12 czerwca (Reuters) – Może wyglądać i pachnieć jak McDonald’s, ale teraz to Vkusno i tochka. Złote łuki zniknęły, filet lub ryba to tylko burger rybny. Big Mac opuścił Rosję.
W niedzielę w Rosji rozpoczęła się nowa era fast foodów i sceny ekonomicznej, gdy McDonald’s (MCD.N) Restauracje otworzyły swoje drzwi w Moskwie z nowym rosyjskim właścicielem i nową nazwą, która przekłada się na „pyszne i to wszystko”.
Odsłonięcie sklepów ze zmienioną nazwą, ponad trzy dekady po tym, jak amerykański gigant burgerów po raz pierwszy otworzył swoje podwoje w Moskwie w symbolicznej odwilży między Wschodem a Zachodem, po raz kolejny jest wyraźnym znakiem nowego porządku światowego. Ponowne otwarcie odbyło się w Dzień Rosji, święto, które celebruje dumę narodową.
Zarejestruj się teraz, aby uzyskać bezpłatny nieograniczony dostęp do Reuters.com
Losy sieci, którą McDonald’s sprzedał, opuszczając kraj z powodu konfliktu na Ukrainie, mogą stanowić test na to, jak dobrze rosyjska gospodarka może stać się bardziej samowystarczalna i wytrzymać zachodnie sankcje. Czytaj więcej
W niedzielę dziesiątki ludzi ustawiły się w kolejce przed dawną główną restauracją McDonald’s na Placu Puszkina w centrum Moskwy. W sklepie pojawiło się nowe hasło – autorski burger z dwiema frytkami – a także hasło: „Zmienia się imię, miłość zostaje”.
Kolejka była znacznie mniejsza niż tysiące ludzi, którzy zgromadzili się na oryginalnym otwarciu McDonalda w 1990 roku w czasach sowieckich.
Sardana Donskaya, informatyk, który 32 lata temu stanął w kolejce, aby spróbować pierwszej marki ucieleśniającej zachodni kapitalizm, wrócił w niedzielę, by ogłosić swojego następcę.
Menu Vkusno & tochka było mniejsze i nie oferowało Big Maca ani kilku innych burgerów i deserów, takich jak McFlurry. Cena podwójnego cheeseburgera wynosiła 129 rubli (2,31 dolara), w porównaniu do około 160 rubli w McDonald’s, a burgera rybnego 169 rubli, w porównaniu do około 190 rubli wcześniej.
Alexander Merkulov, dyrektor ds. jakości w nowej firmie, powiedział, że skład burgerów się nie zmienił, a sprzęt McDonald’s nie zmienił się.
McDonald’s zamknął swoje rosyjskie restauracje w marcu i poinformował w połowie maja, że zdecydował się całkowicie opuścić kraj, co jest jednym z najbardziej znanych wyjazdów komercyjnych od czasu, gdy Rosja wysłała dziesiątki tysięcy żołnierzy na Ukrainę 24 lutego.
Na znak pośpiechu nowi właściciele musieli zmienić markę na czas premiery, wiele opakowań frytek i hamburgerów, podobnie jak kubki po napojach, było gładkich, brązowych. Stare logo McDonald’s zostało pokryte na opakowaniach ketchupu i innych sosów tymczasowymi czarnymi znakami.
Ale Siergiej, 15-letni klient, nie zauważył dużej różnicy.
„Smak pozostał ten sam”, powiedział, ubierając burgera z kurczaka i frytki. „Cola jest inna, ale tak naprawdę nie ma zmian w burgerze”.
Lepszy niż duży Mac?
Główna moskiewska restauracja jest jednym z 15 rebrandowanych lokali, które w niedzielę zostały otwarte w stolicy i jej okolicach. Oleg Baruev, dyrektor generalny Vkusno & tochka, powiedział, że firma planuje ponownie otworzyć 200 restauracji w Rosji do końca czerwca i wszystkie 850 restauracji do końca lata. Zobacz FACTBOX:
„Nie pracowaliśmy od trzech miesięcy” – powiedziała Rosana, kierownik oddziału w Moskwie, który ma zostać otwarty w lipcu. „Wszyscy są bardzo zadowoleni”.
Baroev, który został mianowany dyrektorem generalnym McDonald’s w Rosji na kilka tygodni przed wybuchem konfliktu na Ukrainie, powiedział, że sieć zachowa stare wnętrze McDonald’s, ale usunie wszelkie odniesienia do swojej poprzedniej nazwy.
„Naszym celem jest, aby nasi goście nie zauważyli różnicy w jakości lub atmosferze” – powiedział Barov na konferencji prasowej w restauracji.
Syberyjski biznesmen Alexander Govor, nowy właściciel firmy, powiedział Reuterowi, że będzie chciał wprowadzić na rynek coś podobnego do Big Maca McDonalda.
„Nie mamy prawa używać niektórych kolorów, nie mamy prawa używać złotych łuków, nie mamy prawa używać jakichkolwiek wzmianek o McDonaldzie” – powiedział Reuterowi.
„Big Mac to historia McDonalda. Na pewno zrobimy coś podobnego” – powiedział. „Postaramy się zrobić coś lepszego, aby nasi goście i goście pokochali to danie”.
Prezes Barov dodał, że firma szukała nowych dostawców napojów bezalkoholowych, ponieważ niektóre zapasy Coca-Coli się wyczerpywały. (KO.N)która zawiesza sprzedaż w Rosji. Baroev powiedział, że tylko 2% składników sieci pochodzi z Rosji.
Nie wszyscy byli pod wrażeniem.
Chwilę po konferencji prasowej przed kamerami stanął mężczyzna trzymający tabliczkę z napisem „Back the Big Mac”. Został szybko eskortowany przez personel restauracji.
Nowy właściciel: zapłaciłem niewielką kwotę
Govor jest jednym z wielu Rosjan, którzy przejmują aktywa po ucieczce setek zachodnich firm. W niedzielę powiedział, że zapłacił „nominalną” kwotę „znacznie poniżej ceny rynkowej” za McDonald’s w Rosji. McDonald’s, największa na świecie sieć burgerów, zapłaciła po sprzedaży nawet 1,4 miliarda dolarów.
Rosyjskie władze powiedziały, że amerykańska grupa ma prawo odkupić swoje restauracje w ciągu 15 lat – chociaż Gofort wykorzystał tę możliwość.
„Dawali mi jasno do zrozumienia, że nie będą odkupywać”, cytuje go Interfax.
McDonald’s, który powiedział, że Gofor zatrzyma dziesiątki tysięcy pracowników sieci przez co najmniej dwa lata, nie był od razu dostępny do komentowania warunków sprzedaży lub przyszłych rosyjskich zamiarów.
Zarejestruj się teraz, aby uzyskać bezpłatny nieograniczony dostęp do Reuters.com
Raportowanie przez Reuters. Montaż przez Josephine Mason i Praveena Shar
Nasze kryteria: Zasady zaufania Thomson Reuters.
More Stories
JPMorgan oczekuje, że Fed obniży w tym roku referencyjną stopę procentową o 100 punktów bazowych
Foot Locker opuszcza Nowy Jork i przenosi się do St. Petersburga na Florydzie, aby obniżyć wysokie koszty: „efektywność”
Giełdy Nasdaq i S&P 500 prowadzą w dół w związku z rozczarowującymi wynikami Nvidii