Spotify Technology (SPOT) ogłosiło we wtorek wyniki finansowe za pierwszy kwartał fiskalny, które przekroczyły oczekiwania zarówno pod względem zysków, jak i zysków. Gigant audio również stał się rentowny, kontynuując wdrażanie swojej najnowszej strategii „efektywności”.
W ciągu ostatniego roku Spotify zobowiązało się do wielu rund zwolnień, podwyżek cen i innych inicjatyw mających na celu zwiększenie wzrostu przychodów i poprawę marż. Firma stwierdziła, że po wydaniu miliardów na wejście na zatłoczony rynek podcastów będzie bardziej świadoma przyszłych inwestycji.
Gigant audio ogłosił dochód operacyjny na poziomie 168 mln euro (179 mln dolarów), w porównaniu do straty w wysokości 156 mln euro w tym samym okresie poprzedniego roku. Według Spotify było to poniżej przewidywań firmy wynoszących 180 mln euro, ponieważ opłaty na ubezpieczenie społeczne okazały się wyższe niż oczekiwano, „w związku z wyższą ceną akcji w tym kwartale”.
Zaowocowało to również wysokim dochodem operacyjnym w drugim kwartale w wysokości 250 mln euro, znacznie przekraczającym oczekiwania Wall Street. Prognozy dotyczące przychodów za drugi kwartał również były zgodne z powyższymi szacunkami – 3,8 miliarda euro w porównaniu z oczekiwanymi 3,76 miliarda euro.
Oprócz bardziej przemyślanych wydatków, Spotify podobno ponownie podniesie ceny po podniesieniu kosztów niektórych planów abonamentowych zeszłego lata.
według BloombergaSpotify planuje podnieść ceny o około 1 do 2 dolarów miesięcznie na pięciu rynkach, w tym w Wielkiej Brytanii, Australii i Pakistanie. Oczekuje się, że zmiany nastąpią pod koniec kwietnia, a ceny w USA wzrosną „jeszcze w tym roku”. W raporcie wskazano również, że Spotify planuje zaoferować tańszą opcję, która nie obejmuje audiobooków.
Po ogłoszeniu wyników, we wtorek na początku notowań akcje spółki wzrosły aż o 15%.
Usługa transmisji strumieniowej odnotowała dochód netto w wysokości 197 mln euro (210 mln dolarów), czyli zysk w wysokości 0,97 euro na akcję. Wynik ten był lepszy od oczekiwań analityków zakładających zysk na akcję na poziomie 0,65 euro. Dla porównania, strata za poprzedni okres wyniosła 225 mln euro, czyli 1,16 euro na akcję.
Marża brutto osiągnęła poziom wyższy niż oczekiwano i wyniosła 27,6%, przekraczając prognozę firmy na poziomie 26,4%. Firma zajmująca się streamingiem podała, że spodziewa się, że w drugim kwartale marże osiągną 28,1%, głównie dzięki poprawie rok do roku w zakresie strumieniowego przesyłania muzyki i audio.
Spotify wcześniej informowało, że w perspektywie długoterminowej spodziewa się, że skala ta wyniesie od 30% do 35% w związku z planami rozwoju działalności związanej z transmisją strumieniową i reklamą.
Tymczasem przychody wyniosły 3,64 miliarda euro (3,88 miliarda dolarów) – o 20% więcej niż w pierwszym kwartale 2023 roku i więcej niż prognoza Wall Street na poziomie 3,61 miliarda euro.
Numery użytkowników
Całkowita miesięczna liczba aktywnych użytkowników (MAU) spadła poniżej szacunków firmy wynoszących 618 milionów do 615 milionów w tym kwartale, ale nadal stanowiła poprawę o 19% w porównaniu z łączną liczbą w tym samym okresie ubiegłego roku. Serwis streamingowy spodziewa się, że liczba jednostek MAU w drugim kwartale sięgnie 631 milionów.
