W ramach posunięcia, które wzmocni rynek luksusowego handlu detalicznego, spółka matka Saks Fifth Avenue zgodziła się przejąć Neiman Marcus za kwotę 2,65 miliarda dolarów, tworząc w ten sposób największego giganta luksusowego handlu detalicznego, ogłosiły w środę spółki.
Transakcja, o której krążyły plotki od czasu, gdy Neiman Marcus złożył wniosek o ochronę przed upadłością podczas pandemii, następuje ponad cztery lata po tym, jak Saks kupił licencję na nazwę Barneys po bankructwie tej grupy. Nastąpiło to również po serii niepowodzeń w luksusowym handlu elektronicznym, w tym FarFetch i Matches.com. HBC, ogromny sprzedawca detaliczny, jest właścicielem firmy Saks. Kupiłem amerykańską sieć W 2013 roku – rok po przejęciu przez HBC także Lord & Taylor.
„Klienci uwielbiają chodzić do sklepów, uwielbiają dotykać produktów i spędzać czas z osobami robiącymi zakupy osobiste” – mówi New York Times Richard Baker, dyrektor generalny i prezes HBC.
Dodał: „Przejęcie Neiman Marcus ekscytuje nas przede wszystkim uchwycenie globalnej siły sprzedaży, jaką dysponuje. Ludzie zapomnieli, jak ważni są ludzie. Sprzedając produkty luksusowe, potrzebujesz pięknych sklepów i sprzedawców, którym klienci ufają”.
Przejęcie Neiman Marcus czyni Saks Global, bo tak będzie nazywana nowa grupa, dominującym graczem na swoim rynku, posiadającym łącznie 75 sklepów (w tym dwie lokalizacje Bergdorf Goodman) i 100 dyskontów. Jedynymi prawdziwymi konkurentami nowej grupy w Stanach Zjednoczonych będą Macy’s, do którego należy także Bloomingdale’s, oraz Nordstrom. Grupą będzie zarządzał Mark Metrick, obecny dyrektor generalny Saks i Saks.com.
Firmy oświadczyły, że planują inwestować w technologię, w tym w sztuczną inteligencję, a także w istniejące i wschodzące marki.
„Saks niezachwianie dąży do bycia liderem w dziedzinie luksusowej mody, zaspokajając potrzeby klientów nie tylko tam, gdzie się znajdują, ale także dokąd zmierzają” – powiedział Metrick. „Wspólnie, stale skupiając się na innowacjach, jesteśmy gotowi napędzać rozwój naszych partnerów marki i tworzyć możliwości rozwoju zawodowego dla wielkich talentów w Saks Global”.
Transakcja stanowi także głos w sprawie przyszłości tradycyjnego handlu detalicznego i wskazuje na znaczenie luksusowych nieruchomości, ponieważ firmy luksusowe, takie jak LVMH, starają się przyciągnąć luksusowe obiekty handlowe. Pan Becker, który ma doświadczenie na rynku nieruchomości, będzie teraz kierować firmą obejmującą flagowy sklep Saks w centrum Manhattanu i Bergdorf Goodman przy Piątej Alei. Obie firmy podały, że wartość nowego portfela spółek będzie wynosić 7 miliardów dolarów.
Obie firmy od dawna są postrzegane jako potencjalni partnerzy, biorąc pod uwagę pokrywającą się bazę klientów ekskluzywnych klientów. Obydwa borykały się jednak z problemami finansowymi, co spowodowało poważne komplikacje w ich wieloletnich wysiłkach na rzecz połączenia.
Być może w finalizacji transakcji pomogła Amazon, który przejmuje mniejszościowy pakiet udziałów w Saks Global. HBC, która jest również właścicielem kanadyjskiej sieci domów towarowych w Zatoce Hudson, finansuje przejęcie kwotą 2 miliardów dolarów zebranych od obecnych inwestorów, podczas gdy spółki zależne firmy inwestycyjnej Apollo Global Management zapewniają dług w wysokości 1,5 miliarda dolarów.
Baker powiedział, że firma „nie planuje zamykania żadnych sklepów ani firm cyfrowych ani w żaden sposób ograniczać usług”, mimo że obie firmy działają na wielu tych samych rynkach.
Analitycy twierdzą, że oczekują, że detaliści będą mogli zaoszczędzić na innych kosztach poprzez konsolidację.
„Na pewno będzie efektywność” – mówi Robert Burke, założyciel firmy konsultingowej zajmującej się luksusowym handlem detalicznym. „Sektor handlu detalicznego był ostatnio powolny i w obu sklepach może być więcej inwestycji niż w przeszłości. Prawdziwe pytanie brzmi, jak zareagują na to marki tym? Zwłaszcza dwie marki LVMH.” I Kering.
LVMH to konglomerat dóbr luksusowych, do którego należą między innymi marki Dior, Louis Vuitton i Fendi; Kering jest właścicielem Gucci, Balenciagi i Saint Laurent. Obie grupy sprzedają swoje towary w sklepach Saks i Neiman Marcus, jednak coraz bardziej skupiają się na przyciągnięciu konsumentów do swoich sklepów i witryn e-commerce.
Z drugiej strony mniejsze, niezależne marki, które od dawna polegają na domach towarowych w docieraniu do konsumentów w całym kraju, będą miały mniejszy wybór i mniejszą siłę w negocjacjach ze sklepami.
Federalna Komisja Handlu zwraca szczególną uwagę na fuzje przedsiębiorstw zajmujących się sprzedażą detaliczną odzieży. w kwietniu, Został przeniesiony do bloku Sprawa wzbudziła obawy w związku z planowanym przejęciem Capri (grupy, do której należą Michael Kors, Versace i Jimmy Choo) przez Tapestry (właściciel Coach, Kate Spade i Stuart Weitzman). Agencja twierdziła, że planowana fuzja wpłynie na konkurencję pomiędzy różnymi markami. Sprawa ma trafić do sądu we wrześniu.
Jeśli chodzi o transakcję Sachs-Neyman, Burke powiedział: „Jestem pewien, że przyjrzą się jej uważnie”.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii