WASZYNGTON — Liderzy izb w pełni sfinansują program NASA dotyczący zwrotu próbek Marsa pomimo jego ciągłych problemów, ale wstrzymają plany agencji dotyczące współpracy z europejską misją na Marsa.
W tym tygodniu Izba Reprezentantów wypuściła porywaczy raport Uzupełnienie ustawy o wydatkach na rzecz handlu, sprawiedliwości i nauki (CJS) na rok budżetowy 2024. Ustawa ta, która obejmuje 25,366 miliardów dolarów dla NASA, pozostaje w zawieszeniu od ponad trzech miesięcy po tym, jak podkomisja ds. środków przygotowała projekt ustawy w połowie lipca. Komisja ds. Środków w pełnym składzie nie przyjęła wówczas projektu ustawy ani nie opublikowała powiązanego sprawozdania, które zawierałoby więcej szczegółów na temat poziomów wydatków i kierunku polityki.
Opóźnienie w publikacji raportu wynika z przygotowań całej Izby Reprezentantów do rozpatrzenia projektu ustawy bez zgody Komisji ds. Środków, co nastąpi prawdopodobnie w połowie listopada. Komisja Regulaminowa Izby Reprezentantów zwraca się o wprowadzenie poprawek do projektu ustawy do rozpatrzenia w tygodniu rozpoczynającym się 13 listopada.
Największa różnica między ustawami Izby Reprezentantów i Senatu dotyczy zwrotu próbki Marsa (MSR). Ustawa Senatu zapewniła na program zaledwie 300 milionów dolarów, czyli mniej niż jedną trzecią żądań NASA wynoszącej 949,3 miliona dolarów, i nakazała NASA dostarczenie dokumentacji finansowej dla programu MSR, która nie będzie kosztować więcej niż 5,3 miliarda dolarów lub zapewni „opcje zbadania lub przekształcenia MSR albo grozi Ci odwołanie misji.”
Jednak w raporcie Izby w pełni sfinansowano MSR na kwotę 949,3 mln dolarów i zwrócono się do NASA o złożenie wniosku o niezbędne fundusze w 2025 r., aby zapewnić wystrzelenie lądownika MSR do pobierania próbek i powrót orbiterów na Ziemię do 2030 r.
Jednak w raporcie zauważono, że „w oczekiwaniu na ustalenia niezależnej komisji rewizyjnej”. Rada ta zakończyła prace we wrześniu, stwierdzając, że istnieje „prawdopodobieństwo bliskie zera”, że MSR będzie w stanie dotrzymać kosztów i harmonogramu. Stwierdzono również, że całkowity program MSR będzie kosztować od 8 do 11 miliardów dolarów, znacznie powyżej progu 5,3 miliarda dolarów wspomnianego w raporcie Senatu.
Finansowanie projektu MSR w ustawie Izby Reprezentantów ma niekorzystny wpływ na inne programy NASA. Ustawa Izby Reprezentantów przewiduje 7,38 miliarda dolarów na programy naukowe NASA, czyli nieco więcej niż 7,341 miliarda dolarów przewidziane w ustawie Senatu. Jednak ustawa Izby zmniejsza finansowanie nauk o Ziemi, astrofizyki, heliofizyki oraz nauk biologicznych i fizycznych w porównaniu z ustawą Senatu, która w większości przypadków została już wycięta z wniosku agencji.
Raport Izby zawiera niewiele wskazówek na temat programów z zakresu nauk o Ziemi, astrofizyki i heliofizyki. Jednak proponowane cięcia były jednym z powodów, dla których Mark Clampin, dyrektor Wydziału Astrofizyki NASA, powiedział 13 października, że rozważa zmniejszenie budżetów operacyjnych Obserwatorium Rentgenowskiego Chandra i Kosmicznego Teleskopu Hubble’a.
Co ciekawe, chociaż ustawa Izby Reprezentantów w pełni finansuje program MSR, zapobiegłaby znacznie mniejszym wydatkom na kolejny program Mars. „Zalecenie nie uwzględnia wnioskowanego finansowania łazika Rosalind Franklin ExoMars” – stwierdzono w raporcie, odnosząc się do proponowanego przez NASA wsparcia dla misji ESA, o które ESA zabiegała po zakończeniu współpracy z Rosją w zeszłym roku.
Wsparcie to jest nadal negocjowane, ale prawdopodobnie obejmie silniki sterujące nowego lądowiska dla pojazdu, grzejniki radioizotopowe i proces startu. Propozycja budżetu NASA na rok 2024 nie precyzowała konkretnego finansowania tej współpracy, zamiast tego umieściła ją w programie „Przyszłe misje na Marsa”, który obejmuje również planowanie obiektu przyjmującego próbki przywożone z misji MSR. NASA w swojej propozycji budżetowej zażądała 49,9 miliona dolarów na przyszłe misje na Marsa.
W przypadku tego ośrodka recepcyjnego w raporcie Izby zawarto szczególne sformułowanie, zalecając NASA, aby „nadała priorytet bliskości obecnego depozytariusza wszystkich próbek pozaziemskich przechowywanych przez NASA” poprzez umieszczenie nowego obiektu w promieniu 30 mil (50 kilometrów) od istniejącego obiektu, który znajduje się w Centrum Kosmicznym Johnsona. NASA nie określiła jeszcze potencjalnej lokalizacji takiego obiektu recepcyjnego, ale w propozycji budżetu zauważyła, że powinien on posiadać klasyfikację bezpieczeństwa biologicznego na poziomie 4 i mógłby stanowić część istniejącego obiektu rządowego.
Ustawa Izby Reprezentantów zmniejsza również finansowanie technologii kosmicznych i operacji kosmicznych, ale o mniejsze kwoty niż ustawa Senatu. W części raportu poświęconej operacjom kosmicznym nie wspomniano o poziomach finansowania Programu rozwoju komercyjnej niskiej orbity okołoziemskiej (CLD), który w całości finansuje ustawa Senatu. Pozwala to jednak zaoszczędzić 180 milionów dolarów, o które NASA prosiła na zakup pojazdu pozaorbitalnego dla Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Ustawa Izby Reprezentantów w pełni finansuje konto eksploracyjne NASA, które obejmuje system rakiet kosmicznych, Orion, systemy naziemne i inne funkcje, takie jak system lądowania ludzi i skafandry kosmiczne.
More Stories
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Według skamieniałości prehistoryczna krowa morska została zjedzona przez krokodyla i rekina
Wystrzelenie rakiety Falcon 9 firmy SpaceX zostało wstrzymane ze względu na zbliżanie się dwóch głównych misji załogowych lotów kosmicznych