Portret autorstwa Antonio Camposa, dokumentalistów Jean-Xaviera de Lestrade i Sophie Brunet w HBO Maxschody„spowodowało Publiczne kontrowersje wokół ich wizerunku W krótkiej adaptacji. Ale teraz główny temat merytoryczny obu serii – Michael Peterson – Przemawianie publicznie w ekskluzywnej serii e-maili do różnorodny.
Żona Petersona, Kathleen, została znaleziona martwa na dole schodów ich domu w Północnej Karolinie w 2001 roku. Władze odkryły, że Peterson, znany jako biseksualny, miał stosunki seksualne z mężczyznami. Został oskarżony o zamordowanie swojej żony i skazany w 2003 roku. Obecnie przebywa na wolności po tym, jak oskarżenia zamieniły się w zabójstwo w ponownym procesie.
Peterson pozwolił ekipie filmowej sfilmować jego i jego rodzinę, gdy czekał na proces, który stał się rozszerzonym serialem dokumentalnym, którego premiera odbyła się w 2004 roku (nadawanie na Netflix). Chociaż Peterson nie był zadowolony z serialu HBO Campos, był zły na de Lestrade’a.
„Czytałem o Jeanie de Lestrade, który czuł się zdradzony przez Antonio Camposa i serialu HBO Max „Schody”, ale zapomniano, przeoczono lub po prostu zignorowano jego zdradę mnie i mojej rodziny” – mówi. „Czujemy, że Jane alfonsował – sprzedał naszą historię Camposowi za pieniądze – jakie słowo, inne niż alfons, opisałoby to, co zrobił?”
De Lestrade wyprodukował i wyreżyserował filmy dokumentalne. Oprócz honorariów otrzymał także kredyt na współproducenta wykonawczego adaptacji z Colinem Firthem w roli Petersona.
„Udostępnił swoje archiwum Camposowi, który następnie stworzył fikcyjną relację z wydarzeń, z których większość (co mnie tak naprawdę nie obchodzi) zepsuła mnie i moje dzieci – co naprawdę ma dla mnie znaczenie” – mówi Peterson. „W serialu HBO są rażące nieścisłości i zniekształcenia prawdy, znacznie wykraczające poza to, co można by uznać za „licencję artystyczną”.
Jednym z objawień sprawy było to, że Peterson znał drugiego znajomego, sąsiada z Niemiec, który również zginął spadając ze schodów.
De Lestrade sugeruje, że Campos nakręciłby miniserial bez jego udziału. Mówi, że kiedy spotkał Camposa ponad dziesięć lat temu, aby przedyskutować wyobrażanie sobie „schodów”, ostateczny oferent dał mu jasno do zrozumienia, że Peterson i jego sprawa znajdują się w domenie publicznej. W tym czasie dołączono Fox Searchlight, aby przekształcić historię w samodzielny film. Ostatecznie de Lestrade zdecydował się sprzedać prawa do swoich materiałów firmie Campos, z którą de Lestrade i Peterson spierali się o rzeczywistą kwotę.
„Odkąd wiedziałem, że Antonio miał opowiedzieć historię Michaela i film dokumentalny, pomyślałem, że lepiej będzie współpracować i być zaangażowanym w proces, a potem pozostać na zewnątrz jako outsider” – mówi de Lestrade. „Jakoś myślałem, że chronię Michaela i jego rodzinę, angażując się, ale się myliłem”.
W rozmowie z różnorodnyDe Lestrade mówi, że nigdy nie spojrzał na scenariusze Camposa i nie był zaangażowany w produkcję HBO Max, mimo że przypisuje mu się produkcję serialu.
„Przez lata dużo rozmawiałem z Antonio i naprawdę myślałem, że dobrze opowiedział historię” – mówi de Lestrade. „Kiedy rozpoczęli proces pisania, w tym samym pomieszczeniu byli pisarze, którzy mieli wiele pomysłów i pracowali wiele godzin. Nie mogę brać udziału w tym procesie z Paryża. Ponadto, ponieważ już ufałem Antonio, nie pytałem dla scenariusza. Wiem, że trudno to zrozumieć, ale teraz wiem, że nie mogę ufać nikomu w tej branży. Powinienem był zapytać. To moja wina”.
