Jimmy Chin i Elizabeth Chai Vasarhelyi mają premierę swojego najnowszego filmu pt. NajadaW piątek na Festiwalu Filmowym w Telluride. Film Netflixa, w którym Annette Bening wciela się w pływaczkę długodystansową Dianę Nyad i Jodie Foster w roli jej trenerki Bonnie Stoll, to pierwszy film fabularny pary współreżyserów, która zdobyła Oscara za swój film dokumentalny z 2018 roku. Bezpłatne soloo alpiniście Alexie Honnoldu, a także przygotował dokumentację Ratunek W 2021 r. i Dzikiej przyrody W 2023 r.
Chen i Vassarhelyi rozmawiali z THR O pracy między aktorami a sportowcami, zmaganiu się ze skomplikowaną historią Nyad, która obejmowała wyolbrzymianie niektórych twierdzeń na początku jej kariery, i wypuszczeniu ich filmu pośród podwójnego załamania Hollywood. Najada Film zostanie także pokazany na Festiwalu Filmowym w Toronto 12 września, trafi do kin 20 października i pojawi się w serwisie streamingowym Netflix 3 listopada.
Czy aktywnie myślałeś o nakręceniu filmu fabularnego??
Elżbieta Chai Vasarhelyi Bardzo poważnie myśleliśmy o znalezieniu interesującej nas historii, skupiającej się wokół kobiety. Kiedy czytaliśmy scenariusz, Jimmy i ja odbyliśmy rozmowę, podczas której opisywałem, co się stało, a on powiedział: „Nie ma mowy. Nie ma mowy!” Spojrzeliśmy na siebie i powiedzieliśmy: „Och…”.
Jimmy’ego Chena W pewnym momencie rozmawialiśmy o zagłębieniu się w narrację, podobnie jak w przypadku gawędziarzy i artystów, jako przestrzeni do rozwoju jako filmowcy. Ale byliśmy zainteresowani zrobieniem historii, której wcześniej nie widzieliśmy.
Jak Annette znalazła się na pokładzie?
podbródek Włożyliśmy wszystkie jajka do jednego koszyka. Pomyśleliśmy: to musi być Annette, to musi być Annette. Nawet nie myśleliśmy o nikim innym.
Vasarhelyi Było dla nas naprawdę ważne, aby aktor, kimkolwiek był, był w odpowiednim wieku. To rola wymagająca bardzo głębokiej pracy. Annette jest zaangażowaną aktorką. Wiele od siebie wymaga. Trenowałem ponad rok. A także praca, którą ona i Judy wykonały, spędzając czas z prawdziwą Dianą i prawdziwą Bonnie, była bardzo satysfakcjonująca.
Kiedy patrzyłeś na scenariusz i zastanawiałeś się, jak go sfilmować, jak pomyślałeś o tym, jak połączyć retrospekcje z akcją kubańskiego pływania w czasie rzeczywistym?
Vasarhelyi Scenariusz znakomity. Julia [Cox] Wykonała świetną robotę i też była z nami. Ale nasze filmy są tak pełne montażu, że spędzamy dużo czasu na kręceniu filmu. Przerywamy film w kółko, próbując różnych rzeczy. To zabawne i magiczne, przynajmniej dla mnie. Więc znaleźliśmy to [structure] W redakcji. Zawsze chodziło o to, jak pozwolić na budowę basenu? Jak zapewnić fanom dostęp do tego wyjątkowego doświadczenia pływania w maratonie?
podbródek Integracja archiwum nadaje mu inne, emocjonalne doświadczenie. Kręciliśmy, a potem montowaliśmy materiał z samego pływania, co dodało temu charakteru.
Jak układała się współpraca z aktorami?
Vasarhelyi Pracuję dla Mike’a Nicholsa przez 20 lat jako jego asystent bliższy wynajmowanie. Muszę co wieczór chodzić z nim do teatru. Brałem udział w każdej próbie. Zawsze myślałem, że wszyscy trenują, prawda? To szczęście, że pracuję z Judy, Annette i Reece’em [Ifans] Chodzi o to, że trenowali i nikt nigdy nie występował w zastępstwie. Zawsze postępowali odwrotnie. Na początku osobiście byłem przerażony. Patrzy na ciebie czterysta osób. Wystarczyła jedna dobra decyzja, aby zrozumieć, że umiejętności tłumaczą, a instynkty tłumaczą. Realistyczne i fikcyjne, to bardzo podobne mięśnie, jeśli chodzi o opowiadanie historii. Tyle, że zasoby fikcji są znacznie bogatsze. Zamiast czekać dwa lata, aż Alex Honnold powie „kocham cię”, Jodi może to zrobić, nic nie mówiąc. To zupełnie co innego, dostęp do emocji.
