Napisane przez Promita Mukherjee
OTTAWA (Reuters) – Kanadyjska sieć kolei towarowych może zostać zamknięta w tym tygodniu, co może spowodować ogromne straty gospodarcze po tym, jak dwóch największych operatorów kolejowych w kraju wydało w niedzielę zawiadomienia o zamknięciu związkowi kierowców ciężarówek reprezentującym około 10 000 pracowników.
Ponieważ oferty last minute nie doszły do skutku, Kanadyjskie Koleje Państwowe (TSX:) (CN) i… Kanadyjski Pacyfik Kansas City Co. (CPKC) planuje zamknąć swoje drzwi dla pracowników od wczesnych godzin porannych w czwartek.
Po raz pierwszy w kraju doszło do równoczesnych zwolnień w przedsiębiorstwach kolejowych, ponieważ przedsiębiorstwa zazwyczaj negocjują swoje umowy o pracę co dwa lata.
Wstrzymania mogą sparaliżować dostawy zbóż spożywczych, fasoli, potażu, węgla i drewna, które stanowią dużą część kanadyjskiego eksportu, a także wpłynąć na dostawy towarów, od produktów naftowych po chemikalia i samochody.
Oprócz szkód gospodarczych szacowanych na miliardy dolarów wstrzymanie może doprowadzić do zakłóceń w handlu kolejowym na kontynencie północnoamerykańskim.
„Jeżeli nie zostanie osiągnięte natychmiastowe i zdecydowane rozwiązanie konfliktu pracowniczego, Krajowe Przedsiębiorstwo Kolejowe nie będzie miało innego wyjścia, jak tylko kontynuować stopniowe zamykanie swojej sieci, co może zakończyć się zamknięciem” – stwierdziło Krajowe Przedsiębiorstwo Kolejowe w oświadczeniu.
„Pomimo negocjacji, które odbyły się w weekend, nie osiągnięto wymiernego postępu, a strony pozostają bardzo daleko od siebie” – stwierdziła.
Związek Kierowców Ciężarówek twierdzi, że rząd Kanady chce wdrożyć przepis dotyczący przymusowej relokacji, w wyniku którego pracownicy byliby zobowiązani do wielomiesięcznego przemieszczania się po Kanadzie w celu uzupełnienia niedoborów siły roboczej.
CN twierdzi, że złożyło w tym roku cztery oferty dotyczące wynagrodzenia, odpoczynku i dostępności siły roboczej, zachowując jednocześnie pełną zgodność z nałożonymi przez rząd przepisami dotyczącymi nadzorowania okresów pracy i odpoczynku.
Nieporozumienia z CPKC skupiają się na kwestiach bezpieczeństwa, przy czym związek twierdzi, że firma chce „anulować układ zbiorowy dotyczący wszystkich postanowień dotyczących zmęczenia mających kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa”, co oznacza, że załogi będą musiały dłużej nie spać, co zwiększa ryzyko wypadków.
CPKC twierdzi, że jego oferta utrzymuje status quo wszystkich zasad pracy, „w pełni odpowiada nowym wymaganiom regulacyjnym w zakresie komfortu i w żaden sposób nie zagraża bezpieczeństwu”.
Kierowcy ciężarówek reprezentujący pracowników stoczni, kontrolerów ruchu kolejowego, inżynierów lokomotyw i konduktorów wydali w niedzielę 72-godzinny strajk w CPKC przed wydaniem przez firmę zawiadomienia o zamknięciu pociągów.
W odrębnym oświadczeniu skierowanym do członków stwierdziła również, że zawiadomienie o zamknięciu wydane przez CN należy traktować „tak, jakbyśmy strajkowali”.
„Składamy zawiadomienie o strajku, aby bronić praw i bezpieczeństwa naszych członków” – oznajmił w oświadczeniu Paul Bouchet, przewodniczący Konferencji Kanadyjskiego Związku Maszynistów.
Zarówno Koleje Kanadyjskie, jak i CPKC oświadczyły, że ich sieci poza Kanadą będą nadal działać, ale przystanki mogą mieć skutki uboczne. Sieci dwóch kanadyjskich przedsiębiorstw kolejowych łączą się z wieloma głównymi ośrodkami kolejowymi i towarowymi w Stanach Zjednoczonych, takimi jak Chicago, Nowy Orlean, Minneapolis i Memphis. Sieć CPKC rozciąga się również na południe, łącząc się z portami na wschodnim i zachodnim wybrzeżu Meksyku.
Federalny rząd liberalny dotychczas odrzucał prośby grup biznesowych o interwencję, twierdząc, że chce, aby przedsiębiorstwa i związki zawodowe rozwiązały różnice zdań w drodze negocjacji.
„Odkrywca. Nieprzepraszający przedsiębiorca. Fanatyk alkoholu. Certyfikowany pisarz. Wannabe tv ewangelista. Fanatyk Twittera. Student. Badacz sieci. Miłośnik podróży.”
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii