Do portu w Świnoujściu wpłynął drugi gazowiec budowany dla Grupy ORLEN z ładunkiem skroplonego gazu ziemnego (LNG).
Statek Krasina Kisica załadował około 65 000 ton LNG w terminalu Freeport w Stanach Zjednoczonych.
Daniel Obajtek, Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu PKN ORLEN skomentował: „Dobrze zdywersyfikowane kierunki i źródła dostaw produktów energetycznych oraz możliwość swobodnego sterowania logistyką transportu gwarantują nam bezpieczeństwo energetyczne. Posiadając własne jednostki pływające możemy zapewnić stabilność dostaw LNG do Polski, jednocześnie zwiększając elastyczność operacyjną Grupy.
Dla przypomnienia lotniskowiec Krasina Kisica został zbudowany w stoczni Hyundai Heavy Industries w Korei Południowej. Podobnie jak inne statki budowane w ramach Grupy ORLEN mierzy około 300 metrów i przewozi ładunek odpowiadający 105 mln m3.
Według ORLEN jest wyposażony w rozwiązania poprawiające jego efektywność energetyczną i zmniejszające wpływ na środowisko, w tym zintegrowany system zarządzania zużyciem energii elektrycznej.
Na etapie projektowania zoptymalizowano kształt kadłuba i śruby napędowej statku, aby zmniejszyć opór powietrza, a zastosowano technologię Air Lubrication System (ALS) w celu zmniejszenia oporu między kadłubem statku a wodą morską. spalanie paliwa podczas jego pracy.
Zespół zauważył również, że projektowany jest również system ponownego skraplania w celu odzyskiwania naturalnie lotnego LNG podczas tranzytu.
Flota gazowców ORLEN ma składać się łącznie z ośmiu statków, które mają służyć do obsługi dostaw LNG z USA na kontrakty długoterminowe Grupy ORLEN oraz do przewozu ładunków kupowanych na rynku spot. .
Śledź czyste paliwa Offshore Energy:
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35