16 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Zużycie paliw w Polsce osiągnie rekordowy poziom w 2022 roku

Zużycie paliw płynnych w Polsce osiągnęło w ubiegłym roku rekordowe 37 mln m sześc., co oznacza wzrost o 5% w stosunku do 2021 r.

Liczby te pojawiają się pomimo rosnących cen energii, dzięki którym wartość rynkowa paliw sprzedawanych w Polsce wzrosła o blisko 37 proc., ze 142 mld zł do 194 mld w ubiegłym roku.

Zwiększona konsumpcja mogła być częściowo spowodowana wojną na sąsiedniej Ukrainie – gdzie Polska stała się głównym węzłem komunikacyjnym dla osób uciekających przed konfliktem i transportujących towary na Ukrainę – a także odbudową branży lotniczej po pandemii.

W rzeczywistości zużycie paliwa do silników odrzutowych wzrosło o ponad 70% rok do roku do 1,24 miliona metrów sześciennych. Tymczasem zużycie benzyny wzrosło o 5% do 7,15 mln m3, oleju napędowego o 3% do 22,66 mln m3, a LPG o 8% do 5,13 mln m3.

Zdaniem Krzysztofa Romaniuka, dyrektora działu analiz rynku paliw w POPiHN, na ten wzrost złożyło się kilka czynników.

W ubiegłym roku miliony ludzi uciekających przed wojną na Ukrainie przekroczyło polską granicę, przywożąc ze sobą dziesiątki samochodów. Późniejsze ruchy przesiedleńcze uchodźców również zwiększyły popyt.

Dodatkowo pod koniec roku kierowcy wrócili na stacje paliw, aby odzyskać VAT od paliwa, który został czasowo zawieszony w ramach działań antyinflacyjnych rządu.

Dzięki tym ulgom podatkowym sektor wpłacił do budżetu państwa o 11 mld zł mniej niż rok wcześniej, co w tym roku wyniosło 63 mld zł.

Produkcja ropy w polskich rafineriach wyniosła 27 mln ton, z czego 41,9% pochodziło z Rosji. To znaczący spadek w stosunku do 61% wskaźnika odnotowanego w roku poprzednim.

Po inwazji Rosji na Ukrainę Polska zobowiązała się do zaprzestania importu rosyjskiej energii do końca 2022 roku. Udało się to w przypadku węgla i gazu, ale w styczniu 10% polskiej ropy pochodziło z Rosji dzięki długoterminowej umowie. Sytuacja ta zakończyła się w lutym, kiedy sama Rosja odcięła dostawy.

Do 2022 roku 29% polskiej ropy będzie pochodzić z Arabii Saudyjskiej, z którą państwowy koncern naftowy Arlan podpisał długoterminowy kontrakt, a 12,3% z Norwegii.

Import paliw również wzrósł o 9% rok do roku do 13,7 mln m3. Stanowią one 37% całkowitego zużycia. Najwięcej benzyny importowano z Niemiec (51%), następnie ze Słowacji (16%), Litwy (11%) i Holandii (11%). Diesel pochodził głównie z Rosji (37%), Niemiec (25%) i Holandii (11%).

Eksport paliw z Polski wzrósł w ubiegłym roku, osiągając 2,64 mln m sześc., czyli o 43 proc. więcej niż w 2021 r. Zdaniem Romaniuka głównym rynkiem zbytu dla tego wzrostu jest Ukraina, „ze względu na sytuację wojenną”.

Zauważył, że choć oczekuje się dalszego wzrostu popytu w ciągu najbliższych 2-3 lat, sektor będzie musiał stawić czoła zielonej transformacji, w tym unijnemu zakazowi sprzedaży samochodów spalinowych do 2035 r. Polska była jedynym członkiem UE. Rząd stanowy musiał wyrazić sprzeciw, gdy te nowe zasady zostały uzgodnione w tym tygodniu.

Źródło głównego zdjęcia: Orlan (materiały prasowe)