na wczesnym i późnym etapie rozwoju, bardzo trudno jest wyciągnąć wnioski. „
Profesor Bremner podsumował: „Sugerujemy, że potrzebne jest szerokie podejście do markerów, w tym tych, które pojawiają się na wczesnych i późnych etapach. Zalecamy również rozważenie szeregu modeli rozwojowych początku świadomości.”
„Na przykład niektóre objawy mogą pojawić się w jednej grupie na wczesnym etapie rozwoju, inne zaś w późniejszej grupie. Ponadto niektóre objawy mogą pojawiać się w sposób ciągły i stopniowy, rozciągając się na czas ciąży i przez całe wczesne życie.”
„Wierzymy, że łącząc tak szeroką gamę znaczników, być może w końcu będziemy w stanie odpowiedzieć na pytanie, które daje nam do myślenia od tysięcy lat. Należy jednak pamiętać, że odpowiedź może nie być prosta! ”
Informacje o świadomości i badaniach neurorozwojowych
autor: Tony'ego Morana
źródło: Uniwersytet w Birmingham
Komunikacja: Tony Moran – Uniwersytet w Birmingham
zdjęcie: Zdjęcie przypisane Neuroscience News
Oryginalne wyszukiwanie: Wyniki pojawią się w Trendy w kognitywistyce
More Stories
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Według skamieniałości prehistoryczna krowa morska została zjedzona przez krokodyla i rekina
Wystrzelenie rakiety Falcon 9 firmy SpaceX zostało wstrzymane ze względu na zbliżanie się dwóch głównych misji załogowych lotów kosmicznych