16 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Powołany przez rząd urzędnik wystąpił z pozwem przeciwko pierwszej w Polsce strefie czystego transportu

Powołany przez rząd wojewoda wytoczył proces prawny przeciwko utworzeniu pierwszej w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej „strefy czystego transportu”. Przekonuje, że plany – które zakazywałyby używania starych samochodów w Krakowie – „byłyby ingerencją w konstytucyjne prawa i wolności”.

W listopadzie ubiegłego roku rada miejska Krakowa zatwierdziła propozycję prezydenta, by od połowy 2024 r. wprowadzić zakaz używania starszych samochodów z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, które średnio zanieczyszczają środowisko bardziej niż nowoczesne pojazdy. W styczniu Warszawa jako drugie miasto w Polsce ogłosiła takie plany.

Jednak w tym tygodniu Łukasz Kmita, wojewoda małopolski, na terenie którego znajduje się Kraków, złożył skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego na plany miasta.

Kmita należy do rządzącej w Polsce konserwatywnej partii Prawo i Sprawiedliwość (PiS) i, jak wszyscy wojewodowie, jest powoływany na to stanowisko przez premiera. Kraków, podobnie jak wszystkie większe polskie miasta, jest rządzony przez opozycję. Gdy radni przegłosowali plany Strefy Czystego Transportu, sprzeciwili się radni PiS.

Wprowadzając zakaz, Kraków dokonał „daleko idącej ingerencji w konstytucyjne prawa i wolności, takie jak wolność człowieka, swoboda przemieszczania się i równość wobec prawa” – podała PAP.

Gubernator powiedział, że nie kwestionuje prawa rady miasta do wprowadzenia czystej strefy tranzytowej, ale że jest to „ograniczenie praw jednostki… w niezbędnym zakresie”.

Wśród konkretnych kwestii poruszonych przez Kmita jest zbyt duża Strefa Czystego Transportu, np. blokowanie dostępu do usług typu „parkuj i jedź” czy niedopuszczanie starszych aut do największego szpitala w mieście – informuje Kmita. Gazeta Wyborcza Codziennie.

Przekonuje też, że rada nie uwzględniła w swoim schemacie zasad organizacji ruchu w strefie czystego transportu.

„Wstęp [clean transport zone] „Uchwała poddana kontroli sądowej… usunie wątpliwości co do legalności postanowień uchwały, na które zwracano uwagę w kilku wystąpieniach do wojewody” – poinformował Kmity.

Gazety Wyborczej Wśród organizacji, które zgłosiły sprzeciw wobec planów, znalazły się Ordo Uris, czołowa ultrakonserwatywna grupa prawnicza oraz Stowarzyszenie Kultury Chrześcijańskiej.

Ponad 320 miast w całej Europie, w tym Londyn, Berlin i Madryt, wprowadziło dotychczas strefy zakazu wjazdu dla samochodów wysokoemisyjnych.

Polska niezmiennie plasuje się w gronie krajów o największym zanieczyszczeniu powietrza na kontynencie, a Kraków od dawna ma największy smog w Polsce.

Jednak miasto podjęło szereg kroków w celu poprawy jakości powietrza w ostatnich latach, stając się pierwszym w kraju w 2019 roku zakazem spalania węgla i drewna w domach, które wcześniej były główną przyczyną zanieczyszczenia.

Źródło głównego obrazu: Adrian Cricuk/Wikimedia Commons (poniżej CC BY-SA 3.0 PL)