Jednak punktem kulminacyjnym grupy była „Both Sides Now”, piosenka, którą Mitchell napisała, zanim po raz pierwszy zagrała w Newport w 1967 roku, kiedy miała dwadzieścia kilka lat. W tamtym czasie niektórzy krytycy kpili z hipotetycznej mądrości słów: Co może wiedzieć dwudziestoletnia dziewczyna o obu stronach życia? Ale z biegiem lat piosenka ujawniła, że zawiera niezgłębione głębie, które można usłyszeć dopiero w późniejszych interpretacjach.
Kiedy miała 56 lat, Mitchell ponownie wydała bogatą wersję „Both Sides Now” na swoim albumie z 2000 roku o tym samym tytule, przy wsparciu 70-osobowej orkiestry. Jej głos był głębszy, elegancki i elegancko łagodny. Śpiewała pod koniec piosenki: „Pamiętam, że to iluzje życia, naprawdę w ogóle nie znam życia”.
Ta wersja była uważana za łzę (i użyła tego efektu w klasycznej scenie z „Love, Actually”), ale znowu, łatwo jest znaleźć litość, gdy się starzeje. Starzenie się z natury prowadzi do cierpienia, osłabienia i straty – to nie jest nowość. Wykonanie utworu przez Mitchella potwierdziło w 2022 roku, że może również przynieść szczęście, długo oczekiwaną satysfakcję i radość. Zawsze pracując nad reinterpretacją własnego materiału, Mitchell tchnęła nowe znaczenie w niektóre ze swoich najsłynniejszych piosenek. Zaśpiewała z Carlyle’em: „Mogę wypić z ciebie puszkę, a nadal będę na nogach”, a wiersz stał się nie tylko wyzwaniem dla kochanka, ale przechwałkami jednego z ocalałych na temat samego życia.
Częścią tego, co jest tak optymistyczne w niedawnym kulturowym odrodzeniu muzyki pop przez Mitchella, takim jak nagłe ponowne pojawienie się schematu Busha, jest to, że pozwala ukochanej, choć nieco niedocenianej artystce, zdobyć laury, gdy jeszcze żyje. (Winona Judd, wciąż opłakuje swoją matkę Śmierć Noemi, był również na scenie z Mitchellem i płakał publicznie podczas „Both Sides Now” – wizualne przypomnienie ostrzejszego losu i dychotomii tkwiącej w piosence). Cicho radykalny akt uhonorowania Mitchella w ten sposób. Artyści młodsi mieli szansę na poważne uhonorowanie starszych; Na scenę wróciła dojrzała kobieta, która nie skończyła jeszcze reinterpretacji dzieła swojego życia.
Otoczona tłumem przyjaciół, muzyków i uwielbiających fanów – wielu z nich jeszcze się nie urodziło, kiedy Mitchell pisał „Both Sides Now” – tym razem zdawała się śpiewać to z szerokim uśmiechem: Naprawdę w ogóle nie znam życia. Jakby powiedzieć: nigdy nie wiadomo – wszystko może się zdarzyć. Nawet to.
„Irytująco skromny fan sieci. Pisarz. Alkoholowy geek. Namiętny odkrywca. Rozwiązujący złe problemy. Nieuleczalny ekspert od zombie”.
More Stories
Cate Blanchett twierdzi, że we współczesnym społeczeństwie panuje „wyraźny brak wstydu” | Cate Blanchett
Festiwal Filmowy w Wenecji rozpocznie się pokazem Soku z żuka w reżyserii Jenny Ortegi
Nikki Glaser jest gospodarzem Złotych Globów 2025