Na ile przyjazny kierowcom jest Budapeszt?

Niemiecka firma z branży samochodowej kfzteile24.de opracowała ranking miast najbardziej przyjaznych kierowcom w bieżącym roku. W zestawieniu rankingowym ujęto 100 największych miast w tym Budapeszt i Warszawę.

Najbardziej przyjaznym miastem według kfzteile24.de jest niemiecki Dussedorf, w którym zjawisko kongestii wynosi 20%, zaś przeciętna prędkość wynosi 34 km/h. W drugim w rankingu Dubaju średnia prędkość przekracza 51 km/h, (prędkość w rankingu jest liczona dla wszystkich miast w oparciu o przejazd z centrum na najbliższe lotnisko międzynarodowe) ale już procent kongestii wynosi 26%. Stopień kongestii jest najważniejszą zmienną w tym rankingu, której waga dla ogólnej oceny wynosi 30%.

Czym jest zatem kongestia?

Wyjaśniając najprościej, jest to stopień większego natężenia ruchu od przepustowości infrastruktury. Stosując kongestię można zatem mierzyć i porównywać korki. Czym wyższy procent tej zmiennej, tym miasto jest mniej przyjazne kierowcom, bowiem korki są bardziej odczuwalne.

Budapeszt w ogólnym rankingu uplasował się na 54 miejscu z dość niskim poziomem kongestii, która według tego zestawienia wynosi 22%, zaś średnia prędkość w ruchu 27 km/h. W zestawieniu ujęto również jakość komunikacji publicznej oraz koszty paliwa. W stolicy Węgier litr benzyny kosztuje w przeliczeniu na dolary 1.20 USD, zaś gazu 1.19 USD. Są to wartości nieco wyższe od Warszawy. Koszt parkingu w Budapeszcie to 1.86 USD.

Gdyby stworzyć ranking w oparciu tylko i wyłącznie o stopień kongestii to wygrałby szwajcarski Bern z 19%, zaś Budapeszt byłby bardzo wysoko bo na 7 lokacie. Jeżeli chodzi o średnią prędkość to 27 km/h dałoby węgierskiej stolicy 59 lokatę.

Stolica Polski zajmuje w tym rankingu jedną z ostatnich lokat, bowiem dopiero 83, głównie z powodu dość dużego zjawiska kongestii na poziomie 37%. Średnia prędkość w Warszawie wyniosła 17 km/h.

Łukasz Religa

Fot:Csaba Magyar