Jesse Schauberg zaczął planować ucieczkę z Elcorn w stanie Wisconsin, gdzie się urodził i wychował, gdy był nastolatkiem. „To typowe małe miasteczko na Środkowym Zachodzie: małe, ciche i niezbyt żądne przygód” – powiedział CNBC Make It. „Zawsze wiedziałem, że chcę wyjść i odkrywać świat”.
41-letni biznesmen mieszka za granicą od 14 lat, dzieląc swój czas między ponad 40 krajów – i nie planuje w najbliższym czasie powrotu do USA.
Schoberg sprzeciwił się tradycyjnej ścieżce uczęszczania do college’u i znalezienia pracy od 9 do 5, zamiast tego zdecydował się przenieść do Madison w wieku 19 lat, doskonaląc swoje umiejętności kodowania i pomagając firmom w projektowaniu i rozwijaniu ich stron internetowych.
W wieku dwudziestu siedmiu lat Schauberg zaczął odczuwać niepokój. Postanowił przeprowadzić się do nowego miasta i poszukać mieszkań w Austin i Denver, ale jego myśli wciąż wędrowały do Panama City, stolicy Panamy, gdzie spędzał „jedne z najlepszych wakacji w swoim życiu”, wspomina.
Przeprowadził się do Panama City w 2008 roku i mieszkał tam przez sześć lat, zanim spakował swoje walizki, aby podróżować po świecie na pełny etat jako cyfrowy nomad, ruch, o którym się dowiedział i który zainspirował się podczas rekolekcji pracy na Curaçao.
W przerwach między podróżami Schubert nazywa Bangkok swoim domem. Przeprowadził się do Tajlandii w grudniu 2021 roku i dzieli jednopokojowe mieszkanie ze swoją narzeczoną Janine.
„Jakość życia w Tajlandii w porównaniu z USA jest znacznie lepsza w 90% przypadków i bardziej bezstresowa”, mówi. „Łatwiej jest również zapewnić luksusowy styl życia”.
Zostań cyfrowym nomadą
Schoberg zrobił ogromną karierę jako przedsiębiorca i programista, zarabiając co roku sześciocyfrową pensję – ale jego sukces nie nastąpił z dnia na dzień.
Kiedy Schauberg po raz pierwszy przeniósł się do Panamy, przywiózł ze sobą firmę zajmującą się projektowaniem i tworzeniem stron internetowych, którą założył w USA – oraz listę swoich klientów.
W 2013 roku Schauberg i dwóch przyjaciół, którzy pracowali z nim przy poprzednich projektach dla firmy, Jason Mayfield i Laura Lee, stworzyli DropInBlog, program startowy, który pomaga właścicielom stron internetowych dodać bloga zoptymalizowanego pod kątem SEO do praktycznie każdej platformy w ciągu kilku minut.
Obecnie DropInBlog zatrudnia 12 pracowników zdalnych, a na czele stoi Schoberg jako dyrektor generalny.
Kiedy został swoim własnym szefem, Schauberg uelastycznił harmonogram i wykorzystał nowo odnaleziony czas wolny na podróże: po odwiedzeniu kilku krajów Ameryki Południowej, w tym Kolumbii i Kostaryki, postanowił odwiedzić Azję, gdzie mieszkał przez krótki czas w Tajwan, Japonia i Filipiny (gdzie poznał swoją narzeczoną na randce z Tindera).
W 2015 roku Schauberg zatrzymał się w Tajlandii – i od razu wiedział, że znalazł swój nowy dom. „Kiedy po raz pierwszy przyjechałem do Bangkoku, ten puls był znajomy Panama City… Na ulicy i wśród ludzi jest po prostu ta niesamowita energia” – mówi. „Od razu wiedziałem, że Bangkok będzie Panama City 2.0”.
Schauberg i jego narzeczona dzielą swój czas między Meksyk i Bangkok, czekając na wizę Elite Thai, 5-letnią odnawialną wizę, która kosztuje około 18 000 USD i daje nieograniczony dostęp do Tajlandii, a także przywileje wjazdu i wyjazdu.
