- Chiny planują zreformować swój finansowy system regulacyjny poprzez połączenie aspektów banku centralnego i regulatora papierów wartościowych w nowy podmiot, jednocześnie pozbywając się istniejącego regulatora bankowego.
- Jest to zgodne z projektem opublikowanym późnym wtorkiem w ramach trwającego dorocznego spotkania parlamentarnego w Chinach.
- Najnowszy plan zakłada również utworzenie krajowego biura danych i większy nadzór nad badaniami naukowymi Komunistycznej Partii Chin.
Delegaci i urzędnicy zbierają się w Wielkiej Hali Ludowej w Pekinie 5 marca 2023 r. Na otwarciu dorocznego Ogólnochińskiego Kongresu Ludowego.
Lintao Zhang | Wiadomości Getty Images | Getty Images
PEKIN – Chiny planują dokonać przeglądu swojego finansowego systemu regulacyjnego poprzez połączenie aspektów banku centralnego i organu nadzoru papierów wartościowych w nowy podmiot, jednocześnie pozbywając się istniejącego organu nadzoru bankowego.
Było to zgodne z projektem opublikowanym późnym wtorkiem w ramach trwającego dorocznego spotkania parlamentarnego w Chinach, znanego jako „dwie sesje”. Delegaci mają zatwierdzić ostateczną wersję w piątek.
Zmiany wynikają z podobnych dostosowań w chińskiej strukturze rządowej, które miały miejsce mniej więcej co pięć lat w ciągu ostatnich kilku dekad. Ruchy pojawiają się również, gdy Pekin zaostrzył regulacje w częściach gospodarki, które rozwijały się szybko, przy niewielkim nadzorze.
Najnowszy plan zakłada utworzenie krajowego departamentu regulacji finansowych w celu zastąpienia Chińskiej Komisji Regulacyjnej ds. Bankowości i Ubezpieczeń oraz rozszerzenia jej roli.
Nowy regulator został powołany do nadzorowania większości branży finansowej – z wyjątkiem branży papierów wartościowych. Projekt wspomnianych obowiązków obejmuje ochronę konsumentów finansowych, wzmocnienie zarządzania ryzykiem oraz radzenie sobie z naruszeniami prawa.
Obowiązki Chińskiej Komisji Nadzoru Papierów Wartościowych w zakresie ochrony inwestorów zostaną przeniesione na nowy organ nadzoru finansowego.
Odpowiedzialność Ludowego Banku Chin za ochronę konsumentów finansowych i regulowanie finansowych spółek holdingowych i innych grup również zostanie przeniesiona na nowego urzędnika.
„Reformy regulacyjne w Chinach zwiększą zdolność organów regulacyjnych do tworzenia i egzekwowania ujednoliconych ram regulacyjnych, a także zmniejszą przestrzeń dla arbitrażu regulacyjnego” – powiedział w notatce David Yen, wiceprezes i dyrektor kredytowy w Moody’s Investors Service.
„Ponadto cele reformy mają na celu wzmocnienie kontroli rządu centralnego nad regulacjami finansowymi na szczeblu samorządowym, co poprawi egzekwowanie przepisów i zmniejszy wpływ samorządów na instytucje finansowe” – powiedział Yin.
Osobno projekt proponował, aby Ludowy Bank Chin (PBoC) skonsolidował swoje krajowe spółki zależne z większą kontrolą centralną i zmienił wyznaczenie organu nadzoru papierów wartościowych w Radzie Państwa z jednego Podobnie jak Centrum Badań Rozwojowych w Radzie Urzędu Celnego.
Standardowy organ nadzoru finansowego w Chinach [a] Winston Ma, profesor nadzwyczajny prawa na Uniwersytecie Nowojorskim, powiedział:
Proponowane zmiany tworzą również nowy krajowy urząd ds. danych, który ma koordynować tworzenie systemu danych dla kraju i promować rozwój tzw. gospodarki cyfrowej, w skład której wchodzą usługi internetowe.
