Związek zawodowy United Auto Workers osiągnął w sobotę wstępne porozumienie w sprawie nowej umowy o pracę ze Stellantis, spółką-matką Chryslera, Jeepa i Ram, poinformowała w sobotę osoba zaznajomiona ze sprawą.
Porozumienie następuje trzy dni po ogłoszeniu przez związek zawodowy i Ford Motor Company wstępnego porozumienia w sprawie nowego kontraktu. Obie umowy zawierają wiele takich samych lub podobnych warunków, w tym 25-procentową podwyżkę ogólnych wynagrodzeń członków UAW, a także możliwość dostosowania wynagrodzeń związanych z kosztami utrzymania w przypadku wybuchu inflacji.
Wstępne porozumienie ze Stellantisem będzie wymagało akceptacji rady związku, która nadzoruje negocjacje ze spółką, a następnie ratyfikacji przez członków UAW.
Umowa ze Stellantis oznacza, że jedynie GM nie osiągnął jeszcze porozumienia z UAW
Umowy związku z trzema producentami samochodów wygasły 15 września. Od tego czasu związek wezwał ponad 45 000 pracowników trzech firm do opuszczenia pracy w fabrykach i 38 magazynach części zamiennych w całym kraju.
Ostatnia eskalacja strajku w Stellantis nastąpiła w poniedziałek, kiedy UAW poprosił pracowników o strajk w fabryce Ram w Sterling Heights w stanie Michigan, produkującej popularny pickup 1500. Strajk wstrzymał produkcję pojazdów Jeep Wrangler i Jeep Gladiator w fabryce w Toledo w stanie Ohio oraz 20 magazynów części Stellantis.
Przez dziesięciolecia związek negocjował podobne umowy z trzema producentami samochodów, stosując metodę zwaną negocjacjami modułowymi. Podobnie jak w przypadku umowy zawartej z Fordem, tymczasowa umowa Stellantisa podniosłaby najwyższe wynagrodzenie UAW z 32 dolarów za godzinę do ponad 40 dolarów w ciągu czterech i pół roku. Pozwoliłoby to pracownikom, którzy pracują 40 godzin tygodniowo, zarobić około 84 000 dolarów rocznie.
Stellantis, GM i Ford rozpoczęły negocjacje z UAW w lipcu. Firmy starały się ograniczyć wzrost kosztów pracy, ponieważ mają już wyższe koszty pracy niż producenci samochodów, tacy jak Tesla, Toyota i Honda, którzy posiadają fabryki spoza Unii w Stanach Zjednoczonych.
Amerykańscy producenci samochodów z Wielkiej Trójki również próbują kontrolować koszty, inwestując dziesiątki miliardów dolarów w rozwój nowych pojazdów elektrycznych, budowę fabryk akumulatorów i fabryki narzędzi.
Firma Stellantis z siedzibą w Amsterdamie powstała w 2021 roku w wyniku połączenia Fiata Chryslera i francuskiego producenta samochodów Peugeot. Najbardziej dochodowy jest oddział firmy w Ameryce Północnej, którego siedziba znajduje się w pobliżu Detroit.
Stellantis zaskoczył ostatnio analityków znacznie lepszymi zyskami niż General Motors, największy pod względem sprzedaży amerykański producent samochodów. W pierwszej połowie roku Stellantis wygenerował 11 miliardów euro (11,6 miliarda dolarów), podczas gdy GM wygenerował prawie 5 miliardów dolarów.
Noama Shibbera Przyczynił się do raportów.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii