Akcjonariusze Norfolk Southern, nękanej trudnościami kolei towarowej, głosowali w czwartek przeciwko podjętej przez aktywistyczną firmę inwestycyjną próbie obalenia dyrektora generalnego firmy i przejęcia kontroli nad jej zarządem.
Jednak aktywistce Ancora z Cleveland udało się zapewnić sobie przyczółek w firmie po tym, jak akcjonariusze głosowali za powołaniem trzech dyrektorów do 13-osobowego zarządu Norfolk Southern. Ancora miała nadzieję przejąć kontrolę nad kierownictwem firmy w celu obniżenia kosztów oraz zwiększenia zysków i cen akcji Norfolk Southern.
Rezultatem było częściowe zwycięstwo dyrektorów Norfolk Southern, którzy musieli bronić się przed krytyką wyników firmy w zakresie bezpieczeństwa i słabych wyników finansowych. W zeszłym roku we Wschodniej Palestynie w stanie Ohio wykoleił się pociąg firmowy przewożący niebezpieczne chemikalia, co zmusiło mieszkańców do ewakuacji.
Wyniki głosowania akcjonariuszy, które mają charakter wstępny, ogłoszono w czwartek rano na wirtualnym dorocznym zgromadzeniu spółki.
Podczas spotkania dyrektor generalny Norfolk Southern Alan Shaw powiedział, że nie może się doczekać współpracy z nowymi dyrektorami.
„Norfolk South przetrwało wiele wyzwań w ciągu ostatniego roku. Sprostaliśmy każdemu wyzwaniu i nigdy nie straciliśmy z oczu tego, dokąd zmierza nasza silna franczyza” – powiedział.
Przez kilka tygodni Norfolk Southern i Ancora walczyły o poparcie akcjonariuszy w bitwie na gorzkie oświadczenia pełne szczegółów dotyczących kolei.
Ancora argumentowała, że Norfolk Southern zbłądziło i musi wdrożyć zestaw praktyk mających na celu ograniczenie wydatków i uproszczenie sieci kolejowej o długości 30 000 km. W odpowiedzi spółka Norfolk Southern stwierdziła, że jej wyniki finansowe poprawiają się i zapewniła, że buduje linię kolejową, która lepiej wytrzyma wahania gospodarcze. Podczas pandemii koronawirusa kolejowe linie towarowe skurczyły się tak bardzo, że po ożywieniu gospodarczym nie mogły zaspokoić popytu klientów.
Dyrektorami Ancory wybrani do zarządu są: William Claiborne Jr., były organ nadzoru kolejowego; Sameh Fahmy i Gilbert Lamphere, byli dyrektorzy kolei. Amy E. Miles, prezes zarządu i kandydatka z Norfolk Southern, nie została wybrana ponownie.
W oświadczeniu Frederick D. powiedział: DeSanto, dyrektor naczelny Ankury i James Chadwick, prezes Ankura Alternative, oświadczyli, że „w dalszym ciągu będą pociągać pana Shawa do odpowiedzialności i nalegać na mianowanie wykwalifikowanego operatora”. Z dokumentów papierów wartościowych wynika, że na koniec 2023 roku Ancora posiadała 0,16 procent udziałów w Norfolk Southern.
W czwartek rano akcje Norfolk Southern spadły o 3 procent po głosowaniu akcjonariuszy. Rzecznik Norfolk Southern powiedział, że ostateczne poświadczone zestawienie głosów zostanie opublikowane w przyszłym tygodniu.
Kampania w Ancorze wywołała debatę na temat sposobu zarządzania kolejowymi liniami towarowymi. Firma inwestycyjna głosiła zalety regularnych kolei precyzyjnych, czyli określenia praktyk mających na celu zwiększenie rentowności kolei. W ciągu ostatnich dwudziestu lat podejście to pozwoliło obniżyć koszty i zwiększyć wydajność kolei. Norfolk Southern wprowadziło elementy precyzyjnie zaplanowanych kolei.
Krytycy dążenia do efektywności twierdzą jednak, że może to spowodować zbyt duże ograniczenie przepustowości kolei, przez co linie towarowe staną się zawodne dla klientów, wskazując na wyniki konkurencyjnej spółki CSX z Norfolk Southern, która wprowadziła kolej o ściśle określonych rozkładach w 2017 r.
W przemówieniu przed głosowaniem Martin J. Opperman, odchodzący szef Zarządu Transportu Powierzchniowego, federalnej agencji nadzorującej kolejowe linie towarowe, powiedział, że cięcia w Ancorze mogły sprawić, że Norfolk Southern nie będzie w stanie poradzić sobie ze wzrostem popytu i nieoczekiwanymi zakłóceniami.
Ancora oświadczyła, że wdroży proponowaną kompleksową reformę w ciągu trzech lat, aby zapewnić jej dobre wdrożenie.
Norfolk Southern zasadniczo przyznało przed głosowaniem, że musi w dalszym ciągu zwiększać efektywność, zatrudniając w marcu dyrektora operacyjnego cieszącego się dobrą reputacją w branży.
Firma nie zrezygnowała jednak z planu polegającego na wyszukiwaniu nowych przychodów – częściowo poprzez pozyskiwanie klientów od firm przewozowych – oraz posiadaniu wystarczającej przepustowości kolei i personelu, aby szybko reagować na wzrost popytu.
Jednak Norfolk Southern musi teraz udowodnić inwestorom, że dzięki swojemu podejściu może zarobić więcej pieniędzy.
Sympatyczni analitycy kolei stwierdzili, że przywódcy Norfolk Southern mogli mieć trudności z osiągnięciem swoich celów finansowych, ponieważ wypadek we Wschodniej Palestynie, który miał miejsce w lutym 2023 r., tymczasowo utrudnił działalność kolejową i rozproszone zarządzanie.
Dochodzenie w Norfolk South pozostaje przedmiotem dochodzenia prowadzonego przez kilka agencji federalnych i stanowych, w tym Krajową Radę Bezpieczeństwa Transportu, która ma wydać w przyszłym miesiącu raport końcowy w sprawie wykolejenia.
Tony Hatch, wieloletni analityk kolei, który popiera podejście pana Shawa, powiedział, że głosowanie daje administracji przerwę. Dodał jednak: „Będą pod obserwacją”. To nie jest darmowa przepustka. „To może się powtórzyć”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii