29 marca, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Jak „15-minutowe miasto” stało się międzynarodową teorią spiskową

Jak „15-minutowe miasto” stało się międzynarodową teorią spiskową

(CNN) Duncan Enright nigdy nie wyobrażał sobie, że grożono mu śmiercią za taki plan Zmniejsz ruch w mieście.

Ale to właśnie stało się z lokalnym politykiem w Wielkiej Brytanii, który został zasypany obraźliwymi wiadomościami w mediach społecznościowych i e-mailami w związku z jego zaangażowaniem w proponowaną propozycję. Uruchomienie testu filtra ruchu w mieście Oksford.

Plan, mający na celu ograniczenie korzystania z ruchliwych dróg w mieście w godzinach szczytu, wymaga od mieszkańców uzyskania zezwoleń na przejeżdżanie przez filtry, egzekwowane przez kamery, na sześciu głównych drogach.

Powiedział, że oskarżenia przeciwko Enright były dzikie i różnorodne, głównie od osób niezwiązanych z Oksfordem. Wielu było spoza Wielkiej Brytanii.

Twierdzili, że chciał ograniczyć ludzi do ich dzielnic i oskarżyli go o bycie częścią złośliwego międzynarodowego spisku mającego na celu kontrolowanie ruchu ludzi w imię działań na rzecz klimatu.

„To było bardzo niepokojące, nigdy wcześniej nie miałem czegoś takiego w moim wieloletnim samorządzie” – powiedział Enright CNN.

Enright został wciągnięty w teorię spiskową, która nabiera tempa na całym świecie, która zmieniła nazwę swoich planów ograniczenia ruchu, zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza oraz zwiększenia ruchu pieszego i rowerowego w miastach na „zamknięcia klimatyczne”.

Oksford stał się gorącym punktem, po części dlatego, że jego plan filtrowania ruchu został połączony z osobną propozycją w mieście stworzenia „15-minutowych miast”, głównego ogniska gniewu teoretyków spiskowych.

Do jakich miast można dojechać w 15 minut?

Wpisz „15-minutowe miasta” w mediach społecznościowych i przygotuj się na falę twierdzeń, że ten pomysł wystarczy Usher w dystopiiludzie Zostanie ukarany grzywną opuścić „swoje terytorium” lub że „więzienie miejskie. „

Jednak koncepcja jest dość prosta: wszystko, czego potrzebujesz, powinno znajdować się w odległości około 15 minut spacerem lub przejażdżki rowerem od domu, od opieki zdrowotnej i edukacji po artykuły spożywcze i tereny zielone.

Celem jest uczynienie miast bardziej przyjaznymi do życia i połączonymi, przy mniejszym wykorzystaniu prywatnych samochodów – co oznacza czystsze powietrze, bardziej zielone ulice i niższy poziom zanieczyszczenia z ocieplającej się planety. Około jedna piąta światowych zanieczyszczeń powodowanych przez człowieka prowadzi do globalnego ocieplenia pochodzi z transportui samochodów osobowych ponad 40% Kto to jest.

READ  Aktorka Ai Weiwei ostrzega przed arogancją w „trudnych” czasach

Carlos Moreno, profesor na Sorbonie we Francji, jest uznawany za twórcę terminu 15-minutowe miasta, ale ogólna koncepcja nie jest nowa.

„Pomysł ten został zainspirowany przez wielu urbanistów, poczynając od Jane Jacobs, która w ostatnich dziesięcioleciach opowiadała się za zwartymi, tętniącymi życiem środowiskami miejskimi, a zatem łatwiejszymi do poruszania się po nich”, Alicia Calafiori, wykładowca Urban Data Science and Sustainability na University of Edynburg.

Zyskuje popularność na arenie międzynarodowej. W Paryżu burmistrz Anne Hidalgo oparła swoją kampanię reelekcyjną w 2020 r. częściowo na planie 15-minutowych miast. Miasto zakazało wjazdu samochodom z części Sekwany, dodało setki kilometrów tras rowerowych i stworzyło małe parki.

Ottawa ma Sugerowane dzielnice na 15 minutMelbourne w Australii planuje przyjąć Okolice 20 minut i Barcelona w Hiszpanii wdrażają strategię „dużego bloku” bez samochodów.

Ludzie spacerują po Polach Elizejskich podczas dnia bez samochodu w centrum Paryża.

Niektóre amerykańskie miasta przyjęły nawet ten pomysł. Dzielnice Portland wjechały 20 minut stąd ponad dekadę Wcześniej, podczas gdy ofallon, il, niedawno opublikowałem strategia Za „przekształcenie się z typowej społeczności podmiejskiej w społeczność ze wszystkim, czego potrzebujesz w ciągu 15 minut”.

Blokada związana z pandemią pomogła zwiększyć popularność tej koncepcji, ponieważ ludzie zamknięci w swoich dzielnicach zostali zmuszeni do ponownej oceny swojej okolicy.

„Stajemy się coraz bardziej świadomi tego, jak ważne jest życie w dobrze obsługiwanych obszarach” – powiedział Calafiori.

Jednak samo wspomnienie 15-minutowych miast w Internecie przyciągnęłoby dużą liczbę wściekłych komentatorów.

