MONACHIUM, 4 września (Reuters) – Europejscy producenci samochodów stoją w obliczu trudnej bitwy o produkcję tanich pojazdów elektrycznych i pozbycie się Chin wiodącej pozycji w opracowywaniu tańszych, bardziej przyjaznych konsumentom modeli, stwierdzili analitycy i dyrektorzy branży na targach IAA Mobility Fair w Monachium. .
„Musimy zniwelować różnicę w kosztach z niektórymi chińskimi graczami, którzy rozpoczęli produkcję samochodów elektrycznych pokolenie temu” – powiedział Reuterowi dyrektor generalny Renault (RENA.PA) Luca De Meo na wystawie samochodowej, dodając, że wraz ze spadkiem kosztów produkcji ceny też spadnie.. .
W ramach dążenia francuskiego producenta samochodów do parytetu cenowego z Chińczykami, R5 EV, który ma się pojawić w przyszłym roku, będzie od 25% do 30% tańszy niż elektryczne modele Scenic i Megane, powiedział De Meo.
Chińscy producenci samochodów elektrycznych, w tym BYD (002594.SZ), Nio (9866.HK) i Xpeng (9868.HK), obierają za cel rynek pojazdów elektrycznych w Europie, a sprzedaż wzrosła o prawie 55% do około 820 000 pojazdów w pierwszych siedmiu miesięcy 2023. Stanowi około 13% całkowitej sprzedaży samochodów.
Według motoryzacyjnej firmy konsultingowej Inovev 8% nowych pojazdów elektrycznych sprzedanych dotychczas w Europie w tym roku pochodziło od chińskich marek, w porównaniu z 6% w zeszłym roku i 4% w 2021 roku.
Około 41% wystawców tegorocznej imprezy w Monachium ma swoje siedziby w Azji, a uczestniczy w niej dwukrotnie więcej chińskich firm, w tym producenci samochodów elektrycznych BYD i Xpeng oraz producent akumulatorów CATL (300750.SZ).
„To, co kiedyś było występem niemieckiego przemysłu samochodowego mającym na celu pokazanie jego bardzo silnej pozycji, jest obecnie spotkaniem równych sobie postępowych graczy z całego świata, zwłaszcza z Chin” – powiedział Fabian Brandt z firmy konsultingowej Oliver Wyman.
Pojawienie się chińskich producentów samochodów elektrycznych w Europie wzbudziło obawy, że podkopią one rynek krajowych producentów samochodów i zdominują sprzedaż pojazdów elektrycznych.
Według badaczy z Jato Dynamics średnia cena pojazdu elektrycznego w Chinach wyniosła niecałe 32 000 euro (35 000 dolarów) w pierwszej połowie 2022 r. w porównaniu z około 56 000 euro w Europie.
„Europa musi przestać być naiwna z makroekonomicznego punktu widzenia w stosunku do Chin” – powiedział w niedzielę dziennikarzom Gilles Le Burny, dyrektor ds. inżynierii Renault, odnosząc się do kontroli kraju nad całym łańcuchem dostaw akumulatorów.
Mercedes-Benz (MBGn.DE) wprowadzi kompaktowy CLA, a BMW (BMWG.DE) Neue Klasse, oba skupiające się na większym zasięgu i wydajności, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów produkcji o połowę.
Dyrektor generalny Volkswagena (VOWG_p.DE), Oliver Blume, powiedział reporterom, że poprzez współpracę z Chinami producent samochodów zamierza obniżyć koszty ogniw akumulatorowych o 50%.
„Będziemy musieli ciężko pracować nad kosztami” – powiedział Bloom.
Podczas gdy producenci samochodów opowiadali na wystawie o swoich ekologicznych samochodach, aktywiści Greenpeace zorganizowali protest przeciwko emisji z ich wciąż produkowanych samochodów napędzanych paliwami kopalnymi.
Demonstranci utopili trzy górne sekcje samochodów w sztucznym jeziorze przed salonem samochodowym i podnieśli transparenty z napisami „Przemysł motoryzacyjny marnuje ochronę klimatu” i „Zamknij się teraz albo zatoń później”.
(1 dolar = 0,9273 euro)
Tekst autorstwa Nicka Careya. (Raport: Victoria Valdersi, Jill Gillum i Christina Ammann; przygotowanie: Muhammad do biuletynu arabskiego) Redakcja: Frederic Hine, Clarence Fernandez i Sharon Singleton
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
„Odkrywca. Nieprzepraszający przedsiębiorca. Fanatyk alkoholu. Certyfikowany pisarz. Wannabe tv ewangelista. Fanatyk Twittera. Student. Badacz sieci. Miłośnik podróży.”
More Stories
Tesla prosi pracowników swojej niemieckiej fabryki, aby pozostali w domu w miarę zbliżania się kolejnych protestów
Klienci FTX przygotowują się do odzyskania wszystkich środków utraconych w wyniku załamania
Rivian podtrzymuje prognozy produkcji poniżej celów z Wall Street