Campos nie odpowiedział od razu na prośbę o komentarz do komentarzy Petersona na temat serialu, którego finał wyemitowano 9 czerwca. HBO Max nie skomentował kontrowersji związanych z serialem fantasy. Każdy odcinek zawiera zastrzeżenie, że jest to „sztuka oparta na pewnych faktach”.
W swoim e-mailu do różnorodnyPeterson stwierdził, że de Lestrade nigdy nie powiedział mu, że sprzedał przedmioty Campos. De Lestrade kwestionuje to, mówiąc, że powiedział rodzinie Petersonów w okolicach 2008 roku, że Campos chce nakręcić film fabularny o dokumentach. De Lestrade nie pamięta, czy relacjonował Petersona w serialu HBO Max.
„Gdybym tego nie zrobił, powinienem” – przyznaje de Lestrade.
Podczas gdy de Lestrade utrzymuje, że otrzymał tylko 7500 euro (9370 USD) za przedmioty, które sprzedał Campos, Peterson twierdzi, że menedżer powinien był uważać na transakcję i martwić się o rodzinę Petersonów. Twierdzi też, że reżyser otrzymał znacznie więcej niż ta kwota.
„Jane powinna była wiedzieć, że kiedy sprzedajesz swój tyłek/nieruchomość, ryzykujesz, że zostaniesz wykorzystany/zdradzony” – mówi Peterson. „Każda suka to wie. Więc oszukał/przeleciał. Dlaczego jest zaskoczony? Został wynagrodzony – opłacił się. Ale nie sprzedaliśmy naszej historii Camposowi – nawet nie skonsultowano się z nami ani nie powiedziano nam, że to zrobił Jean. zdradzone, zostały fałszywie przedstawione jako walka między nami (która nigdy się nie wydarzyła) i z wymyśloną historią, która szarga naszą reputację w oczach milionów”.
Dramatyczne zdjęcia Camposa ukazują de Lestrade’a i Bruneta jako reżysera dokumentalnego zredagowanego etycznie. Krótko po premierze pierwszego odcinka „Schodów” 5 maja, De Lestrade i Brunet publicznie oskarżyli Camposa, a także współprowadzącą program Maggie Cohn, o zbytnie posunięcia swojej licencji artystycznej. Ale Peterson nie ma współczucia dla de Lestrade.
„To nieszczere i obłudne, że Jan mówił o kwestionowaniu swojej uczciwości, kiedy sprzedał się Campos i nie pokazał nam uczciwości ani poczucia odpowiedzialności” – mówi Peterson.
Peterson kontynuuje: „To on jest odpowiedzialny za to, co nam się przydarzyło, i podczas gdy ja jestem wściekle zły w Campos za wszystkie swobody, które zabrał mu z prawdą (i za kradzież mojego„ Za schodami ” – jedynego źródła jego scen więziennych, za które oczywiście nie dostałem żadnej rekompensaty), jestem jeszcze bardziej zły niż Jean, który powinien był mieć na uwadze nasze interesy sprzedając naszą historię. prostytutka, która zachorowała na chorobę przenoszoną drogą płciową po sprzedaniu swojego tyłka. Brzmi okrutnie — ale spójrz na skutki dla naszej rodziny za to, co zrobił”.
De Lestrade współczuje Petersonowi. „Pracuję we Francji i robię duży dramat” – mówi. „Nie muszę sprzedawać praw do [‘The Staircase’] aby zdobyć pieniądze. Ale naprawdę rozumiem stanowisko Michaela, ponieważ [the series is] Straszne dla niego i jego rodziny. Ale myślę, że próbowałem to zrobić w filmie dokumentalnym z wielkim szacunkiem dla Michaela i wszystkich jego dzieci.
Peterson twierdzi, że De Lestrade otrzymał 75 000 dolarów na sprzedaż praw do serialu dokumentalnego, powołując się na swoją wiedzę o wcześniejszych umowach dotyczących adaptacji projektu, ale reżyser stanowczo to odrzuca, sugerując, że firma produkcyjna mogła otrzymać od niego większą sumę. W opinii Petersona nawet ta sporna wyższa liczba była bardzo małą ilością szkód, jakie miniserial wyrządził jego rodzinie.
