25 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Finlandia twierdzi, że chiński statek jest przedmiotem dochodzenia w sprawie uszkodzeń rurociągu

HELSINKI/WILNO (Reuters) – Fińskie Krajowe Biuro Śledcze poinformowało w piątek, że śledztwo w sprawie uszkodzeń gazociągu Balti Connector koncentruje się obecnie na roli chińskiego kontenerowca Nieuw Polar Pier.

Na początku 8 października doszło do przerwania gazociągu i kabla komunikacyjnego łączącego Finlandię z Estonią, co według fińskich śledczych mógł być aktem sabotażu, choć nie ustalili jeszcze, czy był to wypadek, czy celowe działanie.

Szwecja poinformowała we wtorek, że trzecie połączenie łączące Sztokholm z Tallinem zostało uszkodzone mniej więcej w tym samym czasie, co pozostałe dwa.

„W toku śledztwa policja ustaliła, że ​​ruchy statku pływającego pod banderą Hongkongu NewNew Polar Bear zbiegły się z czasem i miejscem uszkodzenia gazociągu” – stwierdziło w oświadczeniu Krajowe Biuro Śledcze.

„Z tego powodu dochodzenie koncentruje się obecnie na roli wspomnianego statku” – dodali fińscy śledczy.

Lokalizacja uszkodzonej rury gazowej

W następstwie oświadczenia Fińskiego Krajowego Biura Śledczego estońscy śledczy, którzy również badają incydenty z kablami komunikacyjnymi, oświadczyli, że nadal badają dwa statki: rosyjski Nowy Nowy Niedźwiedź Polarny i Sevmorput.

„Ustaliliśmy, że podczas incydentów w okolicy znajdowały się dwa statki, Nyonyo Polar Bear i Simorbut. Nadal badamy, czy te dwa statki miały coś wspólnego ze szkodami” – napisali w oświadczeniu dla Reutersa. .

Z danych śledzenia statków zweryfikowanych przez Reuters wynika, że ​​w przybliżonym czasie, gdy doszło do uszkodzenia, we wszystkich trzech miejscach wypadków znajdowały się tylko te dwa statki.

„ciężki przedmiot”

Fińskie Krajowe Biuro Śledcze poinformowało, że na dnie morskim w pobliżu miejsca uszkodzenia rurociągu znaleziono „ciężki przedmiot” i obecnie bada się, czy ma to związek z incydentem.

„Dochodzenie potwierdziło, że uszkodzenia zostały spowodowane zewnętrzną siłą mechaniczną, a na podstawie aktualnych informacji nie ma powodów, aby sądzić, że szkody powstały w wyniku eksplozji” – stwierdził w oświadczeniu inspektor Risto Lohi.

Krajowe Biuro Śledcze stwierdziło, że według niego „ogromna masa gleby” utworzona niedawno głęboko w mulistym dnie morskim zawierała niezwykle ciężki przedmiot i była przedmiotem dochodzenia.

„Zostaną podjęte próby wydobycia obiektu z morza w celu przeprowadzenia badań technicznych” – powiedział Lohi.

NewNew Shipping, właściciel i operator NewNew Polar Bear, odmówił komentarza, gdy skontaktował się z nim Reuters.

Wypadki

Niezależnie od tego fińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych poinformowało w piątek, że skontaktowało się kanałami dyplomatycznymi z Chinami i Rosją w sprawie dochodzenia w sprawie uszkodzeń rurociągu i kabla komunikacyjnego.

W oświadczeniu dla agencji Reuters fińskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych poinformowało, że skontaktowało się z Chinami z prośbą o pomoc w komunikacji z nowym niedźwiedziem polarnym.

Jeśli chodzi o Rosję, Finlandia skontaktowała się z rosyjskim Ministerstwem Spraw Zagranicznych „w celu wyjaśnienia powagi sprawy” i wszczęcia dochodzenia.

Władze szwedzkie i estońskie podały, że mniej więcej w tym samym czasie drugi kabel telekomunikacyjny łączący Szwecję i Estonię uległ częściowej przerwie, co mogło również wynikać z wpływów zewnętrznych.

Incydenty te wzbudziły obawy o bezpieczeństwo dostaw energii w szerzej rozumianym regionie nordyckim i skłoniły sojusz wojskowy NATO do zintensyfikowania patroli na Morzu Bałtyckim.

Rosyjski Rosatom stwierdził, że statek Sevmorbot nie jest powiązany z żadnymi uszkodzeniami rurociągu.

„Kategorycznie odrzucamy wszelkie bezpodstawne sugestie, że statek obsługiwany przez Rosatom mógł być w jakikolwiek sposób powiązany z awarią rurociągu Baltic Connector w Zatoce Fińskiej 8 października” – oznajmiła Rosatom w oświadczeniu dla Reutersa.

„Przepłynął przez Zatokę Fińską, obszar wzmożonego ruchu morskiego, nie zatrzymując się ani nie zwalniając, utrzymując średnią prędkość 14,5 węzła. Załoga nie zaobserwowała ani nie zarejestrowała niczego niezwykłego, podejrzanego ani w żaden sposób nadającego się do zgłoszenia. ”

Doniesienia Anne Curranen, dodatkowe relacje z redakcji w Pekinie i Moskwie, autor: Terje Solsvik, redakcja: Gwladys Foch, Alex Richardson, Jonathan Oatis i Jane Merriman

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.

Uzyskanie praw licencyjnychotwiera nową kartę

Andrius zajmuje się polityką i wiadomościami ogólnymi w krajach bałtyckich – Estonii, Łotwie i Litwie, trzech głównych państwach wschodniej flanki NATO, najbardziej zagorzałych zwolennikach Ukrainy i najostrzejszych krytykach Rosji w NATO i UE. Pisał historie na każdy temat, od Chin wywierających presję na niemieckie firmy, aby opuściły Litwę, która wspiera Tajwan, przez irackich migrantów ukrywających się w lasach na granicy z Białorusią, po rolnika spalającego zboże w celu uzyskania ciepła podczas kryzysu energetycznego. Kontakt: +37068274006.