Propozycja nie zawierała wielu szczegółów, ale wskazywała, że nowy urząd przejmie część obowiązków regulatora cyberbezpieczeństwa.
Ma powiedział, że spodziewa się, że nowi regulatorzy opracują nowe procesy zatwierdzania dla firm internetowych intensywnie korzystających z danych, które chcą wejść na giełdę za granicą.
Narodowe Biuro Danych ma działać w ramach Narodowej Komisji ds. Rozwoju i Reform, czyli Departamentu Planowania Gospodarczego Rady Państwa – najwyższego organu wykonawczego chińskiego rządu.
Proponowane zmiany w Radzie Państwa pojawiają się w momencie, gdy rządząca Komunistyczna Partia Chin ma radykalnie zwiększyć swoją bezpośrednią kontrolę nad rządem.
Liderzy partii zajmują już najwyższe stanowiska rządowe. Na przykład Xi Jinping jest sekretarzem generalnym partii i prezydentem Chińskiej Republiki Ludowej.
Xi ma formalnie zdobyć bezprecedensową trzecią kadencję jako prezydent w piątek.
Przez dziesięć lat swojej pierwszej i drugiej kadencji Xi naciskał na zjednoczenie kraju pod rządami Komunistycznej Partii Chin i „Myśli Xi Jinpinga”.
Więcej zmian mających na celu zwiększenie kontroli partii nad chińskim rządem ma zostać ujawnionych w tym miesiącu. Projekt zmian w strukturze Rady Państwa powoływał się na dokument – dosłownie przetłumaczony z chińskiego tekstu jako „Państwowy plan reformy instytucjonalnej partii” – zatwierdzony w zeszłym tygodniu na regularnym posiedzeniu Komitetu Centralnego KPCh.
Radca Stanu i Sekretarz Generalny Rady Państwa Xiao Ji powiedział w dodatkowym dokumencie wyjaśniającym proponowane zmiany strukturalne. Jest to zgodne z tłumaczeniem chińskiego tekstu przez CNBC.
Xiao powiedział, że zmiany „powstają Centralny Komitet Nauki i Technologii”, którego obowiązki spoczywają na zrestrukturyzowanym Ministerstwie Nauki i Technologii.
Opublikowany we wtorek projekt restrukturyzacji Rady Państwa doprowadził do planów reformy Ministerstwa Nauki i Technologii, wzmocnienia jego pracy w obszarach takich jak badania i budowa laboratoriów narodowych.
Xiao powiedział, że Chiny powinny działać szybciej, aby osiągnąć samodzielność technologiczną „w obliczu zaciekłej międzynarodowej konkurencji naukowej i technologicznej oraz zewnętrznych ograniczeń i ucisku”.
Administracja Bidena zwiększyła ograniczenia dotyczące zdolności chińskich firm do pozyskiwania technologii krytycznej do wykorzystania i rozwoju najnowocześniejszych półprzewodników.
W dokumencie uzupełniającym Xiao powiedział, że obowiązki nowego Ministerstwa Nauki i Technologii obejmują alokację i nadzór nad zasobami, podczas gdy nadzór nad naukami rolniczymi i biotechnologią ma zostać przeniesiony do innych ministerstw.
W dokumencie stwierdzono, że plany rozwoju zaawansowanych technologii i industrializacji podlegają nadzorowi Ministerstwa Przemysłu i Technologii Informacyjnych.
Analitycy Citi zwracają uwagę, że proponowane zmiany w strukturze Rady Państwa zakładają również rozdział własności i funkcjonowania przedsiębiorstw państwowych nadzorowanych przez departament finansowy rządu centralnego.
Powiedzieli, że postrzegają ten ruch jako zwiększenie równych szans między przedsiębiorstwami państwowymi i niepaństwowymi.
„Odkrywca. Nieprzepraszający przedsiębiorca. Fanatyk alkoholu. Certyfikowany pisarz. Wannabe tv ewangelista. Fanatyk Twittera. Student. Badacz sieci. Miłośnik podróży.”