NASA potwierdziła w środę, że przyznała SpaceX i jego Crew Dragonowi pięć dodatkowych misji transferu załogi w celu przewiezienia astronautów na Międzynarodową Stację Kosmiczną. To daje całkowitą liczbę misji załogowych, które SpaceX zostało zakontraktowane na loty do NASA do 2030 r. do 14.
Jak poprzednio Zgłoszone przez Arsprawdopodobnie będą to ostatnie loty, których NASA potrzebuje, aby utrzymać stację kosmiczną w pełni zajętą do 2030 roku. Chociaż nie ma jeszcze podpisanych umów międzynarodowych, NASA wskazała, że chce kontynuować loty w laboratorium na orbicie do 2030 roku, kiedy to większość amerykańskich komercyjnych stacji kosmicznych musi operować na niskiej orbicie okołoziemskiej.
Zgodnie z nową umową, SpaceX wykona 14 misji załogowych do stacji na pokładzie Crew Dragon, a Boeing wykona sześć lotów w okresie istnienia stacji. To wystarczy, aby zaspokoić wszystkie potrzeby NASA, które obejmują dwa starty rocznie, każdy z czterema astronautami. Ale NASA ma możliwość zakupu większej liczby miejsc od któregokolwiek z dostawców.
„NASA może potrzebować dodatkowych lotów załogi na Międzynarodową Stację Kosmiczną po misjach, które agencja zamawiała do tej pory” – powiedział Ars rzecznik agencji Josh Finch. „Modyfikacja obecnego pojedynczego źródła SpaceX nie uniemożliwia NASA szukania przyszłych modyfikacji kontraktów na dodatkowe usługi transportowe, w razie potrzeby”.
cena i wydajność
Ogłaszając zakup fotela, NASA nie wyjaśniła powodów zakupu 14 misji od SpaceX i tylko sześciu od Boeinga. Jednak ta decyzja o zakupie wszystkich pozostałych miejsc od SpaceX jest prawdopodobnie spowodowana wynikami i ceną w przeszłości. SpaceX rozpoczął loty operacyjne na stację kosmiczną w 2020 roku z misją Crew-1. Chociaż Starliner Boeinga ma załogowy lot testowy na początku przyszłego roku, prawdopodobnie w lutym, jego pierwsza misja operacyjna nastąpi dopiero w drugiej połowie 2023 roku.
Ponadto pojawiają się pytania dotyczące dostępności rakiet dla Starlinera. Boeing kupił wystarczającą liczbę pocisków Atlas V od United Launch Alliance na sześć misji operacyjnych Starliner, ale potem Atlas V zostanie wycofany. ” dla pojazdów startowych Starliner. Opcje te obejmują zakup Falcona 9 od konkurenta, SpaceX, zapłacenie United Launch Alliance za ludzką ocenę nowego pocisku Vulcan lub zapłacenie Blue Origin za nadchodzący wzmacniacz New Glenn.
Niezależnie od ostatecznych powodów NASA, z perspektywy czasu jasne jest, że agencja kosmiczna uzyskała znacznie lepszą ofertę niż SpaceX w konkursie załóg komercyjnych.
Istnieje kilka sposobów na oszacowanie rzeczywistych kosztów programu dla NASA, ale być może najprostszym sposobem jest dodanie pieniędzy, które NASA przekazała każdej firmie na rozwój załogowych statków kosmicznych i misji lotów operacyjnych, i podzielenie ich przez liczbę zakupionych miejsc przez cały czas trwania programu. Pamiętaj, że oba statki kosmiczne, Boeing’s Starliner i SpaceX’s Crew Dragon, są wyznaczone jako przewożące czterech astronautów dla NASA.
W 2014 roku NASA zawęziła konkurencję do zaledwie dwóch firm, Boeinga i SpaceX. W tym czasie agencja kosmiczna przyznała Boeingowi 4,2 miliarda dolarów finansowania na rozwój statku kosmicznego Starliner i sześć lotów załogi operacyjnej. Później, w nagrodzie, którą generalny inspektor NASA nazwał „niepotrzebnymi”, NASA zapłaciła Boeingowi Dodatkowe 287,2 mln USD. To daje Boeingowi 4,49 miliarda dolarów, chociaż Finch powiedział Ars, że wartość kontraktu z Boeingiem na dzień 1 sierpnia 2022 roku wynosi 4,39 miliarda dolarów.
Za same usługi, rozwój Crew Dragon i sześć misji operacyjnych NASA zapłaciła SpaceX 2,6 miliarda dolarów. Po przyznaniu początkowej nagrody, NASA zgodziła się na zakup ośmiu dodatkowych lotów SpaceX — Crew-7, -8, -9, -10, -11, -12, -13 i -14 — do 2030 roku. SpaceX SpaceX do 4,93 miliarda dolarów.
Koszty NASA
Ponieważ teraz znamy liczbę lotów, które każda firma dostarczy do NASA w okresie istnienia ISS, oraz pełny koszt tych kontraktów, możemy podzielić cenę, jaką NASA płaci za firmę za miejsce przez amortyzację kosztów rozwoju.
Boeing, który przewozi 24 astronautów, kosztuje 183 miliony dolarów za miejsce. SpaceX, lecąc 56 astronautów w tym samym czasie, ma cenę miejsca w wysokości 88 milionów dolarów. W ten sposób NASA płaci Boeingowi 2.1 dwukrotnie wyższą cenę za miejsce, jaką płaci SpaceX, wliczając w to koszty rozwoju poniesione przez NASA.
Z tych liczb może się wydawać, że Boeing korzysta z programu rządowego, ale prawdopodobnie tak nie jest. Commercial Crew to program ryczałtowy, co oznacza, że firmy są odpowiedzialne za nadużycia. Boeing zgłosił już opłatę w wysokości około pół miliarda dolarów z powodu konieczności przeglądu bezzałogowej misji testowej Starliner. Dwa źródła powiedziały Arsowi, że program był stratą pieniędzy dla Boeinga, ponieważ miał trudności z zarządzaniem przejściem od kontraktów koszt plus do kontraktów o stałej cenie.
Niemniej jednak udział Boeinga był niezbędny dla NASA, zarówno w promowaniu konkurencji, jak i zapewnianiu funduszy Kongresu. Charles Bolden, administrator NASA w czasie przyznawania kontraktów rozwojowych w 2014 roku, potwierdził to podczas wywiadu w 2020 roku. Powiedział, że Kongres nie sfinansowałby komercyjnego programu załogi, gdyby Boeing nie złożył oferty razem ze SpaceX.
„Boeing był snem” Powiedz Bolden Aviation Week. „Charakteryzuję ich jako bohaterów w ich gotowości do zaakceptowania ryzyka programu, którego uzasadnienie biznesowe nie zostało wówczas zamknięte. I będę szczery. Nie wiem, czy sprawa biznesowa zostanie dzisiaj zamknięta”.
More Stories
Jak czarne dziury stały się tak duże i szybkie? Odpowiedź kryje się w ciemności
Według skamieniałości prehistoryczna krowa morska została zjedzona przez krokodyla i rekina
Wystrzelenie rakiety Falcon 9 firmy SpaceX zostało wstrzymane ze względu na zbliżanie się dwóch głównych misji załogowych lotów kosmicznych