14 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Co przedsiębiorstwa europejskie stoją w obliczu chińskiej polityki nierozprzestrzeniania wirusa Covid

Co przedsiębiorstwa europejskie stoją w obliczu chińskiej polityki nierozprzestrzeniania wirusa Covid

Szanghaj, siedziba największego na świecie portu przeładunkowego kontenerów, rozpoczął dwuczęściową blokadę 28 marca i jeszcze nie ogłosił, kiedy ograniczenia zostaną zniesione.

Yang Jiancheng | Chińska Grupa Optyczna | Obrazy Getty

PEKIN – Chińskie kontrole koronawirusa zakłóciły łańcuchy dostaw i podkreśliły codzienne życie pracowników, szczególnie w Szanghaju i Shenyang, według wielu anegdot z Europejskiej Izby Handlowej w Chinach.

Chiny kontynentalne zmagały się w ciągu ostatnich kilku tygodni, aby kontrolować najgorszą falę Covid od początkowego szoku epidemii na początku 2020 r. I chociaż od tego czasu szybkie blokady pomogły temu krajowi opanować wirusa i powrócić do wzrostu, najnowsza epidemia od najbardziej zakaźnych infekcji. zmienna omikronowa.

Szanghaj, gdzie znajduje się największy na świecie port przeładunkowy kontenerów, Dwuczęściowa blokada rozpoczęła się 28 marca Nie ogłoszono jeszcze, kiedy ograniczenia zostaną zniesione.

Członkowie Izby UE szacują, że wielkość portów w Szanghaju spada o około 40% tygodniowo, powiedziała w środę Bettina Schoen-Behanzen, prezes oddziału w Szanghaju i wiceprzewodnicząca Izby.

Zauważyła, że ​​chociaż port „technicznie działa jak zwykle”, logistyka wciąż boryka się z problemami związanymi z niedoborem kierowców ciężarówek, którzy utknęli w zamknięciu lub potrzebują częstych negatywnych testów na obecność wirusów.

Międzynarodowa Grupa Portowa w Szanghaju W sobotnim oświadczeniu powiedział, że zdolność dotarcia statków do miejsc przeznaczonych do rozładunku lub załadunku towarów była bardziej efektywna niż ogólnie w zeszłym roku. Port podał, że od 28 marca średni czas oczekiwania kontenerowców w porcie wynosi niespełna 24 godziny.

„Szanghaj jest w nieco wyjątkowej sytuacji” – powiedział Schwinn-Behanzen. „W całym mieście panuje silne poczucie niepewności. Jest ono napędzane brakiem zapasów, niekończącymi się zamknięciami i naprawdę dużym strachem przed wysłaniem do tych obozów kwarantanny”.

Aby poradzić sobie ze wzrostem liczby przypadków, władze Szanghaju utworzyły tymczasowe ośrodki kwarantanny.

Schoen-Bhanzen wskazuje na doniesienia, że ​​ludzie mieszkający w odosobnieniu w mieście musieli wstawać o 4 rano, aby konkurować o dostawę warzyw online.

Schoen-Bhanzen powiedział, że firmy, które otrzymują pozwolenie na kontynuowanie działalności – w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym lub chemicznym – muszą utrzymywać pracowników w bańce wokół zakładów produkcyjnych.

„Coraz częściej słyszymy, że niektórzy pracownicy już nie pracują na wolontariacie, bo ich już nie ma [a] Zbliża się wyraźny koniec i nie chcą jeść ani spać na miejscu”.

Lokalne władze pozwoliły na utrzymanie podobnej polityki zatrudnienia podczas prawie tygodniowego przestoju w zeszłym miesiącu w Południowym Centrum Technologii i Produkcji w Shenzhen.

Dwa dni po zniesieniu blokady przewodniczący oddziału Izby UE w południowych Chinach, Clause Zinkel, powiedział, że firma, którą odwiedził, nadal ma „wiele, wiele składanych łóżek” – które firma planowała mieć pod ręką, ponieważ nie byli pewni. jeśli będą tego potrzebować wkrótce.

Chińskie Ministerstwo Handlu nie odpowiedziało od razu na prośbę o komentarz.

Przeszkody w łańcuchu dostaw w branży motoryzacyjnej

Według szefa lokalnego oddziału, Haralda Kompferta, lokalni mieszkańcy są zamknięci od ponad dwóch tygodni w mieście Shenyang na północy Chin.

Powiedział, że miejskie joint venture BMW mogło początkowo utrzymać produkcję, ale musiało ją zatrzymać po nieokreślonym czasie, „ponieważ nie można było utrzymać łańcucha dostaw”.

„Każdy środek transportu jest zaparkowany na drodze” – powiedział Kompfert. „Policja aresztuje cię, jeśli jesteś w drodze i nie masz specjalnego pozwolenia”.

BMW nie odpowiedziało na prośbę CNBC o komentarz.

Volkswagen, który ma fabryki na obrzeżach Szanghaju oraz w dużym mieście w prowincji Jilin – które również są zamknięte – powiedział, że jego dwa zakłady produkcyjne pozostaną zamknięte w środę i czwartek.

Kumpfert powiedział również anegdotycznie podczas środowego webinarium, że firma członkowska nie była w stanie uzyskać pożyczki, ponieważ bank stwierdził, że nie jest w stanie udzielać pożyczek z powodu liczby niewypłacalności i bankructw. Nie było jasne, jaka jest kwota kredytu ani zaangażowany bank.

Ograniczony wpływ krajowy

Wyzwania długoterminowe

Przedstawiciele Izby UE powiedzieli, że długofalowy wpływ Covid na Chiny – zwłaszcza, że ​​Szanghaj jest nadal zamknięty – polega na zatrzymaniu talentów. Zauważyli, że związane z Covid wymogi dotyczące podróży i kwarantanny, zwłaszcza w przypadku wjazdu do kraju, już zniechęciły nowych zagranicznych pracowników do podejmowania pracy w Chinach.

Szanghaj był centrum biznesu zagranicznego w kraju, częściowo ze względu na kulturę i przepisy miasta – w tym dużą liczbę międzynarodowych szkół i szpitali.

„Wszyscy byli zdumieni, że stało się to z Szanghajem. To nie jest centrum Hunan. To Szanghaj” – powiedział Jörg Wutke, prezes izby.

Przeczytaj więcej o Chinach z CNBC Pro

Wootki oszacował, że liczba obcokrajowców na kontynencie zmniejszyła się o połowę od początku pandemii i tego lata może ponownie zmniejszyć się o połowę. W sumie przewiduje, że całkowita europejska populacja tego kraju spadła tak gwałtownie, że zmieszczą się na stadionie Ptasiego Gniazda w Pekinie.

Stała pojemność stadionu to około 80 000 miejsc.

Liczba obcokrajowców mieszkających w Pekinie i Szanghaju zmniejszyła się odpowiednio o 41,5% i 21% pomiędzy oficjalnymi spisami w 2010 i 2020 roku. Całkowita liczba obcokrajowców w kraju w ciągu tych 10 lat wzrosła o prawie 40% do 1,4 miliona osób.