15 listopada, 2024

Magyar24

Polska Najnowsze wiadomości, zdjęcia, filmy i raporty specjalne z. Polska Blogi, komentarze i wiadomości archiwalne na …

Ceny konsumpcyjne rosną w Chinach, ponieważ Covid pobudza gromadzenie zapasów żywności

Ceny konsumpcyjne rosną w Chinach, ponieważ Covid pobudza gromadzenie zapasów żywności

Ceny świeżych warzyw wzrosły w kwietniu o 24% rok do roku, ponieważ konsumenci gromadzili je w ramach przygotowań do potencjalnych zamówień w domu. Na zdjęciu kierowca dostawy do supermarketu Alibaba Hema Fresh w Pekinie 10 maja 2022 r.

Jade Zhao | Afp | Obrazy Getty

PEKIN – Ceny konsumentów i producentów w Chinach wzrosły w kwietniu bardziej niż oczekiwano, wynika z danych Narodowego Biura Statystycznego opublikowanych w środę.

Wskaźnik CPI wzrósł w zeszłym miesiącu o 2,1% w porównaniu z rokiem poprzednim, dzięki wyższym cenom energii i świeżych warzyw. Odczyt przekroczył oczekiwania co do 1,8-procentowego wzrostu w ankiecie agencji Reuters.

Kwietniowy wynik był również najwyższy od listopadowego odczytu (2,3%) i znacznie powyżej 18-miesięcznej średniej inflacji cen konsumpcyjnych wynoszącej 0,9%. Oficjalny cel chińskiego wskaźnika CPI na 2022 r. to „około 3%”.

„Głównym motorem były wyższe ceny żywności ze względu na wyższe koszty transportu i uzupełnianie popytu z powodu bardziej rygorystycznych ograniczeń Covid” – powiedzieli analitycy Goldman Sachs w środowym raporcie.

„W ujęciu rocznym spodziewamy się, że inflacja CPI wzrośnie, a inflacja PPI spadnie w oparciu o podstawowe efekty”, napisano w raporcie. „Inflacja CPI może sekwencyjnie spadać w najbliższym czasie, ponieważ presja inflacyjna ze strony cen żywności może osłabnąć wraz z poprawą sytuacji COVID w Chinach.”

Od marca Chiny kontynentalne zaostrzyły ograniczenia dotyczące podróży i nałożyły w wielu częściach miast nakazy pozostania w domu, aby powstrzymać najgorszą epidemię wirusa Covid w kraju od początku 2020 r. Kontrole uniemożliwiły wielu fabrykom produkcję z pełną wydajnością lub przemieszczanie towarów między dostawcami a klientami.

Ceny świeżych warzyw wzrosły w kwietniu o 24% rok do roku, podczas gdy ceny świeżych owoców wzrosły w tym okresie o 14,1%. Ceny wieprzowiny, główny wkład w CPI w Chinach, odnotowały stosunkowo rzadki wzrost o 1,5% w porównaniu z poprzednim miesiącem, w porównaniu z bardziej umiarkowanym spadkiem rok do roku o 33,3%.

Ceny paliw do transportu wzrosły o 28,4% w porównaniu z poprzednim rokiem, odzwierciedlając niedawny wzrost cen ropy i towarów.

powolny popyt konsumentów

Jednak wysoki wskaźnik CPI w Chinach nie oznacza, że ​​mieszkańcy mają takie same problemy Presja, jaką wywierają Amerykanie.

Ceny konsumpcyjne w Stanach Zjednoczonych są na najwyższym poziomie od wczesnych lat osiemdziesiątych, nawet po wyłączeniu żywności i energii. Oczekuje się, że kwietniowa liczba, która ma się ukazać później w środę, pozostanie blisko W marcu odnotował wzrost o 8,5% w ciągu dziesięcioleci.

W Chinach, wyłączając ceny żywności i energii, CPI wzrósł w kwietniu o 0,9% w porównaniu z rokiem poprzednim.

W dłuższej perspektywie analitycy ostrzegają, że ogólny popyt konsumpcyjny w Chinach pozostaje niski ze względu na niepewność co do przyszłych dochodów.

Niektóre firmy nawet obniżyły ceny, aby przyciągnąć kupujących.

Firmy obniżyły ceny w najszybszym tempie od maja 2020 r. „Wiele firm obniżyło swoje opłaty w celu przyciągnięcia nowych firm w warunkach ograniczonego popytu” – czytamy w oświadczeniu kwietniowego badania nastrojów Caixin Services PMI.

Podobne badanie wśród producentów wykazało, że pomimo gwałtownego wzrostu kosztów produkcji ceny sprzedaży wzrosły tylko nieznacznie, ponieważ firmy starały się zachować konkurencyjność i przyciągnąć nowych klientów.

Koszty fabryczne są nadal wysokie

W kwietniu chiński indeks cen producentów spadł czwarty miesiąc z rzędu, wzrastając o 8% rok do roku. To wciąż więcej niż przewidywał Reuters, przewidujący wzrost o 7,7 proc.

W ramach PPI ceny skupu rosły znacznie szybciej niż tzw. ceny fabryczne – cena towarów sprzedawanych z fabryk do dalszej produkcji lub sprzedaży dystrybutorom.

To wskazuje na to, że presja kosztowa jest nierównomiernie rozłożona w różnych branżach, powiedział Bruce Pang, szef badań makro i strategii w China Renaissance.

Oznacza to, że różne firmy będą doświadczać różnego rodzaju wpływu na ich marże, powiedział.

W języku chińskim, przetłumaczonym przez CNBC, Pang powiedział, że istnieje „pilna potrzeba” polityki monetarnej i fiskalnej w celu zapewnienia ukierunkowanego wsparcia firmom poważnie dotkniętym epidemią.

Przeczytaj więcej o Chinach z CNBC Pro