„Mieszkam tu znacznie lepiej niż kiedyś w Stanach”
Od czasu przeprowadzki do Bangkoku Schauberg mógł wydawać więcej na podróże, restauracje i inne hobby, a także zwiększał swoje oszczędności. „Chociaż stać mnie na przyjemne życie w Stanach Zjednoczonych, żyję tu o wiele lepiej niż w Stanach” – mówi. „Poziom usług, które tu dostajesz – bardziej wyrafinowane kina, ładne samochody – całkowicie zdmuchuje to, co dostajesz w Stanach”
Jako przedsiębiorca i dyrektor generalny Schoberg zarabia około 230 000 USD rocznie. Jego największe wydatki to czynsz i media, które łącznie wynoszą około 2710 dolarów miesięcznie. Schauberg i jego narzeczona mieszkają w jednopokojowym mieszkaniu w budynku z prywatną siłownią, basenem, przestrzenią do pracy, restauracją i codziennym sprzątaniem.
On i Janine wydają około 1900 dolarów miesięcznie na fast foody i posiłki poza domem, często zamawiając jedzenie z lokalnych restauracji w popularnej aplikacji o nazwie gopanda. Ulubione dania Schoberga to laos khao soi, zupa pomidorowa z makaronem z mieloną wołowiną i Pad krapow, pikantne danie z kurczaka z bazylią. Oba posiłki zazwyczaj kosztują od 2 do 3 USD, a lokalne restauracje często oferują zniżki dla długoterminowych klientów, mówi Schauberg.
Mówi, że scena kulinarna to „ogromny plus” życia w Tajlandii i jeden z głównych powodów, dla których zdecydował się przeprowadzić do Bangkoku. „Bangkok ma niesamowitą scenę kulinarną, masz tu prawie całe jedzenie na świecie” – mówi Schoberg. „Niedaleko mojego mieszkania jest belgijski sklep z kanapkami i wietnamski grill”.
Oto miesięczny podział wydatków Schoberga (stan na czerwiec 2022):
Czynsz i media: 2709,52 USD
jedzenie: 1 900,52 USD
Transport: 197 . USD
telefon: 40 zł
ubezpieczenie zdrowotne: 280,39 USD
Subskrypcje: 78,48 USD
Uznanie: 2669,37 USD
suma: $7875,28
Schoberg dodaje, że tajska kultura i ludzie są „bardziej przyjaźni i zrelaksowani” niż w Stanach Zjednoczonych, a podczas gdy w bardziej popularnych regionach turystycznych, takich jak Bangkok, mówi się po angielsku, nauka tajskiego dała Schaubergowi „dużą przewagę” jako obcokrajowiec.
Uczęszcza na dwie lekcje tajskiego tygodniowo, kosztujące 269,44 dolarów miesięcznie, i zapewnia, że „możesz naprawdę zanurzyć się w kulturze i mieć lepsze życie” w Bangkoku, jeśli potrafisz zrozumieć tajski.
Jako nowy mieszkaniec, Schoberg kontynuuje odkrywanie Bangkoku i wszystkiego, co ma do zaoferowania, w tym wielu centrów handlowych, parków, restauracji i sal koncertowych – i dodaje, że jednym z magicznych aspektów życia w Bangkoku jest to, że możesz czuć się jakbyś był mieszka w dwóch różnych miastach jednocześnie.
„Masz miasto na poziomie ulicy, gdzie są sprzedawcy żywności, ludzie biegnący do pracy, taksówki i motocykle” – mówi. „Wtedy w drapaczach chmur dzieje się to podniebne miasto z fantazyjnymi barami na dachu, miejscami do pracy i centrami handlowymi… Tutaj widać kontrast między sklepem Chanel a 20-centowym szaszłykiem wieprzowym grillowanym na ulicy”.
Planowanie życia w podróży
„Odkrywca. Nieprzepraszający przedsiębiorca. Fanatyk alkoholu. Certyfikowany pisarz. Wannabe tv ewangelista. Fanatyk Twittera. Student. Badacz sieci. Miłośnik podróży.”
More Stories
Oracle ogłasza plany przeniesienia globalnej siedziby do Nashville
Brightline West przełamało grunt. Planowani pasażerowie na 2028 rok
Spotify jest rentowne, ponieważ zyski i przychody przewyższają szacunki