22 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Popyt na jabłka w Polsce jest wysoki Artykuł

Nawet przy mniejszych wolumenach w sadach sprzedaż zarówno krajowa, jak i zagraniczna jest wysoka, mówi John Nowakowski z Genesis Fresh.

Jak minął Wam sezon na jabłka?

Jan Nokowski: Sezon 2023/24 dobiega końca. Nasi partnerzy mają jeszcze niewielkie ilości jabłek, niewielkie ilości w porównaniu do poprzedniego sezonu, ale wystarczy nam do nowego sezonu. Nadchodzący sezon nastąpi jakieś 2-3 tygodnie wcześniej.

Tegoroczna Gala Królewska będzie miała dobry wolumen. Zapotrzebowanie na tego typu produkty rośnie z każdym rokiem w Europie i na rynkach zagranicznych, takich jak Azja i Ameryka Południowa.

Jakie moduły spodziewacie się wyprodukować w tym roku?

JN: Spodziewamy się, że w tym sezonie uda się zebrać około 25 000 ton jabłek, co oznacza spadek o 20% w porównaniu z sezonem poprzednim. Oczekuje się, że całkowita polska produkcja wyniesie 3–3,3 mln ton, w porównaniu z 4,5 mln ton w roku ubiegłym.

W południowej części Polski sady są prawie puste i mają osiągnąć 10 procent poziomu z poprzedniego sezonu. W tych częściach Polski panowały silne mrozy. Zimny ​​i mokry okres kwitnienia wpłynął na tegoroczną produkcję jabłek.

Jak silny jest rynek?

JN: Dobra sprzedaż polskich jabłek wynika z dobrego popytu na rynku krajowym i europejskim. Eksport jabłek kala na rynki zagraniczne z roku na rok rośnie i spodziewamy się wzrostu liczby kontenerów wysyłanych na rynki Bliskiego i Dalekiego Wschodu.

Większość jabłek przeznaczona jest na rynek krajowy, zarówno do spożycia na świeżo, jak i do przetwórstwa, stanowiąc aż 60 procent całkowitej produkcji. Pozostała część trafia do Europy, a 5-10 proc. na rynki zagraniczne. Nowe możliwości otwiera przed polskimi jabłkami Ameryka Południowa, a zwłaszcza Royal Gala.

Czego oczekują Twoi główni klienci od Twoich jabłek?

JN: Mamy klientów zarówno w sektorze świeżej konsumpcji, jak i produkcji przemysłowej. Nowe rynki poszukują odmian, tekstury, okresu przydatności do spożycia i smaku. Wszystkie te cechy mają polskie jabłka. Zapewniamy dobrą obsługę naszym klientom i dostarczamy duże ilości jabłek do promocji w krótkim czasie.

Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed biznesem w przyszłości?

JN: Ze względu na mniejszą dostępność owoców w nadchodzących latach zaopatrzenie nowych rynków będzie wyzwaniem. Reszta sezonu będzie bardzo krótka w przypadku jabłek. Liczymy na to, że każde jabłko wywiąże się z napływających zamówień.

Ilość europejskich jabłek zostanie zmniejszona z kilku powodów. Nawet we Włoszech odbyło się wiele wydarzeń związanych ze śniegiem, a produkcja również była niewielka. W nadchodzącym sezonie Niemcy, Belgia i Holandia będą miały mniejsze zbiory.

Ceny jabłek pokazują, że będzie to sezon droższy dla konsumentów. Mamy wysokie koszty produkcji, serwisu i utrzymania sadów, zakładów pakowania i robocizny.

Wywiad pochodzi z Fresh Focus Apple & Pear, który jest już dostępny