„Uwielbiam i szanuję Jane, ale bez względu na to, jak próbuje to zakręcić, dostaje około 75 000 dolarów za naszą historię, co jest niewielką kwotą, biorąc pod uwagę przerażające szkody, które poniosła moja rodzina” — mówi Peterson. „I nie wspomniał, jak Antonio otworzył dla nas całe archiwum swoich nagrań”.
Peterson powiedział Variety, że planuje być w Nowym Jorku w ten weekend na premierze „Tematu” na Tribeca Film Festival, filmu dokumentalnego eksplorującego temat moralności w dokumentach. Córka Petersona, Margaret Ratliff, która jest dokumentalistą, była zaangażowana w film, podobnie jak jej ojciec.
Peterson pisze: „Moim zamiarem jest poruszenie kwestii etyki dokumentalistów sprzedających swój dokument innym, którzy mogą z nich skorzystać, tak jak zrobili to dla nas Antonio i HBO”.
To jest pierwszy e-mail Petersona do różnorodny:
Droga Pani Morfoot,
To mój pierwszy publiczny komentarz na temat HBO Max i francuskiego dokumentu Staircase. Ostrzeżenie: podążaj za nieprzyzwoitością. Zrzuć to na moją córkę Margaret – dała mi twój adres e-mail.
Czytałem o Jean de Lastride, który czuł się zdradzony przez Antonio Camposa i pokazie schodów HBO Max, ale to, co zostało zapomniane, przeoczone lub po prostu zignorowane, to jego zdrada mnie i mojej rodziny.
Czujemy, że Jean nas podrobił – sprzedał naszą historię Camposowi za pieniądze – jakie słowo inne niż stręczyciel opisuje to, co zrobił? Udostępnił swoje archiwum Camposowi, który następnie stworzył fikcyjną relację z wydarzeń, z których większość zepsuła mnie (co mnie tak naprawdę nie obchodzi) i moje dzieci – co jest dla mnie naprawdę ważne. W serialu HBO są nieścisłości i rażące zniekształcenia prawdy, znacznie wykraczające poza to, co można by uznać za „artystyczną” licencję.
Jane powinna była wiedzieć, że sprzedając swój tyłek/nieruchomość, ryzykujesz, że zostaniesz wykorzystany/zdradzony. Każda suka to wie. Więc został oszukany/przejebany. Dlaczego jest zaskoczony? Zwrot kosztów – zwrot kosztów.
Ale nie sprzedaliśmy naszej historii Camposowi – nawet nie skonsultowano się z nami ani nie powiedziano nam, że to zrobił Jean. Jesteśmy tymi, którzy zostali zdradzeni, fałszywie przedstawieni jako walczący między sobą (co nigdy się nie wydarzyło) i z wymyśloną historią, która szarga naszą reputację w oczach milionów.
To nieszczere i obłudne, że Jean mówił o kwestionowaniu swojej uczciwości, kiedy sprzedawał się Campos, nie okazując nam uczciwości ani poczucia odpowiedzialności. To on jest odpowiedzialny za to, co nam się przydarzyło, i kiedy byłem wściekle zły w Campos za wszystkie swobody, które zabrano mu z prawdą (i za kradzież mojej książki Za schodami – jedynego źródła jego scen więziennych, dla których z oczywiście nie dostałem odszkodowania), jestem jeszcze bardziej zły niż Jean, który powinien był mieć to na uwadze, kiedy sprzedawał naszą historię. Nie mam dla niego sympatii bardziej niż dla prostytutki, która zachorowała na chorobę przenoszoną drogą płciową po sprzedaniu swojego tyłka.
Brzmi okrutnie – ale spójrz na ocenę dla naszej rodziny za to, co zrobił.
Z poważaniem i pozdrawiam, Michael Peterson
More Stories
Cate Blanchett twierdzi, że we współczesnym społeczeństwie panuje „wyraźny brak wstydu” | Cate Blanchett
Festiwal Filmowy w Wenecji rozpocznie się pokazem Soku z żuka w reżyserii Jenny Ortegi
Nikki Glaser jest gospodarzem Złotych Globów 2025