Kierowca korzysta ze stacji szybkiego ładowania elektrycznego na placu z telefonami komórkowymi na lotnisku Johna F. Kennedy’ego (JFK) 2 kwietnia 2021 r. w Nowym Jorku.
Spencera Platta | Obrazy Getty
Tak jest od lat: generalnie ładowanie samochodu elektrycznego jest znacznie tańsze niż tankowanie samochodu z silnikiem spalinowym.
Był to główny punkt sprzedaży dla Tesli i innych producentów samochodów elektrycznych, zwłaszcza w czasach, gdy ceny gazu wzrosły, tak jak ma to miejsce obecnie. Ale tym razem pojawia się zmarszczka: podczas gdy ceny gazu już wzrosły w następstwie rosyjskiej inwazji na Ukrainę, ceny energii elektrycznej również wzrosły – szczególnie w niektórych częściach Stanów Zjednoczonych, które były dużymi rynkami zbytu samochodów elektrycznych Tesli.
A to rodzi pytanie: czy to prawda, że „tankowanie” pojazdu elektrycznego jest dużo tańsze? Poniższe wykresy pomagają nam znaleźć odpowiedź.
Pierwszy wykres, wykorzystujący dane krajowe, stanowi punkt odniesienia. Inni wykorzystują dane dla Bostonu i San Francisco, dwóch rynków, na których popularne są pojazdy elektryczne – i gdzie energia elektryczna jest zwykle droższa niż średnia krajowa.
Odpowiedź we wszystkich trzech przypadkach jest taka, że – nawet przy regionalnym wzroście cen energii elektrycznej – tankowanie gazu jest nadal nieco droższe niż ładowanie akumulatora samochodu elektrycznego.
Ceny energii elektrycznej z grubsza dotrzymują kroku wzrostom cen gazu w Bostonie i San Francisco. Jednak średnio w Stanach Zjednoczonych zwiększenie zasięgu o 100 mil w pojeździe spalinowym stało się droższe w porównaniu do ładowania pojazdu elektrycznego o takiej samej wartości w ciągu ostatnich dwóch miesięcy.
Czy to się prawdopodobnie zmieni? Podczas gdy ceny ropy naftowej prawie na pewno spadną w nadchodzących miesiącach wraz ze wzrostem producentów, jest mało prawdopodobne, że cena energii elektrycznej wzrośnie na tyle, aby pojazdy elektryczne były mniej kosztowne w całym cyklu życia niż alternatywy z wewnętrznym spalaniem.
Na podstawie danych z lutego analityk Jeffreys, David Kelley, obliczył niedawno, że całkowity koszt posiadania pojazdu elektrycznego jest o około 4700 USD niższy niż koszt pojazdu spalinowego. Powiedział, że różnica w kosztach prawdopodobnie wzrośnie, ponieważ na rynek trafi więcej pojazdów elektrycznych – a ceny akumulatorów nadal spadają – w ciągu najbliższych dwóch lat.
Jak scharakteryzowaliśmy liczby?
Kiedy zestawiliśmy te wykresy, mieliśmy na myśli trzy pytania:
- Ile kosztuje zwiększenie zasięgu 100 mil do przeciętnego pojazdu napędzanego ICE i przeciętnego pojazdu elektrycznego?
- Jak te koszty zmieniły się w ciągu ostatnich trzech lat? (Cofnięcie się o trzy lata do lutego 2019 r. daje nam podstawową podstawę do reagowania na epidemię.)
- Jak te koszty różniły się w różnych częściach Stanów Zjednoczonych?
W przypadku benzyny EPA donosi, że przeciętny nowy pojazd sprzedany w Stanach Zjednoczonych w 2020 r. miał łączną oszczędność paliwa na poziomie 25,7 mil na galon. Przejechanie 100 mil tym przeciętnym samochodem zużyłoby 3,9 galonów benzyny. (Dane za 2021 r. nie zostały jeszcze opublikowane.)
Jeśli chodzi o pojazdy elektryczne, ocena efektywności Agencji Ochrony Środowiska (EPA) dla pojazdów elektrycznych – zwana „MPGe” dla ekwiwalentu mil na galon – daje konsumentom wyobrażenie o tym, jak daleko pojazd elektryczny może przejechać przy 33,7 kWh opłata. Dlaczego 33,7 kWh? Jest to ilość energii elektrycznej, która jest chemicznie równoważna energii w galonie zwykłej benzyny.
Średnia ocena MPGe dla modeli pojazdów elektrycznych z 2022 r. sprzedawanych w USA wynosi około 97, więc przejechanie 100 mil tym hipotetycznym przeciętnym pojazdem zużyłoby 34,7 kWh energii elektrycznej.
Powyższe wykresy porównują, w jaki sposób cena 3,9 galonów gazu zmieniła się w stosunku do ceny 34,7 kWh w czasie, na podstawie miesięcznych danych z US Energy Information Administration (dla cen gazu) i US Bureau of Labor Statistics (dla stawek za energię elektryczną). od lutego 2019 do lutego 2022.
Kryształowy Mercedes CNBC przyczynił się do powstania tego artykułu.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii