25 kwietnia, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Napięty konflikt: Filipiny konfrontują się z Chinami w sprawie roszczeń morskich

Napięty konflikt: Filipiny konfrontują się z Chinami w sprawie roszczeń morskich

NA POKŁADZIE BRP MALABRIGO (AP) – chiński statek straży przybrzeżnej zablokował filipiński statek patrolowy, który płynął w spornych mieliznach na Morzu Południowochińskim, powodując niemal przerażającą kolizję w ostatnim akcie agresji Pekinu na strategicznej drodze wodnej..

Impas na pełnym morzu w niedzielę między większym chińskim statkiem a filipińską strażą przybrzeżną BRP Malapascua w pobliżu Second Thomas Shoal był jednym z napiętych momentów napotkanych z innym filipińskim statkiem podczas tygodniowego suwerennego patrolu na jednej z najbardziej spornych dróg wodnych na świecie.

Filipińska Straż Przybrzeżna zaprosiła niewielką grupę dziennikarzy, w tym trzech z Associated Press, do przyłączenia się do patrolu o długości 1670 km (1038 mil) po raz pierwszy w ramach nowej filipińskiej strategii. Ma na celu ujawnienie coraz bardziej agresywnych działań Chin na Morzu Południowochińskim, gdzie każdego roku przepływa tranzyt w światowym handlu o wartości około 5 bilionów dolarów.

W palącym letnim upale, ale na stosunkowo spokojnych wodach, Malapascua i inny statek filipińskiej straży przybrzeżnej, BRP Malabrigo, udały się na linie frontu długotrwałych konfliktów terytorialnych. Opłynęli łańcuch wysp, wysepek i rozległych raf, które Filipiny okupują i zajmują, szukając śladów wtargnięcia, kłusownictwa i innych zagrożeń.

Na obszarach okupowanych lub kontrolowanych przez Chiny filipińskie statki patrolowe otrzymały ostrzeżenia radiowe w języku chińskim i angielskim, natychmiast nakazując im opuszczenie tego, co według chińskiej straży przybrzeżnej i komunikatorów radiowych Marynarki Wojennej było „obszarami niespornymi” Pekinu i wydały nieokreślone groźby buntu.

Działania wojenne osiągnęły punkt kulminacyjny w niedzielę rano w okupowanej przez Filipiny 2. Ławicy Thomasa w archipelagu Spratly, najgroźniejszym obszarze ruchliwego kanału morskiego.

Gdy dwa statki patrolowe zbliżały się do turkusowych mielizn w mieliźnie, aby przeprowadzić podwodne badania, chińska straż przybrzeżna wielokrotnie ostrzegała je przez radio, aby opuściły obszar, który znajduje się około 194 kilometrów (121 mil) na zachód od filipińskiej prowincji Palawan. .

Po kilku wymianach radiowych, dzwoniący z chińskiej straży przybrzeżnej, wyglądający na zirytowanego, ostrzegł przed nieokreśloną wrogą akcją.

READ  Były rosyjski handlarz bronią zostaje zwolniony na rzecz Brittney Grainer, aby kandydować w lokalnych wyborach dla skrajnie prawicowej partii

Chiński rzecznik powiedział: „Ponieważ zignorowałeś nasze ostrzeżenie, podejmiemy wobec ciebie dalsze niezbędne kroki zgodnie z prawem i poniesiesz wszelkie konsekwencje”.

Chiński statek straży przybrzeżnej szybko się zbliżył i podążał za Malapascua the Lesser i Malabrigo. Kapitan Malapascua, kapitan Rodell Hernandez, powiedział, że gdy Malapascua zbliżała się do ujścia mielizny, chiński statek nagle przesunął się, aby ją zablokować, zbliżając się na odległość od 36 do 46 metrów (120 do 150 stóp) od dziobu.

Aby uniknąć kolizji, Hernandez nagle zmienił kierunek swojego statku, a następnie wyłączył silnik, aby całkowicie zatrzymać łódź.

Filipińska załoga na pokładach statków – oraz dziennikarze, którzy uchwycili ten pełen napięcia moment przed kamerą – obserwowali to w przerażonej ciszy. Ale Malapascua wyruszył w samą porę, aby zapobiec potencjalnej katastrofie.

Hernandez powiedział później dziennikarzom, że „naprawdę bardzo nagły i niebezpieczny manewr” wykonany przez statek chińskiej straży przybrzeżnej zlekceważył międzynarodowe przepisy dotyczące unikania kolizji. Nakazał statkom filipińskim opuścić obszar po konfrontacji ze względu na bezpieczeństwo statków i personelu.

Wcześniej potężna chińska marynarka wojenna podążała w ciemnościach nocy za dwoma filipińskimi okrętami patrolowymi, gdy pływały w pobliżu Subi, jednej z siedmiu jałowych raf koralowych, które Chiny zamieniły w ostatniej dekadzie w wyspiarską bazę chronioną przed rakietami. Okręt chińskiej marynarki wojennej wezwał przez radio filipińskie statki do „natychmiastowego opuszczenia i oddalenia się”.

Straż przybrzeżna odpowiedziała przez radio, aby potwierdzić suwerenne prawa Filipin na tym obszarze, zanim się odwróci.

Chiny od dawna domagają się, aby Filipiny wycofały swoją małą grupę sił morskich oraz grupę aktywnie powołanych, ale zestrzelonych BRB Sierra Madre. Statek morski celowo utknął na płytkich wodach w 1999 roku i obecnie służy jako kruchy symbol roszczeń terytorialnych Manili do atolu.

