W międzynarodowym indeksie oceniającym umiejętność czytania ze zrozumieniem wśród uczniów Polska uzyskała łączny najlepszy wynik spośród krajów UE – na równi z Finlandią. Jest to jedna z największych różnic między płciami w wynikach, przy czym kobiety osiągają lepsze wyniki niż mężczyźni.
Badanie Progress in International Reading Literacy Survey (PIRLS) jest przeprowadzane co pięć lat przez International Association for Educational Achievement (IEA).
The Najnowsze wyniki, od 2021 r., ale został opublikowany dzisiaj, po raz piąty przeprowadzono badanie. Wyniki opierają się na standardowym teście czytania ze zrozumieniem przeprowadzonym przez ogólnokrajową reprezentatywną losową próbę około 4000 czwartoklasistów ze 150 do 200 szkół w każdym kraju.
Oto jest! Długo wyczekiwane wyniki PIRLS 2021 International Reading są już dostępne! przyjazd https://t.co/NanyqitbsK Dowiedz się o osiągnięciach czwartej klasy w czytaniu na całym świecie!#PIRLS2021 #Alfabetyzacja #20 lat #edDane@iea_edukacja @bclynchschool pic.twitter.com/Gl7JpXEL3d
— TIMSS & PIRLS (@TIMSandPIRLS) 16 maja 2023 r
Wśród 41 uwzględnionych krajów i dwóch chińskich specjalnych regionów administracyjnych Polska zajęła piąte miejsce z wynikiem 549. Za Singapurem (587), Hongkongiem (573), Rosją (567) i Wielką Brytanią (558). .
Spośród 18 krajów UE uwzględnionych w raporcie, Polska i Finlandia (również uzyskały 549 punktów) znalazły się najwyżej, a następnie Szwecja (544), Bułgaria (540) i Czechy (540).
Najgorsze wyniki w UE to Belgia (494 dla francuskojęzycznych i 511 dla flamandzkich), Cypr (511) i Francja (514).
Polska znacząco awansowała w rankingu, awansując z 29. miejsca w 2006 r. i 28. w 2011 r. na szóste miejsce w 2016 r., a obecnie na piąte miejsce. Jednak każda wersja raportu obejmowała nieco inną mieszankę krajów.
W badaniu z 2021 r. w Polsce, podobnie jak w każdym kraju, dziewczęta uzyskały wyższe wyniki (560) niż chłopcy (540). Jednak różnica między płciami w Polsce była najwyższa i wyniosła 20 punktów: dziewiąte miejsce w klasyfikacji generalnej i pierwsze wśród krajów UE.
Wyniki badania PIRLS odzwierciedlają wyniki innego ważnego międzynarodowego rankingu osiągnięć akademickich, Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA).
W najnowszych rankingach PISA przeprowadzonych w 2018 roku polscy uczniowie zajęli trzecie miejsce w Europie z matematyki i przedmiotów ścisłych oraz czwarte miejsce w czytaniu ze zrozumieniem.
Polska kontynuuje wzrosty w rankingach edukacyjnych PISA, gdzie obecnie zajmuje w Europie trzecie miejsce w matematyce i naukach ścisłych oraz czwarte w czytaniu ze zrozumieniem. https://t.co/Qt9l9wfCdo
— Notatki z Polski 🇵🇱 (@notesfrompoland) 3 grudnia 2019 r
Źródło głównego zdjęcia: Tomasz Pietrzyk / Agencja Wyborcza.pl
Daniel Tilles jest redaktorem naczelnym Notatki z Polski. Pisał o sprawach polskich dla różnych publikacji Polityka zagraniczna, Europa polityczna, Obserwator UE I Dziennik Gazeta Prawna.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35