Gliwice, liczące 177 000 mieszkańców na Dolnym Śląsku, mają długą historię produkcji. Ale decyzja General Motors (GM) o rozpoczęciu produkcji samochodów w 1998 roku była postrzegana jako prawdziwe piórko. Teraz niektórzy obawiają się, że przesunięcie produkcji z Opla City, byłej spółki zależnej GM, może zaszkodzić lokalnej gospodarce.
„Zatrudnienie pozostanie bez zmian, a lokalna gospodarka nie ucierpi niepotrzebnie, ale będzie to zależało od faktycznego wdrożenia nowej fabryki samochodów dostawczych Opla w Gliwicach” – powiedziała ekonomistka Doris Hansl-Weiss. Wiedeński Instytut Międzynarodowych Studiów Ekonomicznych (WIIW) powiedział DW.
Decyzja o wstrzymaniu produkcji Astry w Gliwicach po 23 latach została podjęta w 2019 roku, a produkcja mogła zostać przeniesiona do Niemiec.
„Ta decyzja wydaje się być częścią ogólnej restrukturyzacji grupy, a nie częścią szerszego trendu i ma niewiele wspólnego z fabryką w Polsce” – przekonywał Hansl-Weiss.
Jak to się wszystko zaczęło
Kontrakt na budowę przyszłej fabryki w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej wygasł w maju 1996 roku, a Gliwice stały się wkrótce centrum produkcyjnym Astry w Europie i Ellesmere Harbour na sprzedaż w Wielkiej Brytanii.
Pierwszy samochód opuścił fabrykę 31 sierpnia 1998 roku: fabryka produkowała również takie modele jak Akila, Zafira i Cascade Convertible na bazie Astry piątej generacji.
Produkcja najnowszego modelu Astry rozpoczęła się w 2015 roku, a w 2016 roku bramy fabryki opuściło 201 000 sztuk. Od tego czasu z roku na rok robi się coraz mniej.
Samochody dostawcze na ratunek
Ale nie wszystko stracone. Koncern Stellandis z siedzibą w Oplu planuje rozpocząć masową produkcję samochodów dostawczych w swoim zakładzie obok montowni Astry od kwietnia 2022 roku.
„Faza produkcji samochodów osobowych w zakładzie Stellantis w Gliwicach powoli dobiega końca, co pozwoli nam na otwarcie zupełnie nowego – produkcji większych samochodów dostawczych” – powiedział w wywiadzie prezes firmy Opel Andrzej Korpak. . Gazeta Gazeta Wyborcza.
Opel Movano, Peugeot Boxer, Fiat Ducato i Citroen Jumper toczą się z linii montażowej – w różnych długościach i wysokościach. W fabryce produkowane będą również samochody dostawcze elektryczne – przewiduje się, że do 2025 r. 70% dostawczych samochodów dostawczych będzie elektrycznych.
Od kwietnia firma testuje systemy, działanie urządzeń i prędkości linii produkcyjnych. Opel stara się obecnie przyciągnąć pracowników zatrudnionych do innych zakładów, ale będzie musiał zatrudnić nowe osoby na ewentualny początek trzeciej zmiany, powiedział Gorbach.
Zakład SevelSud firmy Stellantis w Val di Sangro we Włoszech w ostatnich latach nie był w stanie zaspokoić popytu na Peugeota Boxera, Citroena Jumpera i Fiata Ducato. Modele te, wraz z podwójnym Oplem Movano, będą produkowane w nowej fabryce w Clevis.
Na początku przyszłego roku obie firmy, które będą produkować w Gliwicach Opel Manufacturing Poland, Opel Astra i PSA Manufacturing Poland oraz przygotowujące się do rozpoczęcia produkcji samochodów dostawczych, połączą się, tworząc Stellantis Gliwice. Firma planuje zatrudnić 2500 osób, o 500 więcej niż obecne zatrudnienie w Polsce, która produkuje Opla i Polsce, która produkuje PSA, powiedział Gorbach.
Duże samochody w Polsce
Sektor motoryzacyjny w Polsce jest drugim najważniejszym sektorem przemysłowym z udziałem 10,4% PKB.
„Rola lekkich samochodów dostawczych w produkcji pojazdów w Polsce rośnie” – powiedział DW Lucas Ambrosiak, analityk Rady Handlu Zagranicznego przy Polskim Instytucie Ekonomicznym (PIE).
Od wejścia Polski do UE w 2004 roku, kraj ten specjalizuje się w trzech segmentach przemysłu motoryzacyjnego: produkcji części i komponentów, autobusów (zwłaszcza elektrycznych) oraz lekkich samochodów dostawczych. Segmenty te przyciągnęły dużą ilość bezpośrednich inwestycji zagranicznych” – powiedział Ambrosiak.
Przemysł samochodowy w Polsce działa w ramach międzynarodowych koncernów – zauważa Ambrosiak.
– Ich wyniki wynikają z modeli biznesowych i poprawy kosztów. Rozpoczęcie produkcji samochodów dostawczych w Gliwicach jest zgodne z polskim doświadczeniem w branży motoryzacyjnej i pomoże zwiększyć nadwyżkę handlową w tym segmencie – wyjaśnił. Fabryki samochodów dostawczych Volkswagena działały już we Wrześni i Poznaniu w Polsce.
Produkcja samochodów osobowych w polskich fabrykach, która powoli wracała do poziomu sprzed epidemii w drugiej połowie 2020 roku, spadła w styczniu, kiedy wyprodukowano zaledwie 18 tys. pojazdów.
Co ciekawe jednak, recesja nie dotknęła fabryk części samochodowych.
Produkcja silników samochodowych wzrosła o 26% rok do roku w drugiej połowie 2020 r., podczas gdy w styczniu wyprodukowano 600 000 akumulatorów samochodowych, co stanowi wzrost o 8,1% w ciągu roku.
Pod redakcją: Hardy Grabner
„Muzyk. Miłośnik kawy. Oddany badacz jedzenia. Webman. Namiętny guru internetu”.
More Stories
Polska więzi Rosjan za szpiegostwo na rzecz wojska
Minister spraw zagranicznych Polski przedstawi stanowisko swojego rządu na historycznym momencie wojny na Ukrainie
Prokurator generalny Polski twierdzi, że poprzedni rząd użył oprogramowania szpiegującego przeciwko setkom ludzi