NOWY JORK (AP) – Dealerzy samochodów w Ameryce Północnej doświadczyli w tym tygodniu poważnych zakłóceń.
CDK Global, firma dostarczająca oprogramowanie tysiącom dealerów samochodowych w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, padła w środę ofiarą kolejnych cyberataków. Doprowadziło to do przerwy w dostawie prądu, która w piątek nadal miała wpływ na wiele ich operacji.
Dla potencjalnych nabywców samochodów może to oznaczać opóźnienia u dealerów lub składane ręcznie zamówienia na samochody, bez widoku na natychmiastowy koniec. Oto, co musisz wiedzieć.
Czym jest CDK Global?
CDK Global jest głównym graczem w branży sprzedaży samochodów. Firma, której siedziba znajduje się pod Chicago, w Hoffman Estates w stanie Illinois, dostarcza dealerom oprogramowanie pomagające w codziennych operacjach, takich jak ułatwianie sprzedaży pojazdów, finansowania, ubezpieczenia i napraw.
Według firmy CDK obsługuje ponad 15 000 punktów sprzedaży detalicznej w Ameryce Północnej. Nie było od razu jasne, czy wszystkie te witryny zostały dotknięte cyberatakami, które miały miejsce w tym tygodniu.
Co się wydarzyło w tym tygodniu?
CDK „aktywnie bada incydent cybernetyczny” i ze względów ostrożności firma wyłączyła wszystkie swoje systemy, powiedziała w środę rzeczniczka CDK Lisa Feeney.
CDK „przeprowadziło szeroko zakrojone testy”, skonsultowało się z zewnętrznymi ekspertami i do popołudnia zleciło przywrócenie podstawowych rozwiązań DMS i cyfrowych rozwiązań detalicznych, stwierdził Feeney w przygotowanym oświadczeniu.
W środę wieczorem CDK doświadczyło kolejnego „cyberincydentu”, poinformował Finney w aktualizacji następnego dnia. „Zachowujemy czujność, starając się przywrócić nasze usługi i możliwie najszybciej przywrócić naszym agentom normalną pracę” – powiedziała.
Kiedy to nastąpi, wciąż nie wiadomo. W piątek rano nagrana na infolinię CDK wiadomość zawierająca szczegółowe informacje na temat aktualizacji dla klientów brzmiała: „Nie mamy szacunkowych ram czasowych na rozwiązanie problemu – dlatego nasze systemy dla sprzedawców będą niedostępne, prawdopodobnie przez kilka dni”. Kanały obsługi klienta również pozostają niedostępne – dodała.
W piśmie dodano, że firma była świadoma istnienia „złych aktorów” podających się za członków lub podmioty stowarzyszone CDK i próbujących uzyskać dostęp do systemu poprzez kontakt z klientami. Zaapelowała do pracodawców, aby zachowali czujność wobec wszelkich prób phishingu.
Czy dotknięci dealerzy nadal sprzedają samochody?
Kilka dużych firm motoryzacyjnych – w tym Stellantis, Ford i BMW – potwierdziło w piątek agencji Associated Press, że awaria CDK dotknęła niektórych ich dealerów, ale przecena trwa nadal.
W świetle bieżącej sytuacji rzecznik Stellantis powiedział, że wielu agentów przeszło na ręczne procesy obsługi klienta. Wiąże się to z ręcznym wpisywaniem poleceń.
Rzecznik Forda powiedział, że przerwa w dostawie prądu może spowodować „pewne opóźnienia i niedogodności u niektórych dealerów i niektórych klientów”. Jednakże wielu klientów marek Ford i Lincoln w dalszym ciągu uzyskuje wsparcie w zakresie sprzedaży i serwisu za pomocą alternatywnych metod stosowanych u dealerów.
Ponieważ wiele szczegółów cyberataków jest wciąż nieznanych, najważniejsza jest także prywatność klientów, zwłaszcza że w tym tygodniu niewiele wiadomo na temat tego, jakie informacje mogły zostać naruszone.
W oświadczeniu przesłanym w piątek AP Mike Stanton, prezes i dyrektor generalny Krajowego Stowarzyszenia Dealerów Samochodów, powiedział: „Dealerzy są bardzo zaangażowani w ochronę informacji swoich klientów i aktywnie poszukują informacji od CDK, aby określić charakter i zakres cyberataku.” zdarzenia, aby mogli odpowiednio zareagować.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii