SZANGHAJ, 9 stycznia (Reuters) – Potencjał Tesli (TSLA.O) Kupujący w Chinach czekają dłużej, aby dostać w swoje ręce niektóre wersje modelu Y, co sugeruje, że decyzja producenta samochodów elektrycznych o obniżeniu cen napędza popyt na drugim co do wielkości rynku.
Tesla obniżyła ceny o 6% do 13,5% w piątek, zbliżając ceny niektórych swoich samochodów do najlepiej sprzedających się modeli BYD w ruchu, który analitycy uznali za znak, że wojna cenowa może się nasilić, gdy popyt w Chinach słabnie.
Strona internetowa Tesli pokazała, że czas oczekiwania na zamówienia na wersje z napędem na tylne koła i dalekiego zasięgu Modelu Y był o tydzień dłuższy w poniedziałek niż w piątek. Od poniedziałku czas oczekiwania na te modele wynosił od dwóch do pięciu tygodni. Czas oczekiwania na wszystkie publikacje wydajności Modelu 3 i Modelu Y wynosił od jednego do czterech tygodni od poniedziałku.
„To (czas wstrzymania) jest wczesną wskazówką, że obniżki cen przynoszą zamierzony efekt, którym jest zwiększenie popytu” – powiedział Garrett Nelson, analityk CFRA Research.
Akcje spółki wzrosły o około 6%, zamykając się w poniedziałek na poziomie 119,77 USD, po stracie 68% w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Była to akcja najczęściej notowana na giełdach w USA, z ponad 228 milionami akcji w obrocie.
Od poniedziałku Tesla nie wprowadziła żadnych korekt do styczniowego planu produkcji dla swojej fabryki w Szanghaju, z liniami montażowymi zawieszonymi od 20 stycznia do końca miesiąca, powiedziała osoba zaznajomiona ze sprawą.
Nelson dodał, że produkcja samochodów Tesli przewyższała sprzedaż przez trzy kolejne kwartały, a firma zdecydowała się obniżyć ceny i poświęcić trochę więcej czasu w fabryce w Szanghaju, aby zrównoważyć podaż i popyt.
Wściekli chińscy właściciele, którzy kupili samochody Tesli pod koniec 2022 roku i przegapili dodatkową zniżkę, powiedzieli, że czekają na odpowiedź firmy na ich żądania jakiejś rekompensaty po fali improwizowanych protestów.
Przedstawiciel Tesli powiedział Reuterowi w sobotę, że firma nie planuje zrekompensować tym kupującym obniżek cen, które przegapili. Firma nie odpowiedziała na prośbę o komentarz w poniedziałek.
Niektórzy kupujący w Chinach powiedzieli, że byli przekonani, że dalsze rabaty nie nadejdą. Wielu nie mogło się również doczekać skorzystania z ogólnokrajowej dotacji na pojazdy elektryczne, która zakończyła się z końcem roku.
Chińskie media państwowe w dużej mierze zdecydowały się nie relacjonować protestów, które, jak pokazano w Internecie, miały miejsce w miastach, w tym w Pekinie, Shenzhen, Chengdu i Xi’an. Reuters był świadkiem protestu w zakładzie Tesli w Szanghaju.
Komentarze w chińskich mediach społecznościowych były w dużej mierze negatywne w stosunku do protestujących nabywców Tesli, a wielu internetowych twierdziło, że powinni byli zrozumieć warunki umowy.
Od poniedziałku Tesla zaczęła oferować zniżki kupującym w Singapurze, którzy zgodzili się kupić istniejące zapasy, dodając ten rynek w Chinach, Korei Południowej, Japonii i Australii do tych, na których oferował nowe zachęty.
(Reportaż Zhang Yan, Brenda Goh) Dodatkowe raporty Akash Sriram w Bengaluru. Edycja: Muralikumar Anantharaman, Will Dunham i Shounak Dasgupta
Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii