JetBlue Airways oświadczyło, że może zakończyć swoją ofertę zakupu tanich przewoźników Spirit Airlines już w ten weekend, co spowoduje spadek akcji Spirit Airlines.
NOWY JORK — JetBlue Airways ostrzegł, że może zakończyć swoją ofertę dotyczącą tanich przewoźników Spirit Airlines już w ten weekend po tym, jak sędzia federalny zablokował transakcję, co w piątek spowodowało gwałtowny spadek akcji Spirit Airlines.
Spirit odpowiedział, że nie widzi powodu do rozwiązania umowy i będzie nadal wywiązywać się ze swoich zobowiązań „i oczekuje, że JetBlue zrobi to samo”.
Sędzia federalny stanął po stronie Departamentu Sprawiedliwości i zablokował w zeszłym tygodniu propozycję zakupu Spirit za 3,8 miliarda dolarów przez JetBlue. Departament Sprawiedliwości pozwał, blokując fuzję, twierdząc, że podniesie ona ceny poprzez wyeliminowanie Spirit, największej taniej linii lotniczej w kraju.
Obie spółki zgłosiły zamiar odwołania się do sądu wyższej instancji.
W piątek JetBlue oświadczył w swoim wniosku regulacyjnym, że poinformował Spirit, że niektóre warunki umowy mogą nie zostać dotrzymane w terminie określonym w umowie lotniczej na rok 2022. JetBlue stwierdził, że może to doprowadzić do rozwiązania umowy już w niedzielę.
Spirit odpowiedział kilka godzin później, składając własne oświadczenie kwestionujące stanowisko JetBlue.
„Spirit uważa, że nie ma podstaw do rozwiązania Umowy Połączenia. Spirit będzie w dalszym ciągu wywiązywać się ze wszystkich swoich zobowiązań wynikających z Umowy Połączenia i oczekuje, że JetBlue zrobi to samo” – napisał Spirit.
Akcje Spirit Airlines Inc. z siedzibą w Miramar na Florydzie spadły podczas piątkowej sesji o 13,4%, natomiast akcje JetBlue Airways Corp. zwyżkowały. O 3,6%.
JetBlue z siedzibą w Nowym Jorku stwierdziło, że musi kupić Spirit, aby szybko się rozwijać i lepiej konkurować z większymi rywalami, którzy dominują na amerykańskim rynku podróży lotniczych. Obie firmy będą łącznie kontrolować około 10% krajowego rynku podróży lotniczych, wciąż mniejszego niż American, Delta, United i Southwest.
Zarówno JetBlue, jak i Spirit borykają się z problemami finansowymi i wolniej niż inne linie lotnicze wracają do zdrowia po pandemii. Od początku 2020 roku JetBlue stracił 2,1 miliarda dolarów, a Spirit 1,7 miliarda dolarów.
Spirit zmaga się z rosnącymi kosztami, słabym popytem na połączenie bardzo niskich, ale wysokich opłat oraz odsunięciem na bok dziesiątek samolotów Airbusa z powodu problemów z silnikami Pratt & Whitney. Musi znaleźć sposób na spłatę lub refinansowanie długu o wartości 1,1 miliarda dolarów, którego termin zapadalności przypada na przyszły rok.
Na początku 2022 r. Spirit próbował połączyć się z Frontier Airlines, inną tanią linią lotniczą, ale JetBlue wygrał wojnę przetargową, aby odepchnąć Frontier na bok.
Jeśli transakcja nie powiedzie się ze względu na sprzeciw rządu, JetBlue może zapłacić odwrotną opłatę za zerwanie w wysokości 470 mln dolarów, 70 mln dolarów spółce Spirit i 400 mln dolarów swoim akcjonariuszom.
„Odkrywca. Nieprzepraszający przedsiębiorca. Fanatyk alkoholu. Certyfikowany pisarz. Wannabe tv ewangelista. Fanatyk Twittera. Student. Badacz sieci. Miłośnik podróży.”
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii