„W środku [South] Pozyskaliśmy dwa z ośmiu gazowców zamówionych przez koreański Ulsan, Arlen Group” – powiedział Daniel Obajtek, prezes polskiego koncernu gazowniczego Arlen, we wtorkowym tweecie, dodając: „Posiadanie własnej floty pozwoli nam efektywniej importować gaz. . LNG, pierwsze z USA”
Podczas uroczystości w Ulsanie prezes podkreślił, że „dostawy drogą morską zaspokajają już 30 proc. zapotrzebowania Polski i wraz z Baltic Pipe są najważniejszym źródłem gazu dla Polski”.
„Dywersyfikacja dostaw gazu ziemnego i ropy naftowej ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski– powiedział Obajtek w raporcie Orlenu, dodając, że Polska już teraz w 100 proc. importuje swój gaz od dostawców innych niż Rosja. „To efekt kontynuacji polityki importowej LNG”.
Oddanie hołdu ofiarom katastrofy smoleńskiej w 2010 roku
W środę dwóm gazowcom nadano imię zmarłego prezydenta Polski Lecha Kaczyńskiego i śp. minister rozwoju regionalnego Grażyny Gęsickiej, którzy zginęli w katastrofie prezydenckiego samolotu pod Smoleńskiem w Rosji w 2010 roku, której przyczyna pozostaje tajemnicą. Działania Moskwy miały na celu uniemożliwienie polskim śledczym dostępu do wraku i innych kluczowych dowodów.
„Wybór takich nazw to symboliczny gest ku pamięci nieżyjącego już Prezydenta RP Profesora Lecha Kaczyskiego i nieżyjącej już Minister Rozwoju Regionalnego Kraszyny Kisickiej za ich zaangażowanie we wspieranie niezależności energetycznej i rozwoju gospodarczego Polski” – powiedział Arlen.
✅ 300m długości
🛳 174 tys. m3 pojemność zbiorników
🗺️ 2 tygodniowa podróż USA-Polska
🕑 14 godzin rozładunku
👨✈️Telefon 20 członków współpracującychTo kilka najvasnijsich faktov o kasovkach, gtore jus od poksetku 2023 roku bat tostarzak to polski #LNG pic.twitter.com/D4aMCROc9j
— ORLEN (@PKN_ORLEN) 14 grudnia 2022 r
Najnowocześniejsze statki wkrótce zaczną dostarczać gaz
Oba statki zostały zbudowane w 18 miesięcy w stoczni Hyundai Heavy Industries (HI) w Ulsan w Korei Południowej. „Najnowocześniejsze” tak Arlen opisał statki. Orlen będzie miał wyłączność na eksploatację jednostek dostosowanych do potrzeb firmy. „Statki charakteryzują się m.in. bardzo niskimi czynnikami ryzyka utraty ładunku w wyniku parowania. Ponadto, dzięki instalacji skraplania znajdującej się na pokładzie, są w stanie zamienić odparowany gaz z powrotem w stan ciekły” – podkreślił Orlan.
Metanowce wyczarterowane przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) z Grupy Arlen będą własnością i będą obsługiwane przez norweską firmę Knudsen.
Drikwe Seklem, właściciel Knutsen OAS Shipping, powiedział, że firma jest bardzo zadowolona z wieloletniej współpracy nawiązanej z PGNIG Supply and Trading. .
Spółka zależna PGNiG PGNiG Supply and Trading podpisała łącznie osiem umów czarterowych gazowców. Według Arlena okres czarteru trwa 10 lat. Statki zostaną zbudowane przez HHI w Ulsan. Każdy statek ma prawie 300 metrów długości, a całkowita przestrzeń ładunkowa LNG wynosi 174 000 metrów sześciennych, czyli około 70 000 ton gazu..
„Odpowiada to tygodniowemu zużyciu wszystkich polskich gospodarstw domowych. Wolumen zapewni różnorodność oraz możliwość odbioru i dostawy gazu z terminali LNG niedostępnych dla dużych gazowców” – powiedział Orlan.
Firma zauważyła również, że silniki przewoźników mogą być zasilane olejem silnikowym i gazem ziemnym, co zapewni zgodność z przyszłymi przepisami dotyczącymi transportu morskiego w zakresie ochrony środowiska.
„Lech Kaczyński”, który przeszedł już próby morskie, wejdzie do służby na początku 2023 roku. Z kolei „Grażyna Gęsicka” wejdzie do służby w połowie 2023 roku. Dwa kolejne gazowce zostaną dostarczone w 2024 roku, a cztery kolejne w 2025 roku.
„Statki eksploatowane są na podstawie długoterminowych kontraktów i formule free-on-board– powiedziała polska firma.
„Posiadanie własnej floty wzmocni pozycję firmy na światowym rynku LNG” – podkreślił Orlan.
Stocznia HHI w Ulsanie to jeden z najważniejszych tego typu obiektów na świecie. Od rozpoczęcia produkcji w latach 70. zwodowano 2300 statków. Dwa lotniskowce zbudowane dla Polski miały numery 3243 i 3244.
Po przejęciu PGNiG na początku listopada, wraz z wcześniejszymi fuzjami grup Energa i Lotos, Grupa Orlen stała się największym koncernem multienergetycznym w Europie Środkowej, jednym z największych w Europie i 155. na świecie pod względem przychodów – podkreślił Orlen.
Źródło:
PAP, świat TVP
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35