„Pracujemy nad przekształceniem kanadyjskiego sektora motoryzacyjnego, aby stać się światowym liderem w budowie pojazdów jutra, ale gracze tacy jak Chiny postanowili zapewnić sobie nieuczciwą przewagę na światowym rynku” – powiedział premier Kanady Justin Trudeau.
Kanadyjskie cła na chińskie pojazdy elektryczne mają wejść w życie 1 października, natomiast cła na stal i aluminium zaczną obowiązywać od 15 października.
„Szybki rozwój chińskiego przemysłu pojazdów elektrycznych jest wynikiem ciągłych innowacji technologicznych, ugruntowanych łańcuchów przemysłowych i dostaw oraz pełnej konkurencji na rynku” – stwierdzono w oświadczeniu Ambasady Chin w Kanadzie.
„Jego konkurencyjność osiąga się poprzez wykorzystanie przewag komparatywnych i przestrzeganie zasad rynkowych, a nie poleganie na wsparciu rządowym”.
Chiny są drugim po Stanach Zjednoczonych największym partnerem handlowym Kanady.
W maju Stany Zjednoczone ogłosiły, że czterokrotnie podwyższą cła na import chińskich pojazdów elektrycznych do 100%.
Następnie Unia Europejska ogłosiła plany nałożenia ceł na samochody elektryczne produkowane w Chinach w wysokości do 36,3%.
Kanadyjskie cła na chińskie pojazdy elektryczne będą obejmować te produkowane przez Teslę w jej fabryce w Szanghaju.
„Tesla z pewnością będzie lobbować w rządzie Kanady, aby zapewnić pewną elastyczność w zakresie tych stawek, tak jak to już uczyniło w przypadku Europy” – powiedział Mark Rainford, komentator branży motoryzacyjnej z Chin.
„Jeśli nie uda im się odpowiednio złagodzić ceł, prawdopodobnie będą starali się przenieść swój import z Kanady do fabryk w USA lub Europie, ponieważ Kanada jest ich szóstym co do wielkości rynkiem w tym roku i dlatego nie jest nieważna”.
Tesla nie odpowiedziała natychmiast na prośbę BBC News o komentarz.
Na początku tego miesiąca Unia Europejska obniżyła planowane dodatkowe cła na samochody Tesli produkowane w Chinach o ponad połowę po dalszych dochodzeniach, na które zwrócił się producent samochodów należący do Elona Muska.
Chińskie marki samochodów są nadal rzadkością w Kanadzie, ale niektóre, takie jak BYD, podjęły kroki, aby wejść na rynek tego kraju.
Chiny są największym na świecie producentem pojazdów elektrycznych, a chińscy producenci samochodów szybko zdobyli znaczący udział w światowym rynku.
W międzyczasie Kanada zawarła wielomiliardowe umowy z głównymi europejskimi producentami samochodów, próbując stać się główną częścią światowego przemysłu pojazdów elektrycznych..
„Odkrywca. Nieprzepraszający przedsiębiorca. Fanatyk alkoholu. Certyfikowany pisarz. Wannabe tv ewangelista. Fanatyk Twittera. Student. Badacz sieci. Miłośnik podróży.”
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii