Derek Delmanovich/EPA-EFE/Shutterstock
Ciężarówki ustawiają się na drodze w Przemyślu w południowo-wschodniej Polsce 8 listopada 2023 r., czekając na przekroczenie polsko-ukraińskiego przejścia granicznego w Medica.
CNN
—
Ponad 20 000 ciężarówek z Polski i Ukraina Strajkujący polscy kierowcy zablokowali trzy główne przejścia graniczne w ramach protestu przeciwko porozumieniu UE zezwalającemu ukraińskim ciężarówkom na nieograniczony wjazd.
W poniedziałek polscy przewoźnicy rozpoczęli blokowanie ruchu ciężarówek na trzech głównych przejściach granicznych między obydwoma krajami: Korsowa-Krakowic, Hrebenne-Rava-Ruska i Dorohusk-Jahodin – podały ukraińskie media państwowe Ukrinform.
Obecnie po obu stronach zaparkowanych jest ponad 20 000 pojazdów. „Nie tylko gospodarka Ukrainy czy Polski, ale także gospodarka innych krajów, które nie mogą przewozić towarów” – podało w czwartkowym oświadczeniu Ministerstwo Odbudowy Ukrainy.
Odkąd Rosja rozpoczęła inwazję na Ukrainę na pełną skalę w lutym 2022 r., kierowcy ciężarówek z Ukrainy są zwolnieni z obowiązku uzyskania pozwolenia na przekroczenie polskiej granicy, podaje Reuters. Tymczasem polscy kierowcy twierdzą, że rosyjskie i białoruskie firmy zakładają polskie konfitury, Według Reutera.
Strajki są następstwem sporu między sąsiadami, który miał miejsce na początku tego roku w sprawie taniego ukraińskiego zboża, które zwykle jest wysyłane poza kraj. Obecnie zajęte porty Morza CzarnegoZamiast tego wpłynęła do Europy przez Polskę.
Pojawienie się produktów zdziesiątkowało polskich rolników, co doprowadziło do wygasłego już tymczasowego zakazu UE. Polska nie pozwala na sprzedaż ukraińskiego zboża na swoim rynku krajowym.
Wsparcie Polski dla wysiłku wojennego Ukrainy jest niezbędne; Od lutego 2022 r. miliony przesiedleńców opuściły Ukrainę i udały się do Polski, a przez terytorium Polski przemykał sprzęt wojskowy NATO wart miliardy.
Ale w Polsce narasta zmęczenie i maleje sympatia – coś, co było widać w całym kraju. Ostatnie wybory Partie prawicowe próbowały wykorzystać w kampanii nastroje antyukraińskie.
Stowarzyszenie Transportu Międzynarodowego Ukrainy stwierdziło, że Polakom nie podoba się wysoki poziom konkurencji, jaki pojawił się po liberalizacji transportu międzynarodowego pomiędzy Ukrainą a krajami UE. Dlatego Ukrinform zauważył, że jednym z żądań jest zniesienie ruchu bezwizowego.
Wiceminister Ministerstwa Infrastruktury Ukrainy Serhii Derkach powiedział Ukrinformowi, że żądanie to jest „niemożliwe do zrealizowania”.
„Nie można unieważnić porozumienia w sprawie liberalizacji transportu, ponieważ jest to kwestia dwustronnych umów między UE a Ukrainą. A Polska nie może nic zrobić jednostronnie” – powiedział.
W poniedziałek ambasador Ukrainy w Polsce Wasyl Zwarych nazwał Ukrainę „ciosem w plecy”, w wyniku którego szlaki transportowe, w tym przestrzeń powietrzna i porty, zostały poważnie ograniczone od początku inwazji.
Według ukraińskiego nadawcy ogólnokrajowego Zaspilne organizatorzy protestu oświadczyli, że planują wysyłać przez granicę jedną ciężarówkę na godzinę.
Saspilne zauważył, że protestujący nie planowali blokować ruchu ciężarówek przewożących pomoc humanitarną na Ukrainę, twierdząc, że mają pozwolenie na pikietę do 3 stycznia.
„Muzyk. Miłośnik kawy. Oddany badacz jedzenia. Webman. Namiętny guru internetu”.
More Stories
Wpływ siły wyższej na małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce na przykładzie pandemii Covid-19: wnioski na przyszłość
W 2025 roku Polska zwiększy wydatki na obronność do rekordowego poziomu
„Zmiana zasad gry”: Lockheed przedstawia pierwszy polski F-35