podbródek Zanim zaczęliśmy, zastanawiałem się, jakie jest nasze prawdziwe wyzwanie? I oczywiście pomyślałem: czy będę pracować z aktorami? Okazuje się, że faktycznie wyglądało to o wiele bardziej naturalnie, niż myślałem. Ponieważ zdajesz sobie sprawę, że kiedy pracujesz nad dokumentami z utalentowanymi zawodnikami, zwłaszcza jeśli pracujesz z elitarnymi sportowcami, na czym spędzam dużo czasu, buduje to środowisko, które pozwala im osiągać najlepsze wyniki, środowisko fizyczne, środowisko emocjonalne . To nie jest tak, że będę mówił Alexowi, jak się wspinać, ale jeśli wszystko ustawię, wszystkie kamery będą na swoich miejscach, wszystko pójdzie gładko, a on będzie mógł wejść i się wspinać, będzie mógł robić, co robi. Duża część reżyserii polega na tworzeniu takiego środowiska, aby umożliwić komuś takiemu jak Judy czy Annette robienie tego, co potrafi najlepiej.
W filmie Diana ukazana jest jako wspaniała sportsmenka, ale kobieta pełna wad. Jest także producentem tego filmu. Czy miała kontrolę redakcyjną nad sposobem kręcenia filmu?
Vasarhelyi Diana podjęła bardzo mądrą decyzję, pozwalając nam wykonać naszą pracę. Było to dla niej bardzo trudne, ale wszyscy rozumieli, o co chodzi, żeby pokazać kobiety w całej ich złożoności. Znalezienie równowagi między uhonorowaniem śmiałości prawdziwej Diany Nayi, jej inteligencją, zaciekłością i przywództwem, a jednocześnie umożliwieniem ludziom poznania jej, aby w końcu mogli z nią pływać, było dla nas naprawdę pomocne. Zawsze chcieliśmy, żeby to były brodawki i w ogóle, ale jak temu zaradzić?
Na początku swojej kariery Diana przesadziła w niektórych twierdzeniach na temat swoich osiągnięć pływackich, a niektórzy członkowie społeczności pływackiej narzekali na sposób, w jaki ukończyła pływanie na Kubie. Jak sobie z tym poradziliście?
Vasarhelyi Staramy się temu zaradzić w filmie. Są chwile, kiedy Bonnie naśmiewa się z niej, że przesadza. Przeprowadziliśmy badania i spędziłem dużo czasu z Dianą. Dołożyliśmy należytej staranności. Ten film nie jest o płycie. Opowiada o kobiecie, która budzi się po 60. roku życia i zdaje sobie sprawę, że jeszcze nie skończyła. A ta kobieta ma wady. Myślę, że gdybyśmy mieli do czynienia z mężczyzną, ludzie nie przeszkadzaliby mu tak bardzo. Ale Diana przyznaje się do swoich wad i ja to szanuję.
podbródek Jako profesjonalny sportowiec i pracując z wieloma światowej klasy sportowcami, ludźmi, którzy przekraczają granice sportu, wielokrotnie widziałem, jak to się dzieje. Zawsze będą sceptycy, fundamentaliści i krytycy. Puryści to zawsze ludzie, których nigdy nie spotkasz, gdy przepłyną sto mil lub spróbują zjechać na nartach Mount Everest. Musiała założyć kostium meduzy. W ten sposób rozwiązano pewien problem. Myślałem nieszablonowo, co jej na to pozwoliło.
Jak sobie radzisz ze strajkiem?
Vasarhelyi Mamy najwyższy szacunek dla każdego członka SAG i WGA. Wierzę, że walczą o życie. Wszyscy kreatywni ludzie walczą teraz o życie. Dziwnie jest wypuszczać film, zwłaszcza, że aktorzy włożyli w niego tyle pracy. Nie świętuję Annette i Diany [who is also SAG-AFTRA member because of her sports commentating]. Bardzo chcemy wesprzeć strajki, a naszych przedstawicieli nie może tam być. To słodko-gorzkie.
„Irytująco skromny fan sieci. Pisarz. Alkoholowy geek. Namiętny odkrywca. Rozwiązujący złe problemy. Nieuleczalny ekspert od zombie”.
More Stories
Cate Blanchett twierdzi, że we współczesnym społeczeństwie panuje „wyraźny brak wstydu” | Cate Blanchett
Festiwal Filmowy w Wenecji rozpocznie się pokazem Soku z żuka w reżyserii Jenny Ortegi
Nikki Glaser jest gospodarzem Złotych Globów 2025