Hernandez powiedział, że chińskie statki często blokują statki marynarki wojennej przewożące na pokład żywność i inne zaopatrzenie dla filipińskich marynarzy, w tym zaledwie kilka dni temu.

READ  Finlandia twierdzi, że chiński statek jest przedmiotem dochodzenia w sprawie uszkodzeń rurociągu

Podczas gdy toczyły się działania wojenne między chińską strażą przybrzeżną a okrętami marynarki wojennej i filipińskimi statkami patrolowymi, chiński minister spraw zagranicznych Chen Gang przebywał w Manili.W sobotę przeprowadził rozmowy ze swoim filipińskim odpowiednikiem i prezydentem Ferdinandem Marcosem Jr. Qin powiedział, że Chiny są chętne do współpracy z Filipinami w celu rozwiązania różnic i pogłębienia relacji.

Ambasada Chin w Manili nie odpowiedziała natychmiast na prośbę Associated Press o komentarz w sprawie konfrontacji.

Na innej filipińskiej rafie zwanej Whitsun filipińskie statki patrolowe zauważyły ​​ponad 100 podejrzanych statków chińskiej milicji ustawionych obok siebie w kilku grupach na płytkich wodach. Chiny twierdzą, że duże statki podobne do trawlerów to trawlery rybackie, ale straż przybrzeżna Manili podejrzewa, że ​​są one wykorzystywane do obserwacji lub ochrony rafy na potrzeby przyszłego rozwoju.

Personel filipińskiej straży przybrzeżnej na dwóch łodziach zbliżył się do chińskich statków i nakazał im przez megafon odpłynąć, ale żaden tego nie zrobił.

Filipińscy urzędnicy poprosili uczestniczących dziennikarzy, aby nie ujawniali natychmiast informacji o rejsie, aby zapewnić bezpieczeństwo misji i dać Straży Przybrzeżnej czas na odprawę urzędników obrony, wymiaru sprawiedliwości i spraw zagranicznych odpowiedzialnych za rozwiązywanie delikatnych sporów regionalnych.

W obliczu przewagi militarnej Chin na spornych wodach Filipiny rozpoczęły na początku tego roku kampanię mającą na celu ujawnienie agresji azjatyckiego supermocarstwa, mając nadzieję, że świadomość społeczna i krytyka zmuszą Pekin do przestrzegania prawa międzynarodowego.

Rzecznik filipińskiej straży przybrzeżnej, komandor Jay Tarriela, powiedział, że strategia działa. Zauważył, że ambasador Chin w Manili został wezwany do zorganizowania konferencji prasowej w celu wyjaśnienia stanowiska Pekinu w związku z oburzeniem opublikowanym publicznie wideo pokazującym statek chińskiej straży przybrzeżnej celujący w wojskowy laser. Na początku lutego to tymczasowo oślepiło dwóch członków załogi Malapascua u wybrzeży Thomasa Scholla II.

„Jesteśmy Dawid”, powiedział Tarella, porównując Filipiny do przegranego bohatera biblijnej historii. „Wierzymy, że nagłaśniając wszystkie te agresywne działania przeciwko Chinom, znajdziemy przyjaciół, którzy krytykują Goliata”.

READ  Co wzrost infekcji Covid-19 w Wielkiej Brytanii i Europie może oznaczać dla USA?

Spory regionalne z udziałem Chin, Filipin, Wietnamu, Malezji, Tajwanu i Brunei od dawna postrzegane są jako azjatycki punkt zapalny i delikatna linia podziału w rywalizacji między Stanami Zjednoczonymi a Chinami w regionie.

Chociaż Stany Zjednoczone nie rości sobie żadnych roszczeń do Morza Południowochińskiego, wysłały swoje okręty wojenne i samoloty myśliwskie na patrole i ćwiczenia wojskowe z regionalnymi sojusznikami, aby wspierać wolność żeglugi i przelotów, co, jak twierdzi, leży w interesie narodowym Stanów Zjednoczonych..

Pekin skrytykował niedawne porozumienie między Filipinami a Stanami Zjednoczonymi, które zezwala amerykańskim żołnierzom na przebywanie w dodatkowych filipińskich obozach wojskowych. Chiny obawiają się, że dostęp zapewni Waszyngtonowi wojskowe bazy postojowe i punkty obserwacyjne na północnych Filipinach po drugiej stronie morza od Tajwanu, który Pekin uważa za swoje terytorium, oraz w prowincjach położonych nad Morzem Południowochińskim, do których Pekin prawie w całości rości sobie prawa.

Waszyngton wielokrotnie ostrzegał, że pomoże w obronie Filipin – ich najstarszego traktatowego sojusznika w Azji – jeśli filipińskie wojska, statki lub samoloty zostaną zaatakowane na Morzu Południowochińskim.

Podczas gdy wiele konfliktów wisi nad tym, co wydaje się być spokojnym obszarem morza, gdzie delfiny i rozgwieżdżone nocne niebo sprawiają, że żeglarze ściskają aparaty, kapitan Malabrigo, Julio Collarena, powiedział, że zawsze będzie starał się pozostać po właściwej stronie geopolitycznego pola minowego.

„Na tyle, na ile to możliwe, będziemy unikać konfliktów w regionie” – powiedział. „Wszystkie te konkurujące ze sobą interesy potrzebują tylko jednej iskry”. ___

Dziennikarze Associated Press, Joel Kalupitan i Aaron Favela, przyczynili się do powstania tego raportu.

___

Dowiedz się więcej z relacji Associated Press w regionie Azji i Pacyfiku pod adresem https://apnews.com/hub/asia-pacific