NASA jest nadal zajęta oceną ryzyka, jakie może wiązać się z powrotem na Ziemię astronautów Sonny’ego Williamsa i Butcha Wilmauera, którzy od początku czerwca utknęli na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.
Statek kosmiczny Starliner Boeinga napotkał problemy techniczne, które zmusiły agencję kosmiczną do wdrożenia kilku planów awaryjnych.
Choć NASA i Boeing utrzymują, że Starliner jest gotowy do wyniesienia dwóch członków załogi na powierzchnię w sytuacji awaryjnej – pomimo możliwości wystąpienia wielu awarii silników – alternatywne opcje wspólnego podróżowania mogą narazić Williamsa i Willmore’a na znaczne ryzyko.
Po pierwsze, skafandry kosmiczne Starlinera nie są kompatybilne z tymi używanymi na pokładzie statku kosmicznego Crew Dragon firmy SpaceX. Oznacza to, że jeśli duet powróci na pokład zadokowanej obecnie na stacji kapsuły SpaceX, co jest jednym z planów ratunkowych rozważanych przez NASA, polecą bez kombinezonu, tak jak ma to miejsce w przypadku statku kosmicznego Starliner. NASA potwierdziła to podczas telekonferencji w zeszłym tygodniu – Jest to niefortunna rzeczywistość dla agencji kosmicznej, która prawdopodobnie będzie czynnikiem wpływającym na jej nadchodzącą decyzję.
Chociaż skafandry kosmiczne do startu i wejścia, w przeciwieństwie do skafandrów EVA, są noszone wewnątrz statku kosmicznego jako środek ostrożności na wypadek utraty ciśnienia w kabinie, mogą uratować życie w sytuacji awaryjnej. Mogą również pomóc w regulacji temperatury, a w niektórych przypadkach zbierać dane i przekazywać je do oprogramowania statku kosmicznego.
Niekompatybilność kombinezonów SpaceX i Boeinga wynika z charakteru programu Commercial Crew Programu NASA, w ramach którego sfinansowano rozwój zarówno Starlinera Boeinga, jak i Crew Dragon firmy SpaceX.
„W każdej epoce lotów kosmicznych poprzedzającej obecną NASA stosowała inny model zakupu statków kosmicznych” – wyjaśniła Swapna Krishna z kanału YouTube Ad Astra w Najnowsze wideo objaśniająceDodał, że NASA była „głęboko zaangażowana” w cały proces.
Jednak dzięki Commercial Crew NASA umożliwia swoim prywatnym partnerom „projektowanie i wprowadzanie innowacji, pod warunkiem że firmy spełniają ogólne wymagania i standardy bezpieczeństwa NASA, a także osiągają określone kamienie milowe, z których jednym jest udany lot testowy z załogą” – wyjaśnił Krishna.
Agencja jednak „nie określiła”, że skafandry kosmiczne „muszą być ze sobą kompatybilne”, w ten sposób NASA „zarządza ryzykiem”, utrzymując możliwie jak najszerszy zakres opcji na wypadek, gdyby któraś z nich coś poszło nie tak.
Ponieważ Boeing i SpaceX wybrały dwa całkowicie różne podejścia do projektowania, nie jest możliwe po prostu zastąpienie jednego drugim.
Nawet gdyby Williams i Wilmore zostali załadowani do już zapełnionego Dragona z Załogi 8, I Kriszna wyjaśnił, że w jakiś sposób przygotowali swoje kombinezony, ale kapsuła została zaprojektowana tylko dla czterech pasażerów, mimo że pierwotnie miała pomieścić siedmioosobową załogę. Oznaczało to, że ich skafandry i tak nie miałyby gdzie ich podłączyć.
Na szczęście NASA ma zupełnie odrębną opcję powrotu dwóch astronautów na Ziemię: nadchodząca misja SpaceX Crew-9, która mogłaby wystartować z zaledwie dwoma członkami załogi, a nie czterema, aby zrobić miejsce dla Williamsa i Willmore’a, umożliwiając im powrót gdzieś w lutym .
W takim przypadku agencja kosmiczna mogłaby po prostu wysłać obojgu dwa dodatkowe kombinezony, co byłoby wygodniejszą opcją.
Niezależnie od tego, czy Williams i Wilmore powrócą na statku kosmicznym Crew 8, czy na następnym locie SpaceX, pozbycie się kłopotliwego Starlinera Boeinga prawdopodobnie nadal będzie bolesne.
Gigantyczna firma kosmiczna i NASA Zaangażowany w miliardy dolarów Kapsuła jest w trakcie opracowywania, więc jej powrót bez pasażerów na pokładzie byłby ogromnym wotum nieufności.
Więcej o Starlinerze: Urzędnik Boeinga twierdzi, że nie jest zaskoczony, że astronauci Starlinera utknęli w kosmosie
„Odkrywca. Nieprzepraszający przedsiębiorca. Fanatyk alkoholu. Certyfikowany pisarz. Wannabe tv ewangelista. Fanatyk Twittera. Student. Badacz sieci. Miłośnik podróży.”
More Stories
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Według skamieniałości prehistoryczna krowa morska została zjedzona przez krokodyla i rekina
Wystrzelenie rakiety Falcon 9 firmy SpaceX zostało wstrzymane ze względu na zbliżanie się dwóch głównych misji załogowych lotów kosmicznych