- Regana Morrisa
- BBC, Los Angeles
Jeśli hollywoodzcy scenarzyści zastrajkują w przyszłym tygodniu, niektóre z twoich ulubionych programów mogą nie być kontynuowane.
Ponieważ 1 maja zbliża się termin zawarcia umowy ze związkiem, strajk może nastąpić już w przyszłym tygodniu, a scenarzyści i ich zwolennicy pikietują przed bramami studia.
Największym problemem, mówi Writers Guild of America, związek reprezentujący scenarzystów telewizyjnych i filmowych, jest to, jak płacić scenarzystom w nowej gospodarce telewizyjnej, a wielu powołuje się na niższe płace, ponieważ platformy cyfrowe wywróciły do góry nogami tradycyjną produkcję telewizyjną i filmową.
„To gawędziarze, którzy zabawiają cały świat” – powiedział BBC Charles Slocum, zastępca dyrektora wykonawczego w Writers Guild. „Potrzebują stabilności wynagrodzenia, której szukamy, aby utrzymać karierę”.
Jeśli dojdzie do strajku, nocna telewizja w Stanach Zjednoczonych będzie pierwszym widocznym znakiem. Bez komików nabijających się z wiadomości dnia – programy takie jak Saturday Night Live i Last Week Tonight With John Oliver wystartowałyby.
Zdjęcia do niektórych filmów i programów telewizyjnych mogą być kontynuowane, jeśli scenariusze są już napisane, ale niektóre zostaną zamknięte, ponieważ niektórzy aktorzy, reżyserzy i ekipa filmowa odmówią przekroczenia linii pikiet.
„To powszechna walka, a Teamsters nie przekraczają linii strajku” – powiedział w oświadczeniu związek Teamsters, który reprezentuje pracowników zapewniających transport na filmach i telewizorach.
„Te wielomiliardowe firmy – w tym Amazon, Netflix, Disney i Apple – inwestują w wysoko opłacanych dyrektorów i wystawne produkcje. Mogą sobie pozwolić na dzielenie się bogactwem ze scenarzystami, którzy tworzą treści, które wszyscy oglądamy”.
Ostatni strajk scenarzystów w latach 2007–2008 trwał 100 dni i kosztował gospodarkę Kalifornii 2 miliardy dolarów (1,6 miliarda funtów), w wyniku czego wiele programów zostało odwołanych lub opóźnionych. Niektórzy przypisują jej również zwiększenie popularności telewizji reality.
W tamtym czasie na antenie pozostawało kilka seriali dziennych z niezrzeszonymi pisarzami-łamistrajkami. Tym razem Gildia Pisarzy ostrzegła pisarzy, że jeśli złamią strajk, zostaną w przyszłości wykluczeni z członkostwa.
Ale tym razem negocjacje nie poszły gładko, a na początku tego miesiąca 11 500 członków Związku Pisarzy przytłaczającą większością głosowało za zezwoleniem na strajk, gdyby umowa nie mogła zostać uzgodniona.
AMPTP nie zgodziła się na wywiad, ale w oświadczeniu nalegała na „rozsądne kompromisy”, nie określając żadnych konkretnych punktów spornych.
Sedno problemu polega na tym, jak pisarze są opłacani w dobie transmisji na żywo.
W starych, dobrych czasach nadawania scenarzyści byli zatrudniani na 22-odcinkowy sezon telewizyjny i opłacani – często sowicie – z góry, a potem otrzymywali resztki, gdy programy były powtarzane.
Ale model biznesowy Hollywood został całkowicie sparaliżowany przez nadawanie, a scenarzyści narzekają teraz, że są proszeni o oferowanie tygodni lub miesięcy darmowego poprawiania scenariusza. Narzekają również, że streamery zmniejszyły liczbę odcinków wymaganych w każdym sezonie — czasami do zaledwie sześciu do ośmiu. Mówią, że utrudnia to znalezienie stabilnej pracy przez cały rok.
„Właśnie napisałem do programu i nie mogę jeść” — powiedział scenarzysta Brandon Hines. „Jestem zależny od pomocy rządu”.
W wieku 37 lat Haynes pakuje swoje nowojorskie mieszkanie i przeprowadza się z powrotem do rodziny w Atlancie, ponieważ, jak mówi, nie może dłużej znieść życia jako pisarz w Nowym Jorku.
Kolejną kwestią w negocjacjach kontraktowych jest rola AI w pisaniu scenariuszy. Pisarze chcą gwarancji, że ludzie nadal będą wykonywać pisanie i pisanie, ponieważ sztuczna inteligencja pojawia się w szybkim tempie.
„Chatbot nie może prowadzić programu” – powiedział pisarz Nesol Levy.
Podczas gdy rozwój chatbotów przyciągnął wiele uwagi mediów, hollywoodzcy pisarze twierdzą, że największym problemem jest znalezienie sposobu na zrównoważone życie pisarzy.
Levy, który jest w branży od dekady, martwi się pojawiającymi się w branży pisarzami.
„Nie martwię się o siebie – minęło 10 lat – ale jestem w środku. Będą musieli ciągnąć mnie krzyczącego i krzyczącego, jeśli chcą się mnie pozbyć”.
More Stories
Cate Blanchett twierdzi, że we współczesnym społeczeństwie panuje „wyraźny brak wstydu” | Cate Blanchett
Festiwal Filmowy w Wenecji rozpocznie się pokazem Soku z żuka w reżyserii Jenny Ortegi
Nikki Glaser jest gospodarzem Złotych Globów 2025