Chiny i Filipiny poinformowały, że w poniedziałek statki zderzyły się podczas starcia w pobliżu spornej wyspy na Morzu Południowochińskim.
Oba kraje wymieniły oskarżenia w związku z incydentem, który miał miejsce w pobliżu Wysp Sabina.
W ostatnich miesiącach doszło do powtarzających się konfrontacji między Chinami a Filipinami na kluczowym szlaku wodnym, w tym w związku z okrętem wojennym, który przed laty zacumował na spornej wyspie Thomas Shoal, na której znajduje się garnizon wojskowy. Pekin w dalszym ciągu upierał się przy swoich roszczeniach dotyczących suwerenności nad niemal całym Morzem Południowochińskim, pomimo orzeczenia międzynarodowego sądu stwierdzającego, że jego roszczenia nie mają podstawy prawnej.
Rzecznik chińskiej straży przybrzeżnej Geng Yu powiedział, że filipiński statek „celowo zderzył się” z chińskim statkiem wczesnym rankiem w poniedziałek.
„Statki Filipińskiej Straży Przybrzeżnej nielegalnie wpłynęły na wody w pobliżu rafy Xianbin na wyspach Nansha bez pozwolenia chińskiego rządu” – powiedział Geng, używając chińskich nazw raf Sabina i wysp Spratly.
„Chińska straż przybrzeżna podjęła środki nadzoru przeciwko filipińskim statkom zgodnie z prawem” – dodał Geng.
Tymczasem Narodowa Grupa Zadaniowa Manili na Zachodnim Morzu Filipińskim stwierdziła, że dwa statki Straży Przybrzeżnej zostały uszkodzone w kolizjach z chińskimi statkami, które wykonywały „nielegalne i agresywne manewry” w pobliżu Wysp Sabina.
Manila stwierdziła, że spotkanie „doprowadziło do kolizji, które spowodowały uszkodzenia konstrukcyjne dwóch statków filipińskiej straży przybrzeżnej”.
Chiny rości sobie prawo własności do Wysp Sabina, które leżą 140 kilometrów na zachód od filipińskiej wyspy Palawan i stanowią najbliższy większy obszar lądowy. Wyspy znajdują się ponad tysiąc kilometrów od najbliższego głównego lądu w Chinach, wyspy Hainan.
W ostatnich miesiącach Manila i Pekin rozmieściły wokół wysp statki straży przybrzeżnej, ponieważ Filipiny obawiają się, że Chiny zbudują tam sztuczną wyspę.
Materiał filmowy rzekomo pokazujący incydent przypisywany chińskiej straży przybrzeżnej i opublikowany przez chińską korporację nadawczą pokazuje jeden statek, zidentyfikowany przez stronę chińską jako statek filipiński, najwyraźniej zderzający się z lewą burtą chińskiego statku przed kontynuowaniem podróży.
Kolejny 15-sekundowy klip pokazuje, jak chiński statek dotyka rufy filipińskiego statku. Podpisy dołączone do filmu głosiły, że filipiński statek „nagle zmienił kierunek” i spowodował wypadek.
Rzecznik chińskiej straży przybrzeżnej oskarżył filipińskie statki o „nieprofesjonalne i niebezpieczne zachowanie, które doprowadziło do nagłej kolizji”.
„Zdecydowanie ostrzegamy stronę filipińską, aby natychmiast zaprzestała naruszeń i prowokacji” – powiedział Ging.
Manila oskarżyła jednak Pekin, a dyrektor generalny Rady Bezpieczeństwa Narodowego Jonathan Malaya powiedział, że filipiński statek towarowy BRB Cape Engano miał 13-centymetrową (pięciocalową) dziurę w prawej burcie statku po „agresywnych manewrach” chińskiego statku patrolowego wybrzeże w wyniku kolizji.
Drugi statek filipińskiej straży przybrzeżnej, BRB Bagakay, został „dwukrotnie uderzony przez statek chińskiej straży przybrzeżnej” około 15 minut później i doznał „niewielkich uszkodzeń konstrukcyjnych” – powiedział Malaya.
Dodał, że filipińska załoga nie odniosła żadnych obrażeń i kontynuowała misję polegającą na zaopatrzeniu wysp kontrolowanych przez Filipiny w grupie Spratly.
Jak podała agencja informacyjna Xinhua, do wypadku doszło w poniedziałek o godzinie 3:24 czasu lokalnego (1924 GMT w niedzielę). Dodała, że statek filipińskiej straży przybrzeżnej wpłynął na wody w pobliżu wyspy Thomas Shoal II około szóstej rano.
Powtarzające się starcia na Morzu Południowochińskim wzbudziły obawy, że Stany Zjednoczone, sojusznik Manili, mogą zostać wciągnięte w konflikt w miarę intensyfikacji wysiłków Pekinu na rzecz forsowania swoich roszczeń w morzu.
Analitycy twierdzą, że celem Pekinu jest oddzielenie Wysp Sabina od sąsiednich Wysp Tomasza II, wkroczenie na wyłączną strefę ekonomiczną Manili i normalizację chińskiej kontroli nad tym obszarem.
Obecna sytuacja przypomina sytuację z 2012 roku, kiedy Pekin przejął kontrolę nad Wyspami Scarborough, kolejnym strategicznym obszarem na Morzu Południowochińskim położonym najbliżej Filipin.
More Stories
Japonia: Tajfun Shanshan: Milionom ludzi nakazuje się ewakuować po tym, jak jeden z najsilniejszych tajfunów od dziesięcioleci nawiedzi Japonię
Uratowany Izraelczyk apeluje do Hamasu o zawarcie układu z więźniem
Amerykanka zginęła, a 5 innych osób uratowano po zatonięciu statku Wikingów u wybrzeży Norwegii