PEKIN (Reuters) – Chińska spółka BYD odnotowała w drugim kwartale 21-procentowy wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych, zmniejszając dystans do Tesli po przekazaniu w pierwszym kwartale tytułu największego na świecie sprzedawcy pojazdów elektrycznych swojemu amerykańskiemu rywalowi.
Według wyliczeń Reutersa, opartych na miesięcznych raportach sprzedaży, w drugim kwartale od kwietnia do czerwca BYD sprzedało 426 039 samochodów elektrycznych. To o około 12 000 samochodów mniej niż szacunki dostaw Tesli w drugim kwartale.
Oczekuje się, że Tesla odnotuje we wtorek 6% spadek dostaw pojazdów w kwartale kwiecień-czerwiec, co oznacza, że amerykańska firma po raz pierwszy od dwóch kwartałów z rzędu odnotuje spadek w związku z intensywną konkurencją w Chinach i słabym popytem wynikającym z na brak modeli Nowe w przystępnych cenach.
Firma może po raz kolejny scedować mistrzostwa samochodów elektrycznych na rzecz BYD, jeśli rzeczywiste wyniki będą niższe od oczekiwanych, przy czym Barclays przewiduje 11% spadek dostaw w drugim kwartale, największy w historii Tesli.
Według danych China Passenger Car Association (CPCA), sprzedaż pojazdów elektrycznych Tesli wyprodukowanych w Chinach w czerwcu spadła o 24,2% w porównaniu z rokiem poprzednim do 71 007, przedłużając spadek rok do roku o trzeci miesiąc.
Po latach szybkiego wzrostu Tesla znalazła się na wyboistej drodze, dzięki której stała się najcenniejszym producentem samochodów na świecie. W styczniu ostrzegała, że wzrost dostaw w 2024 r. będzie „znacznie niższy” w miarę wygasania wsparcia ze strony trwających od miesięcy obniżek cen.
W maju agencja Reuters poinformowała, że od marca producent samochodów elektrycznych ograniczył w swojej fabryce w Szanghaju produkcję swojego najlepiej sprzedającego się samochodu elektrycznego Model Y o dwucyfrowy procent, aby zaradzić słabemu popytowi na starsze modele w Chinach, drugim co do wielkości rynku po Stany Zjednoczone.
Dla porównania, główny chiński rywal BYD utrzymuje stały wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych, podczas gdy start-upy zajmujące się pojazdami elektrycznymi, takie jak Nio, odnotowały imponujący wzrost w ostatnim kwartale. Dostawy pojazdów NIO w drugim kwartale wzrosły ponad dwukrotnie do 57 300 sztuk.
Cui Dongxu, Sekretarz Generalny Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, powiedział, że obniżki cen i rosnące przesunięcie popytu konsumenckiego na samochody elektryczne i hybrydy z pojazdów napędzanych benzyną to główne przyczyny wysokiej sprzedaży chińskich producentów samochodów elektrycznych w ostatnich miesiącach .
Według danych Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów sprzedaż nowych pojazdów zasilanych energią, w tym pojazdów elektrycznych i hybrydowych, w Chinach osiągnęła w maju 46,7% całkowitej sprzedaży pojazdów, co stanowi nowy miesięczny najwyższy poziom.
(Reportaż: Kiawei Li, Zhang Yan i Kevin Krolicki; redakcja: Mi Young Kim i Sherry Jacob Phillips)
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii