Napisane przez Akash Sriram i Abhiroob Roy
(Reuters) – Producent elektrycznych ciężarówek Rivian we wtorek trzymał się prognozy produkcji na 2024 rok znacznie poniżej celów z Wall Street i odnotował szerszą niż oczekiwano stratę w pierwszym kwartale po zakończeniu tygodniowego przestoju w produkcji.
Akcje Rivian spadły o 6% w handlu poza godzinami pracy, ponieważ słabe perspektywy wzbudziły pytania niektórych analityków o popyt na drogie SUV-y R1S i pickupy R1T. Wysoka inflacja pogorszyła nastroje konsumentów w stosunku do samochodów elektrycznych, a sprzedaż samochodów hybrydowych nabiera tempa.
Rivian zamknął swoje podwoje na początku drugiego kwartału i wznowił produkcję swoich flagowych pojazdów pod koniec ubiegłego miesiąca. Trzytygodniowy przestój pozwolił firmie zmodernizować linię montażową, aby w dłuższej perspektywie obniżyć koszty.
„Przez pierwszy miesiąc tego kwartału nie produkowaliśmy. Przeszliśmy z trzech zmian na dwie. Wszystko to równoważy fakt, że linie pracują szybciej” – powiedział Reuterowi dyrektor generalny Rivian, RJ Scaringe. „Jesteśmy optymistami, jeśli chodzi o dostarczone przez nas wytyczne, ale ich nie aktualizujemy”.
Rivian podał, że w tym roku wyprodukuje 57 000 samochodów, podczas gdy dziewięciu analityków ankietowanych przez Visible Alpha spodziewało się 62 277 samochodów.
Rivian stwierdził, że przezbrojenie zakładu zwiększyło koszty w pierwszym kwartale, a zmiany dostawców mogą ograniczyć tempo i tempo produkcji w najbliższej przyszłości.
„Uważamy, że jest ostrożna” – powiedział Garrett Nelson, starszy analityk akcji w CFRA Research. „Uważamy również, że istnieje pewna niepewność co do oczekiwanej sprzedaży do końca tego roku, więc sprzedaż prawdopodobnie nie będzie wspierać wyższej całkowitej produkcji”.
Podczas gdy szersze spowolnienie popytu na pojazdy elektryczne zmusiło producentów samochodów do obniżek cen, Rivian unikał głębokich obniżek. Zamiast tego zaoferował tańsze warianty o krótszym zasięgu.
W rezultacie średnia cena sprzedaży pojazdów spadła w pierwszym kwartale do 88 607 dolarów z 94 123 dolarów w poprzednim kwartale.
W marcu Rivian zaprezentował mniejszy, tańszy SUV R2 przeznaczony na rynek masowy. Rozpoczęcie produkcji zaplanowano na pierwszą połowę 2026 roku w obecnym zakładzie w Illinois, zamiast sugerowanego wcześniej zakładu w Gruzji. Pozwoli to firmie zaoszczędzić ponad 2 miliardy dolarów na wydatkach.
We wtorek firma obniżyła prognozę rocznych nakładów inwestycyjnych o 550 mln dolarów do 1,2 mld dolarów. Analitycy spodziewali się wydatków kapitałowych na poziomie 1,59 miliarda dolarów.
Firma wspierana przez Amazon.com obniża koszty, renegocjując umowy z dostawcami i produkując niektóre części, w tym jednostkę napędową o nazwie Enduro, we własnym zakresie, aby zmniejszyć zależność od dostawców.
Całkowite przychody za kwartał zakończony 31 marca wyniosły 1,2 miliarda dolarów, w porównaniu ze średnim szacunkiem analityków na poziomie 1,16 miliarda dolarów według danych LSEG.
Strata netto Rivian wzrosła do 1,45 miliarda dolarów z 1,35 miliarda dolarów w tym samym kwartale ubiegłego roku, częściowo z powodu kosztów przezbrajania fabryk. Według danych LSEG, spółka zaobserwowała stratę w wysokości 1,24 dolara na akcję, czyli więcej niż oczekiwana przez Wall Street strata w wysokości 1,17 dolara na akcję.
Rivian zaobserwował, że środki pieniężne i ich ekwiwalenty wyniosły 5,98 miliarda dolarów w porównaniu z 7,86 miliardami dolarów w czwartym kwartale.
(Dodatkowe raporty Akash Sriram w Bengaluru i Abhiroob Roy w San Francisco; redakcja: Shailesh Cooper, Matthew Lewis i Richard Chang)
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii