Esa-Pekka Salonen, dyrektor muzyczny Orkiestry Symfonicznej San Francisco od 2020 roku, ogłosił w czwartek, że ustąpi ze stanowiska po wygaśnięciu kontraktu w przyszłym roku z powodu nieporozumień z zarządem orkiestry.
Salonen (65 l.), pionierski dyrygent, który promował nową muzykę i eksperymentował z wirtualną rzeczywistością i sztuczną inteligencją, powiedział, że nie widzi już drogi naprzód.
„Zdecydowałem się nie kontynuować funkcji dyrektora muzycznego San Francisco Symphony, ponieważ nie podzielam tych samych celów dotyczących przyszłości instytucji, co Rada Gubernatorów” – oznajmił w oświadczeniu. „Z niecierpliwością czekam na wiele ekscytujących programów, które zaplanowaliśmy na mój ostatni sezon jako dyrektor muzyczny i jestem dumny, że mogę kontynuować współpracę ze światowej klasy muzykami z San Francisco Symphony”.
Nieporozumienia między dyrygentem a dyrygentem rzadko wychodzą na światło dzienne, a podział ten jest godny uwagi ze względu na pozycję Salonena: szanowanego dyrygenta i kompozytora, który był wiodącą siłą w wysiłkach na rzecz przedefiniowania współczesnej orkiestry symfonicznej. W San Francisco zrekrutował zespół, jak to określił, „partnerów do współpracy” reprezentujących różne gatunki i nadzorował stały strumień premier.
Wydaje się, że rozłam między Salonenem a zarządem dotyczył wysiłków w zakresie cięcia kosztów, które obejmują zmniejszenie liczby koncertów i zamówień, a także zawieszenie tras koncertowych. Orkiestra zabiega również o bliżej nieokreślone zmiany w programie, aby zwiększyć przychody. Takie podejście zrodziło szersze pytania o to, czy Salonen może zrealizować swoją rozszerzoną wizję orkiestry. (Salonen odmówił komentarza w sprawie tego artykułu.)
Matthew Spivey, dyrektor generalny Orkiestry Symfonicznej w San Francisco, powiedział w wywiadzie, że orkiestra stoi przed innymi wyzwaniami i priorytetami niż wtedy, gdy Salonen został mianowany dyrektorem muzycznym orkiestry w 2018 r. Stwierdził, że pandemia zaostrzyła długotrwałe problemy budżetowe i wystąpiły „znaczne trudności finansowe”. „Naciski na organizację stały się niemożliwe do zignorowania”. Orkiestra będzie musiała „ewoluować na różne sposoby, aby odpowiedzieć na te naciski” – powiedział.
Spivey powiedział, że ze względu na zmianę strategii kierownictwo zrozumiało decyzję Salonena o odejściu.
„Te decyzje wyraźnie wskazują organizację w nieco innym kierunku, niż oczekiwaliśmy w 2018 roku” – powiedział. „Biorąc to wszystko pod uwagę, zrozumiałe jest, że Esa-Pekka zakończy swoją kadencję na stanowisku dyrektora muzycznego„.
Ogłoszenie przez orkiestrę finałowego sezonu programów Salonena w czwartek nie zawierało żadnego komentarza z jego strony. Wydał osobne oświadczenie, w którym poinformował o swoim odejściu. O swojej decyzji o odejściu po środowej próbie poinformował muzyków orkiestry.
Salonen, pochodzący z Finlandii, przybył do San Francisco z misją wstrząsnięcia grupą, mówiąc w pewnym momencie, że „istnieje potencjał, aby wydarzyło się tu coś niezwykle przemieniającego”.
Czerpał twórczą energię Doliny Krzemowej, zatrudniając ekspertów w dziedzinie robotyki i sztucznej inteligencji, aby pomogli mu na nowo wyobrazić sobie wrażenia z koncertu. Kiedy został zatrudniony, zrekrutował ośmiu artystów, w tym Nico Muhly, Claire Chase i Esperanzę Spalding, do współpracy.
Chociaż ich nominacje były zgodne z wizją Salonena, zespół ogłosił w czwartek, że współpraca zakończy się w czerwcu przyszłego roku. „Relacje, które zbudowaliśmy z tymi artystami, mają trwały wpływ, a symfonia zawsze chętnie przyjmie dalszą współpracę” – stwierdziła orkiestra w oświadczeniu.
W czasie pandemii orkiestra odwołała setki występów i straciła wielomilionowe oczekiwane przychody. Salonen zadebiutował jako dyrektor muzyczny online wirtualną premierą filmu Muhly’ego „Throughline”, dzieła stworzonego z myślą o medium cyfrowym.
Jednak przed zamknięciem orkiestra borykała się z deficytem budżetowym i gwałtownym spadkiem liczby abonentów, którzy tradycyjnie stanowili ważne źródło dochodów. Grupa borykała się również z wysokimi wydatkami i problemami ze zbieraniem funduszy: w ostatnich latach średni wkład i liczba darczyńców spadły.
Grupie udało się jednak powiększyć swój kapitał, który jest jednym z największych w branży: w zeszłym roku wyniósł on około 315 milionów dolarów w porównaniu do 273 milionów dolarów w 2019 roku. Grupa poczyniła postępy w badaniu możliwości odnowienia Davis Symphony. Hol, jego stary dom.
Powrót publiczności zapewnił orkiestrze, której budżet wynosi około 83 milionów dolarów, wzrost przychodów ze biletów, który w tym sezonie ma przekroczyć poziom sprzed pandemii. W tym sezonie frekwencja zespołu wyniosła jak dotąd 74 procent, czyli nieco więcej niż przed zamknięciem. Ale orkiestra daje też mniej występów: 178 w tym sezonie w porównaniu z 202 w sezonie 2018–2019.
W piśmie otrzymanym przez „The New York Times” Spivey napisał w styczniu do zarządu, orkiestry, chóru i personelu, przedstawiając szereg cięć, w tym odwołanie planowanej europejskiej trasy koncertowej, ograniczenie prowizji do nie więcej niż pięciu rocznie i zmniejszenie ogólnych wydatków .
„W przypadku braku fundamentalnych zmian w naszym modelu biznesowym i źródłach przychodów w nadchodzących latach utrzymamy rosnący, niemożliwy do opanowania deficyt” – napisał Spivey. „Biorąc pod uwagę skalę tych wyzwań, analizujemy każdy aspekt działalności organizacji.”
Nie jest jasne, co Salonen zrobi dalej. Aż do przybycia do San Francisco wydawał się niezainteresowany prowadzeniem innej dużej orkiestry. Wcześniej przez 17 lat pełnił funkcję dyrektora muzycznego Los Angeles Philharmonic, wypracowując sobie reputację jednego z najbardziej innowacyjnych zespołów w kraju.
Jego odejście stanowi ogromną stratę dla kalifornijskiej sceny muzycznej, z której w nadchodzących latach odejdą inni wybitni mistrzowie. Gustavo Dudamel, który prowadzi Los Angeles Philharmonic Orchestra, wyjeżdża do Nowego Jorku w 2026 roku, a James Conlon ogłosił w tym tygodniu, że w tym samym roku opuści stanowisko dyrektora muzycznego Los Angeles Opera.
„Irytująco skromny fan sieci. Pisarz. Alkoholowy geek. Namiętny odkrywca. Rozwiązujący złe problemy. Nieuleczalny ekspert od zombie”.
More Stories
Cate Blanchett twierdzi, że we współczesnym społeczeństwie panuje „wyraźny brak wstydu” | Cate Blanchett
Festiwal Filmowy w Wenecji rozpocznie się pokazem Soku z żuka w reżyserii Jenny Ortegi
Nikki Glaser jest gospodarzem Złotych Globów 2025