Abonenci premium spełnili oczekiwania Wall Street na poziomie 239 milionów, co oznacza wzrost o 14% rok do roku. Spotify spodziewa się, że w drugim kwartale liczba abonentów wzrośnie do 245 milionów.
Wolne przepływy pieniężne, kolejny kluczowy wskaźnik dla inwestorów, wyniosły w kwartale 207 mln euro w porównaniu z 57 mln euro w tym samym okresie ubiegłego roku.
Średni przychód na użytkownika, czyli ARPU, z subskrypcji premium wzrósł o 7% do 4,55 euro (lub 5% rok do roku, z wyłączeniem trudności związanych z kursami walutowymi). ARPU wynikało z korzyści wynikających ze wzrostu cen, które zostały częściowo skompensowane obniżkami planów i niższymi cenami na rynkach wschodzących, podała spółka.
Obietnica zysku
Ogólnie rzecz biorąc, analitycy Spotify byli optymistyczni po tym, jak gigant audio zapowiedział poprawę swojej rentowności począwszy od 2023 r. w oparciu o marżę zysku i dochód operacyjny.
Akcje Spotify wzrosły w ciągu ostatniego roku o ponad 100% i od początku roku wzrosły o 43%.
W ciągu ostatnich czterech lat Spotify wydało 1 miliard dolarów na rynek podcastów Oferty z listy A są ekscytujące i przejęcia studiów o wartości 400 milionów dolarów.
Wydatki te znacznie obniżyły marże brutto i znacząco wpłynęły na rentowność. W odpowiedzi Spotify zobowiązało się do kilku rund zwolnień – Tylko w 2023 r. trzy.
31 marca dyrektor finansowy Spotify Paul Vogel ustąpił ze stanowiska. I tak będzie wymiana Przez Christiana Luigę, Wcześniej pracował dla szwedzkiej firmy Saab z branży lotniczej i obronnej. Firma podała, że Luiga przejmie stery w trzecim kwartale.
Oprócz zwolnień i podwyżek cen Spotify zmienił także strukturę kapitałową Audiobooki są bezpłatne dla płacących subskrybentówi zamknięty nowy Współpracuje z popularnymi podcasterami, takimi jak Joe Rogan i Alexandra Cooper z „Call Her Daddy”.
Nowe umowy pojawiają się w momencie, gdy Spotify zmienia swoją strategię dotyczącą podcastów, aby skupić się bardziej na dystrybucji, a nie na wyłączności.
Gigant audio ogłosił, że najpopularniejszy na platformie podcast Rogana po raz pierwszy od lat będzie dostępny w usługach dodatkowych, takich jak Apple Podcasts (AAPL), Amazon Music (AMZN) i YouTube (GOOGL). Spotify zajmie się dystrybucją i sprzedażą reklam, starając się maksymalizować przychody. Rogan otrzyma gwarantowaną cenę minimalną i obniżkę przychodów z reklam.
Umowa Coopera „Call Her Daddy” będzie miała podobną strukturę, a podcast będzie teraz dostępny na wszystkich głównych platformach audio po ponad dwóch latach jako wyłączność Spotify. Firma zachowa wyłączne prawa do części wideo podcastu.
Kanał Aleksandry Jest starszym reporterem w Yahoo Finance. Śledź ją na X @allie_canal, Linkedin, Wyślij go e-mailem na adres [email protected].
Aby zapoznać się z najnowszymi raportami i analizami zysków, szeptami i prognozami zysków oraz wiadomościami o wynikach spółek, kliknij tutaj
Przeczytaj najnowsze wiadomości finansowe i biznesowe z Yahoo Finance
„Odkrywca. Nieprzepraszający przedsiębiorca. Fanatyk alkoholu. Certyfikowany pisarz. Wannabe tv ewangelista. Fanatyk Twittera. Student. Badacz sieci. Miłośnik podróży.”
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii