25 października (Reuters) – Adidas AG (ADSGN.DE) Producent artykułów sportowych powiedział we wtorek, że natychmiast zakończy współpracę z Kanye Westem w odpowiedzi na serię agresywnych zachowań amerykańskiego rapera i projektanta.
Decyzja została podjęta po tym, jak Adidas, który wyprodukował kilka butów sportowych marki Yeezy, został poddany przeglądowi na początku tego miesiąca po jego staraniach o prywatne rozwiązanie problemu.
„Adidas nie toleruje antysemityzmu ani żadnego innego rodzaju mowy nienawiści” – powiedziała niemiecka firma.
„Ostatnie komentarze i działania Yi są niedopuszczalne, nienawistne, niebezpieczne i naruszają wartości firmy, takie jak różnorodność, integracja, wzajemny szacunek i uczciwość” – powiedziała, odnosząc się do rapera po jego prawnym imieniu.
Prawnik reprezentujący Yi nie odpowiedział na prośbę o komentarz.
Zakończenie partnerstwa i produkcja produktów marki Yeezy, a także wstrzymanie wszelkich płatności na rzecz Ye i jego firm, miałoby „krótkoterminowy negatywny wpływ” do 250 milionów euro (248,90 milionów dolarów)” na dochód netto Adidasa dla rok, podała firma.
Yi wywołał w ostatnich miesiącach kontrowersje, publicznie zrywając powiązania z wielkimi biznesami oraz z powodu buntów w mediach społecznościowych przeciwko innym celebrytom. Jego konta na Twitterze i Instagramie zostały ograniczone, ponieważ platformy mediów społecznościowych usunęły niektóre z jego postów online, które użytkownicy opisali jako antysemickie.
W usuniętym poście na Instagramie na początku tego roku artysta, który zdobył Grammy, oskarżył Adidasa i amerykańskiego sprzedawcę odzieży Gap Inc. (GPS.N) Od nie zbudowania obiecanych umownie stałych sklepów dla produktów z jego linii mody Yeezy.
Oskarżył również Adidasa o kradzież jego projektów do własnych produktów.
We wtorek Gap, który zakończył współpracę z Ye we wrześniu, powiedział, że podejmuje natychmiastowe kroki w celu usunięcia produktów Yeezy Gap ze swoich sklepów i że zamknął YeezyGap.com.
Gap powiedział w oświadczenie. Firma sprzedawała istniejące akcje Yeezy Gap do czasu sprzedaży.
Według doniesień medialnych, europejski dom mody Balenciaga również zerwał kontakty z Yi.
„Epic Ye… podkreśla znaczenie przyglądania się celebrytom i unikania tych, którzy są zbyt kontrowersyjni lub niestabilni” – powiedział Neil Saunders, dyrektor zarządzający GlobalData.
Adidas poluje na Ye od rywala Nike Inc (NKE.N) w 2013 r. i uzgodnili nowe, długoterminowe partnerstwo w 2016 r., które firma nazwała wówczas „najważniejszym partnerstwem, jakie kiedykolwiek powstało między niesportowcem a marką sportową”.
Stowarzyszenie pomogło niemieckiej marce zniwelować dystans do Nike na rynku amerykańskim.
Według szacunków Telsey Consulting Group, sneakersy Yeezy, które kosztują od 200 do 700 dolarów, generują około 1,5 miliarda euro (1,47 miliarda dolarów) rocznej sprzedaży Adidasa i stanowią nieco ponad 7% jego całkowitych przychodów.
Akcje Adidasa, który w zeszłym tygodniu obniżył swoją całoroczną prognozę, zamknął się o 3,2% niżej. Grupa poinformowała, że dostarczy więcej informacji w ramach oczekiwanych wyników za trzeci kwartał 9 listopada.
(1 dolar = 1,0044 euro)
Dodatkowe sprawozdania Mrinmay Day, Uday Sampath i Aishwarya Venugopal w Bengaluru; Montaż dokonali Tomasz Janowski, Sriraj Kalovila, Bernadette Bohm i Anil de Silva
Nasze kryteria: Zasady zaufania Thomson Reuters.
More Stories
Cate Blanchett twierdzi, że we współczesnym społeczeństwie panuje „wyraźny brak wstydu” | Cate Blanchett
Festiwal Filmowy w Wenecji rozpocznie się pokazem Soku z żuka w reżyserii Jenny Ortegi
Nikki Glaser jest gospodarzem Złotych Globów 2025