WASZYNGTON – Wewnętrzna rada nadzorcza NASA ostro skrytykowała prace Boeinga nad kolejną wersją systemu Space Launch System, stwierdzając poważne uchybienia w kontroli jakości.
W raport W raporcie z 8 sierpnia Biuro Generalnego Inspektora NASA stwierdziło, że istnieją poważne problemy z pracami Boeinga nad wersją Block 1B systemu startu kosmicznego, prowadzonymi w zakładzie montażowym Michoud w Nowym Orleanie, co przypisuje brakowi systemu Akceptowalne zarządzanie jakością i przeszkolona siła robocza.
NASA korzystała z Agencji Zarządzania Kontraktami Obronnymi do monitorowania pracy Boeinga nad rdzeniem i górnymi stopniami rakiety startowej w Michoud. Według urzędników Agencji Zarządzania Kontraktami Obronnymi, według raportu OIG, stosowany przez Boeinga proces reagowania na niezgodności z umową był nieskuteczny, a firma zasadniczo nie reagowała na działania naprawcze w przypadku powtarzania się tych samych problemów z kontrolą jakości.
Z raportu wynika, że w okresie od września 2021 r. do września 2023 r. DCMA wystosowało 71 wniosków o podjęcie działań naprawczych, czyli CAR, związanych z pracami Boeinga w zakresie SLS w Michoud. CAR identyfikuje konkretne rozbieżności umowne dotyczące dzieła. Spośród 71 24 z nich to CAR poziomu 2, czyli poważniejsza wersja stosowana w przypadku problemów, których nie można natychmiast naprawić lub które dotyczą urządzeń krytycznych dla bezpieczeństwa.
Agencja Digital Contract Management Agency stwierdziła, że liczba raportów z napraw jest niezwykle wysoka jak na program lotów kosmicznych na tym etapie rozwoju. Było wystarczająco dużo raportów z napraw jednego typu – inspekcji pracy zwanych „gwarancją stempla” – że NASA zaleciła DCA sporządzenie raportu z napraw poziomu 3, zarezerwowanego dla poważnych naruszeń. Raport ten nie został opublikowany, ponieważ NASA zdecydowała się skorzystać z tego, co w raporcie nazwano „alternatywnymi metodami działań naprawczych”, które obejmowały dodatkowe recenzje.
W raporcie powiązano dużą liczbę problemów z jakością z niedoborem wyszkolonej siły roboczej. „Urzędnicy Michoud stwierdzili, że trudno było przyciągnąć i utrzymać pracowników wykonawców z doświadczeniem w produkcji samolotów, częściowo ze względu na położenie geograficzne Michoud w Nowym Orleanie w Luizjanie i niższe wynagrodzenie pracowników niż w przypadku innych konkurentów z branży lotniczej” – czytamy w raporcie.
Biuro Generalnego Inspektora odnotowało w raporcie, że posiada bezpośrednie dowody na istnienie problemu spowodowanego przez nieodpowiednio przeszkoloną siłę roboczą. Podczas wizyty w terenie w kwietniu 2023 r. pracownicy OIG zaobserwowali część zbiornika ciekłego tlenu przeznaczonego do wykorzystania w rdzeniu rakiety Artemis 3 Space Launch System, która została „oddzielona i czekała na utylizację” ze względu na spawy, które nie spełniały specyfikacji. Urzędnicy NASA powiedzieli Biuru Generalnego Inspektora, że „problemy ze spawaniem powstały z powodu niedoświadczonych techników Boeinga oraz niewłaściwego planowania i nadzoru zleceń pracy”.
W raporcie skrytykowano także zarządzanie głównym korpusem rakiety kosmicznej Block 1B, górnym stopniem eksploracyjnym, który zastąpi tymczasowy górny stopień kriogeniczny używany w oryginalnej rakiecie kosmicznej Block 1. Górna faza poszukiwań stanowi ponad połowę kosztów zagospodarowania Bloku 1B wynoszących 5,7 miliarda dolarów, które wzrosły o 700 milionów dolarów od czasu, gdy agencja ustaliła w grudniu ubiegłego roku podstawowe koszty i harmonogram prac.
Choć NASA spodziewa się, że wydatki na EUS spadną w miarę odsuwania pracowników przez Boeinga od projektu, „spodziewamy się, że roczne koszty Bloku 1B utrzymają się na poziomie z 2023 r. przez co najmniej 2026 r., po czym będą spadać w kolejnych latach” – podsumowano w raporcie, zauważając, że budżet NASA prognozy Nie uwzględnia dodatkowego finansowania potrzebnego do funkcjonowania EUS do 2027 r. Grozi to opóźnieniem planowanego na koniec 2028 r. wystrzelenia Artemis 4.
Tymczasem Boeing korzysta z narzędzia programowego zwanego systemem zarządzania wartością wypracowaną (EVMS), które mierzy postęp na podstawie danych technicznych, kosztowych i innych, a które zostało odrzucone przez Departament Obrony od 2020 r. ze względu na kilka niedociągnięć. „Według urzędników kontraktowych NASA Boeing nie może podać realistycznej bazowej daty dostawy EUS ze względu na utrzymujące się braki w systemie zarządzania wartością wypracowaną” – zauważono w raporcie OIG.
„Biorąc pod uwagę wyzwania związane z zarządzaniem jakością i siłą roboczą Boeinga, obawiamy się, że czynniki te mogą mieć wpływ na bezpieczeństwo statków kosmicznych SLS i Orion, w tym ich załogę i ładunek” – podsumowano w raporcie. W raporcie przedstawiono cztery zalecenia, w tym ulepszony program zarządzania jakością, analizę przekroczenia kosztów i koordynację z Agencją Zarządzania Kontraktami Cyfrowymi w zakresie zapewnienia zgodności systemu zarządzania statkami kosmicznymi, co NASA zaakceptowała w swojej odpowiedzi.
Agencja odrzuciła jednak czwarte zalecenie, w którym wzywano do nałożenia kar finansowych na Boeinga w przypadku nieprzestrzegania kontroli jakości. W odpowiedzi agencji na raport Cathy Koerner, zastępca administratora Administracji Rozwoju Systemów Eksploracji NASA, napisała: „NASA interpretuje to zalecenie jako dyrektywę dla NASA dotyczącą nakładania kar poza limitami umownymi”.
Zauważyła, że istnieją inne mechanizmy, takie jak postanowienia umowy dotyczące wynagrodzenia za nagrodę, które można zastosować w celu rozwiązania problemów związanych z jakością. Stwierdzono, że „nakładanie kar finansowych poza limitami umownymi podważa kontrolę nad umową”.
„Nasze zalecenie jest sformułowane tak, aby zapewnić agencji swobodę stosowania najodpowiedniejszych mechanizmów w celu nałożenia kar finansowych na Boeinga za nieprzestrzeganie wymaganych standardów kontroli jakości” – odpowiedział OIG w raporcie, stwierdzając, że zalecenie „pozostaje nierozwiązane do czasu dalszych dyskusji”. z agencją.”
Związane z
„Odkrywca. Nieprzepraszający przedsiębiorca. Fanatyk alkoholu. Certyfikowany pisarz. Wannabe tv ewangelista. Fanatyk Twittera. Student. Badacz sieci. Miłośnik podróży.”
More Stories
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Według skamieniałości prehistoryczna krowa morska została zjedzona przez krokodyla i rekina
Wystrzelenie rakiety Falcon 9 firmy SpaceX zostało wstrzymane ze względu na zbliżanie się dwóch głównych misji załogowych lotów kosmicznych