Peter Charles Schgeldahl urodził się 20 marca 1942 r. w Fargo w stanie Karolina Północna i dorastał w małych miasteczkach w Północnej Dakocie i Minnesocie. Jego ojciec, Gilmore, lepiej znany jako Shelley, był wynalazcą i biznesmenem, którego firma produkowała maszyny do produkcji toreb plastikowych, a później wyprodukowała pierwszego satelitę komunikacyjnego NASA, Echo I. Matka Petera, Charlene (Hanson) Schgeldahl, pracowała jako kierownik biura męża.
Peter uczęszczał do Carleton College w Northfield w Minnesocie, ale zrezygnował po drugim roku. Znalazł pracę w Jersey Journal w Jersey City, New Jersey, gdzie spędzał wakacje zanurzając się w artystycznym świecie Lower East Side na Manhattanie i uczęszczał na warsztaty poetyckie Kennetha Kocha w The New School. Po powrocie do Carleton wraz z kolegami założył The Mother, magazyn prezentujący poezję New York School, którego jest teraz młodszym członkiem.
Następnie opublikował kilka tomików poezji. Od 1964: New and Selected Poems, wielotomowy zbiór jego poezji, został opublikowany w 1978 roku. Wkrótce w wywiadzie dla magazynu Interview, „Krytyka sztuki zjadła poezję”. Ale poezja, jak pisał we wstępie do Let’s See: Writings on Art z New Yorkera (2008), zaszczepiła w nim zwyczaj „podążania za prawdą ze słuchu, gonienia za zdziwieniem i niewiedzy, co powiedzieć, dopóki nie” już to powiedziałem.
Pan Schjeldahl opuścił Carleton w 1964 roku bez dyplomu i wyjechał do Paryża, gdzie odkrył swoją pasję do sztuki, zwłaszcza malarstwa. Powrót do Nowego Jorku rok później, motywowany przez Thomasa B. Później napisał: „Większości tego, co wiedziałem naukowo o sztuce, nauczyłem się w terminach”, „aby sprawiać wrażenie, jakbym wiedział, o czym mówię — co robiłem stopniowo”.
Zaczął regularnie pisać dla Art News, a od 1967 roku dla The New York Times, od czasu do czasu zapuszczając się w krytykę filmową i telewizyjną, zanim w połowie lat siedemdziesiątych zrezygnował z pisania o sztuce. To był krótki odpoczynek.
„Irytująco skromny fan sieci. Pisarz. Alkoholowy geek. Namiętny odkrywca. Rozwiązujący złe problemy. Nieuleczalny ekspert od zombie”.
More Stories
Cate Blanchett twierdzi, że we współczesnym społeczeństwie panuje „wyraźny brak wstydu” | Cate Blanchett
Festiwal Filmowy w Wenecji rozpocznie się pokazem Soku z żuka w reżyserii Jenny Ortegi
Nikki Glaser jest gospodarzem Złotych Globów 2025