Polski państwowy operator gazociągów Gaz-System przeprowadza drugą rundę rezerwacji, aby ocenić zapotrzebowanie rynku na nowy terminal importowy skroplonego gazu ziemnego w bałtyckim porcie Gdańsk.
Firma poinformowała, że rozpoczęła nieuregulowany proces badania rynku w celu oceny zapotrzebowania na dodatkowe moce przerobowe, w celu stworzenia w Gdańsku jednostki pływającej, magazynującej i uzdatniającej, która mogłaby działać już w 2028 roku.
Ogłoszenie ma miejsce, gdy państwa członkowskie UE spieszą się z budową obiektów importujących LNG w celu dywersyfikacji źródeł energii i zmniejszenia zależności od importu rosyjskiego gazu.
Polska posiada już terminal importowy LNG w porcie w Świnoujściu, jednak jego obecna przepustowość uznawana jest za niewystarczającą dla ambicji kraju osiągnięcia niezależności energetycznej i zostania regionalnym hubem gazowym.
Gaz-System stara się zbadać zapotrzebowanie rynku na dodatkowe moce regazyfikacyjne i ocenić zainteresowanie eksportem regazyfikowanego LNG do regionalnych sąsiadów Słowacji, Litwy, Danii, Niemiec, Czech i Ukrainy.
W kwietniu operator uzyskał wystarczającą liczbę wiążących rezerwacji, aby uzasadnić roczny import 6,1 mld m3 gazu dla pierwszej fazy gdańskiego projektu.
Kontynuacja artykułu pod reklamą
Właśnie ogłoszona runda przetestuje zapotrzebowanie rynku na dodatkowe 4,5 mld m3 rocznych mocy przerobowych w planowanym terminalu importowym.
„Oczekiwanie na decyzję w sprawie ostatecznej przepustowości remontowej nowego terminalu FSRU będzie uzależnione od zapotrzebowania rynku ogłoszonego w ramach tego postępowania” – podała spółka.
Potencjalni nabywcy mogą zarejestrować swoje zainteresowanie udziałem w procesie rezerwacji online przed 20 marca, powiedział Cos-System.
Firma otworzyła możliwość dalszego zwiększania mocy produkcyjnych poprzez proponowaną przebudowę gdańskiego obiektu lub instalację drugiego FSRU.
Projekt terminalu LNG obejmie również rozbudowę kilku odcinków polskiego systemu przesyłowego gazu, który obejmuje łącznie 249 kilometrów gazociągów Kolnik-Gdańsk i Gustorzyn-Wicko – poinformował operator.
W listopadzie ubiegłego roku Gaz-System FSRU wybrał duńską firmę Ramboll do zaprojektowania podmorskiej części gazociągu, która ma zostać ułożona na dnie Perth i Zatoki Gdańskiej.
Rambol przeprowadzi badania dna morskiego, przygotuje ocenę oddziaływania na środowisko, przygotuje wstępne studium inżynieryjne i projektowe oraz uzyska niezbędne decyzje administracyjne i pozwolenia, w tym pozwolenia na budowę, poinformował Gas-System.
Szansa dla Ukrainy
Serhij Makogan, niezależny konsultant i były szef ukraińskiego operatora przesyłu gazu GTS Ukraina, powiedział, że proces rezerwacji gdańskiego terminalu był „wyjątkową okazją dla Ukrainy, aby mieć długoterminową gwarantowaną opcję importu LNG”. Polska.
Makogon powiedział, że Ukraina przegapiła wcześniejsze możliwości długoterminowej rezerwacji przepustowości w istniejących terminalach importowych LNG w Polsce, Grecji i Chorwacji.
Kraj jest technicznie gotowy do korzystania z dwóch istniejących rurociągów między Ukrainą a Polską, powiedział Upstream, ale Gaz-System zmodernizuje rurociąg do granicy importu i przepompowni we wsi Strachosyna.
Według Makogona obecne roczne zdolności importowe Ukrainy z Polski wyniosłyby 6,6 mld m3, a taka inwestycja potroiłaby się, ponieważ Ukraina stosuje obecnie nieaktywne taryfy.
Ostrzegł jednak, że inwestorzy w Gdańsku mogą chcieć dodatkowych możliwości importu LNG do zasilania elektrowni gazowych w Polsce.
Ukraiński państwowy importer i dystrybutor gazu, Naftogaz Ukrainy, powiedział niedawno, że musi otrzymać co najmniej 5 mld m3 gazu między kwietniem a październikiem, aby zgromadzić podziemne rezerwy magazynowe przed następną zimą.
Dostawy rosyjskiego gazu tranzytowego do Europy przez Ukrainę wyniosły ostatnio około 43 milionów metrów sześciennych dziennie, czyli około 40% minimalnej zakontraktowanej przepustowości tranzytowej, po spadku na początku tego roku, przy czym rosyjski tranzyt nadal ogranicza Ukrainie możliwości zakupu gazu dla swoich własny magazyn.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35