Szokująca wiadomość została ogłoszona przez amerykańską firmę w środę po fatalnym sezonie 2023, w którym zajęła ona 10. i ostatnie miejsce w Mistrzostwach Świata Konstruktorów.
Kontrakt Steinera miał zostać odnowiony pod koniec roku, a właściciel zespołu Gene Haas zdecydował się go nie przedłużać.
Jak już informowaliśmy, były trener Simone Resta również opuścił zespół decyzją poprzedzającą odejście Steinera.
Steiner, który sformułował plan dla zespołu Formuły 1 przy użyciu technologii Ferrari, a następnie zabezpieczył fundusze od producenta obrabiarek Haas na jego rozpoczęcie, wydaje się, że zapłacił cenę za zeszłoroczne słabe wyniki.
Nie było tajemnicą, że czasami istniało napięcie między Steinerem i Haasem, a w obozie istniały różnice zdań co do kierunku technicznego, w jakim należy podążać, wraz z rozdzieleniem starych i nowych pakietów aerodynamicznych, co było widoczne podczas dwóch ostatnich wyścigów sezonu 2023 wyraźny ogólny znak rozbieżności poglądów.
Zasadniczo Steiner domagał się większych inwestycji, próbując dotrzymać kroku konkurentom wydającym duże kwoty na unowocześnioną infrastrukturę fabryki, podczas gdy Haas chciał skupić się na bardziej efektywnym wykorzystaniu zasobów, którymi jego zespół już dysponował.
Spadek na 10. miejsce jest poważnym ciosem dla udziału zespołu w funduszu nagród Formuły 1 i oznacza, że Haas musi zobowiązać się do wniesienia większego wkładu do bieżącego budżetu na rok 2024, niż oczekiwano, pozostawiając w efekcie mniejszy margines. Inwestować w obiekty.
Fotografia: Andy Hone / Zdjęcia sportów motorowych
Guenther Steiner, szef zespołu, zespół Haas Formuły 1
Dla kontrastu, firmy takie jak Williams, Sauber i AlphaTauri skorzystały z dodatkowych alokacji wydatków kapitałowych dozwolonych przez FIA i zobowiązały się do poniesienia dodatkowych wydatków w okresie poprzedzającym zmiany regulacyjne w 2026 roku.
Zespół twierdzi, że Komatsu będzie odpowiedzialny za strategię zespołu i wyniki na torze. W oświadczeniu zauważyła, że będzie miał „odprawę mającą na celu maksymalizację potencjału zespołu poprzez wzmacnianie pozycji pracowników, strukturę procesów i efektywność”.
Komatsu będzie wspierane od strony regulacyjnej i handlowej przez nowego, jeszcze nie mianowanego dyrektora operacyjnego, który skoncentruje się na sprawach niezwiązanych z wyścigami i prawdopodobnie będzie pracował w brytyjskim zakładzie w Banbury.
Właściciel Haas dał jasno do zrozumienia, że skupia się na poprawie wyników zespołu.
„Chciałbym zacząć od podziękowania Guntherowi Steinerowi za całą jego ciężką pracę w ciągu ostatniej dekady i życzyć mu wszystkiego najlepszego na przyszłość” – powiedział.
„Idąc do przodu jako organizacja, było jasne, że musimy poprawić nasze wyniki, podążając we właściwym kierunku. Mianując Ayao Komatsu na stanowisko Menedżera Zespołu, zasadniczo umieściliśmy inżynierię w centrum naszego zarządzania.
Zdjęcie zrobione przez: Zdjęcia sportów motorowych
Ayao Komatsu, główny inżynier zespołu Haas Formula 1 Team, na konferencji prasowej dyrektorów zespołów
„Odnieśliśmy pewne sukcesy, ale musimy być konsekwentni w osiąganiu wyników, które pomogą nam osiągnąć nasze szersze cele jako organizacji. Musimy efektywnie wykorzystywać zasoby, którymi dysponujemy, ale kluczem do naszego sukcesu jest doskonalenie naszych możliwości projektowych i inżynieryjnych jako zespół.
„Nie mogę się doczekać współpracy z Iao i zasadniczo upewnienia się, że zmaksymalizujemy nasz potencjał – to naprawdę odzwierciedla moje pragnienie właściwej rywalizacji w Formule 1”.
Komatsu, który dołączył do zespołu Banbury z Renault jako główny inżynier wyścigowy w pierwszym sezonie 2016, zostaje pierwszym japońskim dyrektorem sportowym zespołu z Europy.
„Jestem oczywiście bardzo podekscytowany możliwością bycia szefem zespołu MoneyGram Haas F1 Team” – powiedział.
„Będąc w zespole od jego debiutu w 2016 roku, jasne jest, że z pasją inwestuję w jego sukcesy w Formule 1. Nie mogę się doczekać wewnętrznego kierowania naszym programem i różnymi procesami konkurencyjnymi, abyśmy mogli zbudować strukturę, która przyniesie rezultaty lepsze osiągi na torze.
„Jesteśmy firmą zorientowaną na wyniki. Oczywiście ostatnio nie byliśmy wystarczająco konkurencyjni, co było dla nas wszystkich źródłem frustracji.
„Mamy niesamowite wsparcie ze strony Jane i naszych różnych partnerów i chcemy odzwierciedlić ich entuzjazm za pomocą ulepszonego, sprawdzonego produktu. Mamy wspaniały zespół ludzi w Kannapolis, Banbury i Maranello i wiem, że razem możemy osiągnąć wyników, do jakich jesteśmy zdolni.”
Fotografia: Eric Junius
Kevin Magnussen, zespół Haas Formuły 1, Guenther Steiner, szef zespołu Haas Formuły 1
Steiner odegrał w ostatnich latach dużą rolę w podniesieniu rangi zespołu dzięki występowi w Drive to Survive, dzięki czemu stał się dobrze znany poza padokiem Formuły 1.
Czas pokaże, co sponsorzy Haasa, w tym sponsor tytułu MoneyGram, myślą o jego odejściu.
W zeszłym roku w rozmowie z Motorsport.com dyrektor generalny Moneygram Alex Holmes wyjaśnił, że Steiner odegrał ważną rolę w atrakcyjności zespołu.
„Widzieliśmy wpływ Gunthera, kiedy spotkaliśmy się po raz pierwszy i poszliśmy na kolację” – powiedział.
„Ludzie podchodzili do stołu w środku kolacji i chcieli zrobić mu zdjęcie, i kręciło im się w głowie, kiedy go zobaczyli. Jest taki zabawny i taki prawdziwy. A on na to: «Nie wiem, co się dzieje». !”
„Widzieć, jaki ma wpływ na gwiazdę i jak to pokazuje, właśnie taki jest. Myślę, że ta szczerość naprawdę się ujawnia. A dla nas możliwość skojarzenia naszej marki z jego marką jest czymś wyjątkowym”.
„Irytująco skromny pionier internetu. Miłośnik Twittera. Kujon od piwa. Badacz bekonów. Praktyk kawy”.
More Stories
Patriots wybrali Jacoby’ego Brissetta na swojego początkowego rozgrywającego zamiast Drake’a Maya
Siedem wielkich transakcji, które chcielibyśmy zobaczyć przed otwarciem sezonu NFL
Zac Taylor z Bengals – Wcześnie rozmawialiśmy o sytuacji Ja’Marr Chase