25 kwietnia, 2024

Nowa asteroida ma „bardzo małą szansę” na uderzenie w Ziemię w 2046 roku

Asteroida odkryta pod koniec zeszłego miesiąca ma „bardzo małą szansę” na uderzenie w Ziemię w Walentynki 2046 r., poinformowała we wtorek NASA, ponieważ astronomowie pracowali nad zebraniem większej ilości danych.

Według NASA 2023 DW został po raz pierwszy wykryty w Chile pod koniec lutego – i po około tygodniu obserwacji – ma 1 na 560 szans na uderzenie w Ziemię o 21:44 UTC 14 lutego 2046 roku.

„Śledziliśmy nową asteroidę o nazwie 2023 DW, która ma bardzo małe szanse na uderzenie w Ziemię w 2046 roku” – poinformowało Biuro Koordynacji Obrony Planetarnej NASA we wtorkowym oświadczeniu.

„Często, gdy nowe obiekty są odkrywane po raz pierwszy, potrzeba kilku tygodni danych, aby zmniejszyć niepewność i odpowiednio przewidzieć ich orbity na wiele lat w przyszłości” – powiedział urząd.

Asteroida ma około 50 metrów średnicy, ponad dwa razy więcej niż meteoryt, który spowodował wybuch nad Rosją w 2013 roku, niszcząc domy i raniąc prawie 1500 osób.

2023 DW znajduje się obecnie na szczycie listy zagrożeń Europejskiej Agencji Kosmicznej z numerem 1 w skali turyńskiej – co oznacza, że ​​w tej chwili nie ma powodu do niepokoju opinii publicznej. Więcej zauważa, że ​​ryzyko można zresetować do zera.

„Analitycy orbity będą nadal monitorować asteroidę 2023 DW i aktualizować prognozy, gdy nadejdzie więcej danych” – powiedziała NASA.

W styczniu nowo odkryta asteroida przeleciała blisko Ziemi na wysokości 3600 kilometrów (2200 mil), co czyni ją jednym z najbliższych spotkań, jakie kiedykolwiek zarejestrowano. A w lutym asteroidę o długości jednego metra odkryto na kilka godzin przed jej wejściem w atmosferę. Niebo rozjaśnia się w niektórych częściach Francji i Europy Zachodniej.