„To planowanie stało się teorią spiskową 2023 roku, kto by pomyślał?” zapytał Alex Nurse, wykładowca geografii i planowania na Uniwersytecie w Liverpoolu, który został wtedy zasypany listami Jego ostatni artykuł dotyczy 15-minutowych miast w konwersacji.

„Moja skrzynka odbiorcza jest martwa” – powiedział CNN.

READ  Miejsce masowego pochówku w Izium: ślady tortur i okaleczenia zwłok

Narodziny teorii spiskowej

Jak więc ta nieco przyziemna strategia stała się punktem zapalnym dla eskalacji teorii spiskowej związanej z klimatem?

powiedziała Jenny King, szefowa badań klimatycznych i polityki w Instytucie Dialogu Strategicznego, think tanku zajmującym się dezinformacją i ekstremizmem.

Powiedziała CNN, że przed 2020 rokiem walczyli o zdobycie trakcji.

Zmieniło się to wraz z pandemią.

Seria artykułów medialnych argumentujących, że musimy odbudować świat po Covid, który będzie w stanie utrzymać spadek zanieczyszczenia powodującego ocieplenie planety, została wykorzystana do podsycenia narracji, według której rządy chcą ograniczać wolności w imię działań na rzecz klimatu.

Inicjatywa Światowego Forum Ekonomicznego „Great Reset”, która została opisana jako próba rozwiązania problemu nierówności i postpandemicznego kryzysu klimatycznego, Rozpaliłem ogień.

Termin „ubezpieczenie klimatyczne” zaczął krążyć wokół, zachęcany przez prawicowe think tanki i sceptyczne wobec klimatu osobistości medialne. Stamtąd, powiedział King, przeszedł do bardziej ekstremalnych społeczności konspiracyjnych, w tym oddziałów QAnon i grup antyszczepionkowych.

Fox News opisał to wraz z Wybitni negacjoniści klimatu.

Zwyciężyli też zwykli ludzie. King powiedział, że pandemia pozostawiła miliony z prawdziwą traumą i prawdziwymi obawami przed nadmiernym zasięgiem rządu. „I to zostało uzbrojone przez rozległy ekosystem złych aktorów”.

Dezinformacja to oportunizm

Pomysł 15-minutowych miast idealnie pasuje do teorii spiskowej „ubezpieczenia klimatycznego”, po części dlatego, że tak łatwo jest kręcić w ten sposób.

Carlo Ratti, architekt, inżynier i profesor w Massachusetts Institute of Technology, gdzie kieruje MIT Senseable City Lab, powiedział CNN.

Ale powiedział, że źle zinterpretował ten pomysł. „Daje ludziom swobodę życia lokalnie, ale ich do tego nie zmusza”.

Jednak King powiedział, że „dezinformacja jest oportunistyczna”, szczególnie jeśli chodzi o klimat. Dodała, że ​​wszystko może stać się przeszkodą dla sztucznych kontrowersji, a kiedy problem zaczyna przyciągać uwagę, „grupa różnych aktorów wlewa się w przestrzeń”.

READ  Elon Musk mówi, że SpaceX będzie nadal finansować ukraiński serwis Starlink za darmo

W grudniu kanadyjski psycholog kliniczny i sceptyk klimatyczny Jordana Petersona opublikował ćwierkać Atakowanie 15-minutowych miast: „Pomysł, że dzielnice powinny być dostępne dla pieszych, jest wspaniałym pomysłem. Pomysł, że idioci tyrańscy biurokraci mogą decydować imperatywnie, gdzie wolno ci jeździć, jest prawdopodobnie najgorszą perwersją tego pomysłu, jaką można sobie wyobrazić”.

Na początku lutego brytyjski polityk Nick Fletcher drażnił spisek w Parlamencieopisując 15-minutowe miasta jako „międzynarodową koncepcję socjalistyczną” i twierdząc, że „kosztowałoby to naszą wolność osobistą”.

A w miniony weekend teorie internetowe przerodziły się w prawdziwe protesty, takie jak np tysiące ludziWielu spoza tego obszaru wyszło na ulice Oksfordu, aby przez 15 minut zaprotestować przeciwko oczyszczaniu ruchu i propozycjom miasta.

Kobieta trzyma sztandar protestu 15-Minute Cities w Oksfordzie w Anglii, 18 lutego 2023 r.

Istnieje oczywiście wiele krytyki 15 Minute Cities, w tym jego zdolności do dzielenia miast, co pogłębia istniejące dysproporcje między bogatszymi i biedniejszymi regionami.

A Enright w Oxfordshire przyznał, że lokalni mieszkańcy mają uzasadnione obawy dotyczące schematu filtrowania ruchu. Powiedział, że będą kontynuować konsultacje.

King powiedział, że ten udany obrót mega-teorii spiskowej, polegający na niezrozumieniu intencji 15-minutowych miast, ma niepokojące długoterminowe konsekwencje dla działań na rzecz klimatu.

Ostrzegła, że ​​rządom, zarówno lokalnym, jak i krajowym, może być bardzo trudno wdrożyć jakąkolwiek politykę, która choćby dotyka kryzysu klimatycznego. „Są teraz najbardziej narażeni na tę masową falę wrogości i ogólnej mobilizacji”.