Dominika Kosarzewska z Polski Jakodi rozmawia z Fruitnet o aktualnym stanie branży.
To był trudny rok dla wielu w branży nowych produktów. Jak 2022 był dla Twojej firmy?
Dominika Kosarczewska: Uprawa i sprzedaż borówek w dzisiejszych czasach jest zdecydowanie trudniejsza. Nie tylko musimy stawić czoła wyzwaniom związanym z klimatem, nagłymi zdarzeniami pogodowymi, suszami i powodziami, ale rynek stawia wiele innych wyzwań.
Bardzo wysoka inflacja, rosnące koszty produkcji, niedobory siły roboczej i niestabilny popyt, niestabilność polityczna i gospodarcza oraz konsekwencje pandemii Covid-19 – to nie jedyne trudności, z którymi musimy się zmierzyć w tym roku. wpływać na naszą działalność w przyszłości.
Rosnące ceny surowców, energii i logistyki były w tym roku główną przeszkodą dla wielu. Jak to wpłynęło na ciebie?
D.K: Czasami trudno jest znaleźć rozwiązania, gdy stoisz w obliczu wydatków wielokrotnie wyższych niż w 2021 roku. Staraliśmy się zoptymalizować ruch i znaleźć oszczędności, zwiększając naszą wydajność i produktywność.
Czy wojna na Ukrainie miała bezpośredni wpływ na Twój biznes?
D.K: Sytuacja na Ukrainie bardzo nas dotknęła, ponieważ wielu naszych pracowników to Ukraińcy. Od początku inwazji podjęliśmy wiele wysiłków, aby zapewnić niezbędne wsparcie naszym sąsiadom na Ukrainie oraz naszych poszkodowanych w wojnie pracowników i ich rodzin.
Jak wygląda obecnie szerszy rynek Twoich podstawowych produktów?
D.K: Zaobserwowaliśmy stagnację popytu i wzrostu i uważamy, że jest to głównie spowodowane wysoką globalną inflacją.
Co daje Ci największą nadzieję na przyszłość?
D.K: Rozwijamy nowe rynki i dalej dywersyfikujemy nasze kierunki sprzedaży, co jest bardzo ekscytujące i kluczowe w obecnych trudnych warunkach rynkowych. Rozpoczęliśmy współpracę z wieloma nowymi rynkami Bliskiego Wschodu i Azji Południowej oraz zaczęliśmy importować owoce w trakcie sezonu.
Bardzo się cieszymy, że w lipcu 2023 roku w Polsce odbędzie się Szczyt Międzynarodowej Organizacji Borówki 2023. Będzie to świetna okazja dla globalnej społeczności jagodowej do przedyskutowania bieżących wyzwań i poszukiwania sposobów na przyszłość dla branży. .
„Muzyk. Miłośnik kawy. Oddany badacz jedzenia. Webman. Namiętny guru internetu”.